Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Skagenröra

  • DevourMe 14 juni 2008

    Skagenrör är ju det godaste som finns!
    men den flesta färdiggjorda är ju dessvärre laktos i.
    så vill göra en egen,
    tänkte ta lite kräftskjärtar,räkor, nån typ av lättyoghurt. å en massa krydder å smaker, å kanske hacka ner små bitar saltgurka(L)
    då borde väl funka
    vill ju inte ha majonäs och massa onödigt onyttigt.

    men kan nån säga mig vad det är i en vanlig skagenröra
    och vad är det som gör att den får den där typ besk/sura smaken.:o

  • bernit 14 juni 2008

    Som du ser är det både majonnäs och creme fraishe i Skagenröra så det blir svårt att göra en "äkta" röra utan "en massa onyttigt"

    /BÅ :p

    500 g räkor med skal
    1 dl creme fraiche
    ½ dl majonnäs
    1 msk chilisås
    1 msk citronsaft
    1 msk riven pepparrot
    1 knippa hackad dill

    GÖR SÅ HÄR:

    1. Skala räkorna
    2. Blanda ihop de andra ingredienserna och rör ner räkorna sist
    3. Ställ in i kylskåpet några timmar

  • anluk 14 juni 2008

    Du kan ju använda viktväktarnas fraiche, lite räkor, rödlök, salt, chilisås. Det blir gott faktiskt. Krydda ev med cayenne och svartpeppar

  • cyan 14 juni 2008

    Hej! Man kan inte göra skagenröra utan majonäs, för då är det inte skagenröra. Vill du ha mindre fett så använd lättcrémefraiche och lätt majonäs, men absolute inte minifraisch och så kallad fettfri majonäs (de innehåller bara en massa syntetisk sörja).

    Här har du ett simplare recept är det du fått ovan. Jag tycker det är jättegott!

    # 500 g räkor med skal
    # ca 1 msk hackad dill
    # 1 dl majonnäs
    # 1 dl crème fraîche
    # ca 1 krm salt
    # ca 1 krm svartpeppar
    # lite pressad citron

    Tina, skala och hacka räkorna. Blanda räkhacket med dill, majonnäs och crème fraîche. Smaka av med salt, peppar och pressad citron.

  • DevourMe 15 juni 2008

    Skrivet av cyan den 14 jun 2008

    Hej! Man kan inte göra skagenröra utan majonäs, för då är det inte skagenröra. Vill du ha mindre fett så använd lättcrémefraiche och lätt majonäs, men absolute inte minifraisch och så kallad fettfri majonäs (de innehåller bara en massa syntetisk sörja).

    Här har du ett simplare recept är det du fått ovan. Jag tycker det är jättegott!

    # 500 g räkor med skal
    # ca 1 msk hackad dill
    # 1 dl majonnäs
    # 1 dl crème fraîche
    # ca 1 krm salt
    # ca 1 krm svartpeppar
    # lite pressad citron

    Tina, skala och hacka räkorna. Blanda räkhacket med dill, majonnäs och crème fraîche. Smaka av med salt, peppar och pressad citron.



    jag och mamma kom på att man kunde ha i lita röktlax och löjrom då blir det godare å genast mer smak :P
    och ingen majonnäs och sånt för vi gillar mer sen friska smaken av yoghurt med lite citrongräs å sånt ^^

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.