Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sushi

  • Penne 11 juli 2008

    Är det någon som testat att göra sushi själv någon gång?
    Har tänkt att testa det men är lite osäker på hur jag ska göra med laxen.

    Har hört att man måste frysa den två dagar innan för att få bort eventuella parasiter, men hur är det då om man köper redan fryst laxfile och bara tinar den? Går det??

    Någon som vet??

  • zudette 11 juli 2008

    Jag har gjort egen sushi och det funkade hur bra som helst och gott blev det!

    När det gäller laxen är det ju viktigast att den varit frusen - Köper du fryst lax från affären bör du ju kunna använda den utan problem! (Y) Den laxen tycker man ju borde ha varit fryst MINST två dagar!!!

  • monac 11 juli 2008

    det stämmer!:)
    ska du göra dig besväret tycker jag du ska välja en färsk fisk...frysa den & tina den. Vet inte varför men den frysta laxen man köper håller sådan ojämn kvalitet.
    Lycka till...!
    Gjorde vid några tillfällen små norirullar som förrätts/mingel/ plock...gjorde då på kallrökt lax då det var några som tyckte rå fisk var skit läbbigt. jag vet...ett mat-helgerån,japanerna skulle lyncha mig ..men de vart lyckat & uppskattat av mina suspekta vänner.

  • Penne 11 juli 2008

    Kanske prövar med färsk lax ändå. Jag tycker kallrökt har en lite annan smak. Men tack för tipsen! Ska bli spännande att se om jag lyckas alls...!

  • festmaten 11 juli 2008

    Denna tråden startade jag i maj månad, om du söker på ordet sushi så får du ännu mera tips!
    Kommer ihåg att någon även tipsade om riset(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.