Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SVENSKT

  • Jilliii 25 mars 2010

    Vad är typsikt svensk mat?
    -smörgåstårta?

    vad är ursprungligen från Sverige??


    gärna övriga saker med. hört att både dynamit och osthyvel är från Sverige?


    Jag och några till håller på att arrangera en stor kulturfestival med ca 25 länder som ska ställa ut. men jag funderade på vad som e svenskt, då våra deltagare kan allt om sina länder..

  • boz1965 25 mars 2010

    Ska väl isf vara pitepalt/kroppkakor :) Annars är ju det mesta importerat utifrån.

  • Penne 25 mars 2010

    potatis är väl svenskt?

  • asasto 25 mars 2010

    Skrivet av boz1965 den 25 mar 2010

    Ska väl isf vara pitepalt/kroppkakor :) Annars är ju det mesta importerat utifrån.


    Tveksamt om det är 100% svenskt de polska Pyzy är ju i stort sett identiska till pitepalt och det finns andra snarlika rätter ute i världen

  • Okänd 25 mars 2010

    Men surströmming då?

  • Okänd 25 mars 2010

    Eller den här?

    http://www.hyttsillmaleras.se/hyttsill.html

    Småländskt är det i alla fall!

  • boz1965 25 mars 2010

    Skrivet av Penne den 25 mar 2010

    potatis är väl svenskt?


    Tyvärr - sydamerikanskt. :) Jonas Alströmer tog hit potatisen från kontinenten och Cajsa Warg var en av dem som gjorde potatisen populär bland svenska folket.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Potatis

    Inte ens kåldolmar är svenskt. Kalle Dussin tog dem med sig från Turkiet... Receptet alltså. ;)

  • Okänd 25 mars 2010

    Min mors recept på köttbullar fanns bara hos oss!
    Hon var så Svensk någon bara kan vara, men det receptet tog hon med sig i graven.
    Hur jag än försöker går det inte att få till så underbara köttbullar!
    Fast mina är inte så dumma de heller faktiskt.

  • Okänd 25 mars 2010

    Jansons frestelse måste vara Svensk mat så det bara stänker om det, Eller?

  • Okänd 25 mars 2010

    Den här abborren är garanterat Svensk, den har aldrig varit utomlands, garanterat!

    Abborrar i folie.

    Fråga den så får ni se.

  • jimboz 25 mars 2010

    Blodpalt måste väl va Svenskt....
    Vi åt väl grytor, inälvor, bröd, ost .Vi kanske inte var så förbaskat beroende på att döpa maten till något som vi tycks vara idag....

  • The_mama97mia 25 mars 2010

    hmmm engelsmännen äter blodkorv på längden o tvären... Blackpudding tror jag dom kallar det. Brukar vara en ingrediens i Master Chef ! Huvva. Om jag blev serverad blodpudding på en stjärnrestaurang skulle jag nog skicka tillbaka rätten.

    Men håller med sill är svenskt. Det finns i visserligen i andra länder med, men vi är kanske de enda som har alla olika inläggningar o såser...

    Och... gravad lax - det heter ju så på engelska med gravlax ...

    Jag tror Janssons frestelse är tämligen svenskt med håller med den som sa det ovan där.

  • amoz 25 mars 2010

    Hur är det med knäckebröd och Kalles kaviar???{question}

  • croxie64 25 mars 2010

    Black pudding är mer som blodpudding och något som liknar blodkorv har jag faktiskt inte sett här. Men dom har många rätter i Skotland som vi inte har här i England.

    Och Pölsa finns också i Skotland. Heter Haggis och är lite mer grovkorning än vad den svenska pölsan är.

    Både black pudding och haggis serveras ofta som en del av frukost i Skotland.

    Men Janssons frestelse måste vara svensk så det skriker om det. Förutom fisken så är det ju annars en vanlig potatis gratäng och det finns ju både här och var runt vår glob. Men det är fisken som inte är så enkel att få tag på. I alla fall inte i den lagen.

  • gimmiahug 25 mars 2010

    Skrivet av Jilliii den 25 mar 2010

    Vad är typsikt svensk mat?
    -smörgåstårta?

    vad är ursprungligen från Sverige??


    gärna övriga saker med. hört att både dynamit och osthyvel är från Sverige?


    Jag och några till håller på att arrangera en stor kulturfestival med ca 25 länder som ska ställa ut. men jag funderade på vad som e svenskt, då våra deltagare kan allt om sina länder..


    Dynamit är Alfred Nobels uppfinning, och osthyveln har jag för mej att en Norrman uppfann? Den KÄNNS ju väldigt svensk i alla fall!

    Vi har nog lite dålig kunskap om vår kultur här i Sverige tyvärr. Köpte precis Landskaps-boken hos ICA och längtar att läsa mej igenom den just på grund av att jag har riktigt risig koll på vad som är svensk mat och tradition! Jag tänkte mej att plankstek nog var någor riktigt svennigt, men icke; efter en snabb koll på Wikipedia fann jag att det är.... Ungerskt.... suck. Renskav kanske? Tjälknöl? Usch, inte vet jag..... Landskapsboken nästa.

  • Majainorr 25 mars 2010

    Har inte så bra koll men kanske...
    Rotmos och fläsklägg
    Stekt fläsk med löksås
    Sill och potatis
    Blöta
    Palt och kroppkakor
    ?

  • The_mama97mia 25 mars 2010

    just osthyveln tror jag ju är svensk... finns fasen inte utomlands att köpa i a f

    rotmos - kul! kålrot heter väl rotabagga på engelska . typ en förengelskning av ett svenskt ord
    annars är det turnip - för majrova etc

    Jag undrar hur det är med pepparrot? Jag tänkte rökt lax med pepparrotsvisp - är det inte svenskt?

  • gimmiahug 25 mars 2010

    Rutabaga är ett härligt namn! Tror det är mest i USA den kallas så, i England (eller Skottland egentligen) kallar de den för Swede! Alltså är vi alla turnips. ;)

    Kollade precis upp osthyveln och den påstås vara uppfunnen av en norrman. Och MamaMia, den finns faktiskt att köpa i England! Inte världsomspännande precis men en bra början.

    Kom precis att tänka på kalops. Kryddpeppar kan vi knappast ta åt oss men grytan i sig.... kanske....?

  • The_mama97mia 25 mars 2010

    hihi the swedish collapse?

    dra mig baklänges menar du att osthyveln har vunnit terräng= ???
    Kul detta med rutabaga o turnip = swede ...


    DU din gamla kålrot.. You old rutabaga... Yeo old swede U...

  • gimmiahug 25 mars 2010

    HAHAHA jag satte precis min öl i halsen!! (Japp, en öl på en torsdagskväll... bevare mig) du är rolig du Mama!!

    Osthyveln har vunnit i alla fall i London! När alla äntligen började fatta vad den var till för (innan dess använde de den till att tunnskiva grönsaker) hamnade den på TV, typ hos TVShop för otroliga priser) men nu när "alla" vet, åker alla till IKEA istället. Vi turnips gör bra ifrån oss i utomlandet ibland.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.