Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Söt" inlagd gurka... smörgåsgurka?

  • gosa 26 juni 2010

    Hej Alla!

    Vet inte om jag hamnat i rätt forumdel, men för mig är inlagd gurka/smörgåsgurka ett tilltugg...

    Hursomhelst - fick för mig att jag skulle göra egen smörgåsgurka, eftersom de verianter jag kan hitta här i Spanien inte riktigt når "hela vägen".

    Jag har testat att göra bostongurka/gurkmix efter recept jag hittade någonstans på nätet, och skulle nu vilja göra något liknande med enbar skivad gurka och senapsfrön.

    Grejjen är att de recept på inlagd gurka som jag hittat hittills innehåller massvis med salt, och det är inte riktigt det jag är ute efter. Det jag vill ha är något som efterliknar en vanlig burk Felix Smörgåsgurka. Lagom sött, lagom krispigt, håller i kylen någon/några månader.

    Finns det ett sånt? Någon som har något tips?
    Tack på förhand!

  • Annras 26 juni 2010

    Hej gosa!

    Jag tog en snabbkoll här bland gurkrecepten och hittade bl a detta:

    Mormors inlagda krisp gurka

    Lycka till med gurkan!
    {eat}

  • gosa 26 juni 2010

    Skrivet av Annras den 26 jun 2010

    Hej gosa!

    Jag tog en snabbkoll här bland gurkrecepten och hittade bl a detta:

    Mormors inlagda krisp gurka

    Lycka till med gurkan!
    {eat}



    Jo, den såg jag... det jar reagerade på var den där halv-decilitern salt som skulle i blandningen.
    Min första tanke var att det varken verkar särskilt sött eller nyttigt med så mycket salt. Eller är det jag som oroar mig i onödan?

  • sikaal 26 juni 2010

    Ska du ha riktig söt gurka heter det syltad. Detta hittade jag på MK, om det blir krispigt vet jag inte, men min svärmors blir det. Där skall man visserligen slå av och koka om ett par gånger.
    Lycka till
    Lena

    Syltad Gurka

    Jag kom på att mitt squasch - recept blir krispigt, det går säkert att använda.

    Syltad squash

  • jimboz 26 juni 2010

    Jag tror du är ute efter Ättiksgurka för den är sötare...

    * 1 ½ kg frilandsgurka (kallas även druvgurka, inläggningsgurka eller Västeråsgurka)
    * 1 msk gult senapsfrö
    * 1 dl ättika
    * 5 ½ liter vatten
    * 1 dl strösocker
    * 1 ½ msk salt utan jod

    1. Tvätta och skär gurkorna i 3-4 mm tjocka skivor.
    2. Varva gurka och senapsfrön i glasburkar.
    3. Koka upp ättikan, vattnet, sockret och saltet.
    4. Slå den heta lagen i burkarna och sätt genast på locket.
    5. Förvaras svalt och håller i minst ett år.

    Källa: receptcentralen

  • amoz 26 juni 2010

    Mitt recept på krispiga goda smörgåsgurkor kommer från min mor och receptet är på hela 2 kilo gurkor. De är underbart goda, lagom starka och lagom söta, absolut inte salta trots mängden salt.

    2 kilo skivade små gurkor (Västeråsgurkor)
    1 kg socker
    9 dl vatten
    3 grader ättika
    2 nävar salt
    3 lagerblad
    Dillkronor
    Pepparrot
    1 påse senapsfrö

    Skölj gurkorna, skiva dessa. koka lagen, slå över. Slå av lagen nästa dag och koka om lagen.
    Slå på igen och lägg gurkorna i glasburkar. Lägg några bitar pepparrot i burkarna för hållbarheten.

    Lycka till!

  • Hurtbulle 26 juni 2010

    Här kommer mitt recept på inlagd gurka som är väldigt enkelt och mycket gott.

  • mooseella 27 juni 2010

    Prova detta recept
    Inlagd gurka - Ej kokt lag
    Godaste inlagda gurkan jag gjort.

  • Roskerstin 27 juni 2010

    Här kommer mitt förslag, som vi naturligtvis tycker är den godaste.
    Jättegod smörgåsgurka!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.