Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

SVENSKT

  • Disen 26 mars 2010

    :) Kolla in dessa sidor så kanske du får lite mer kött på benen.

    http://www.samlaren.org/uppfin.htm

    http://www.algonet.se/~hogman/uppfinningar.htm

  • The_mama97mia 26 mars 2010

    Skrivet av bernit den 26 mar 2010

    läs min artikel
    Vad är ett lands nationalrätt ?{bashful}


    http://www.matklubben.se/artiklar/vad_aer_ett_lands_nationalraett__599.html

    länkar så folk hittar lättare, vi glömmer lätt bort alla fina artiklar!

  • somel1 26 mars 2010

    Appropå pölsan och haggisen så tror historikerna att haggisen härstammar ifrån pölsan som vart medtagen av vikingarna. Kanske inte Svenskt men definitivt Skandinaviskt.

    Och förresten 'black pudding' är 'so nice'. En av favoriterna är black pudding sallad med chevre ost!

  • The_mama97mia 26 mars 2010

    hehe , tänker historiskt - i Sverige hade vi Motboken? och se var vi befinner oss nu... BiB landet

  • evaldo 26 mars 2010

    Ärtor med fläsk. Raggmunk. Pite palt. Rotmos med fläsklägg. Bruna bönot med fläsk.
    Paltbröd med fläsk. Köttbullar och potatismos. Pepparrotsgädda.

  • gebolin 27 mars 2010

    Blixtlåset är en härlig svensk uppfinning!
    GB

  • Mistys 27 mars 2010

    Pytti panna är svenskt , tror jag i alla fall{silly}
    Finns säkert varianter i andra länder, att ta vara på rester men våran variant är då inte känd utomlands.
    När vi fick besök från Irland och England frågade jag vad man ville äta som festrätt på lördagkvällen. En typisk svensk rätt som var sååååå god och serverades på en golfklubb där gästerna varit blev svaret. Efter lite förklaringar och förvecklingar ( då jag trodde det rörde sig om en festrätt) kom vi fram till att det var " The swedish pyttipanna" med stekt ägg, rödbetor, knäckebröd och "the swedish shnapsch"

  • siggemums 27 mars 2010

    Svenskt är också Volvo

    Klassisk husmanskost som:
    Kalops
    Biffstek med lök
    Dillkött
    Kokt torsk med äggsås
    Ärtsoppa med fläsk och pannkakor som serveras på torsdagar
    Köttbullar med brunsås och lingon

    Det måste ju finnas bakverk som är typiskt svenska jag gissar på :
    Prinsesstårta och Jordgubbstårta
    Kanelbulle
    Drömmar
    Havreflarn
    Dammsugare
    Kärleksmums

  • Mistys 27 mars 2010

    Kanelbullar finns utomlands under namnet Cinnamonrolls eller Cinnamonbuns.
    T.o.m i Kapstaden. Smakar lika men originalet kanske är svenskt det vet jag inte!

  • sikaal 27 mars 2010

    Skrivet av Gnurf den 26 mar 2010

    "Rädda" känns som ett felaktigt ordval i detta sammanhang. Skända känns som en betydligt mer adekvat benämning...:\

    Skrivet av sikaal den 26 mar 2010
    Vi kan inte ens "ta åt oss" Lutfisken. Enligt norska vänner kom den till då en visthusbod hade brunnit och de försökte rädda den torkade sotbemängda fisken. I vatten svällde den = lutfisk!


    Jaså Gnurfen, du tycker att folk ska äta sotig fisk eller svälta! :s Dessutom är lutfisk gott!! (L) Och magert om man inte har för många tillbehör!

  • anluk 27 mars 2010

    För mig är sill i alla dess former svenskt. ¨
    Polkagrisaar är ju också svenskt - Amalia Eriksson.

    Svenska uppfinningar finns ju i määääängder:
    Blixtlås
    Skiftnyckeln
    Tändstickor
    För att bara nämna några

    Och IKEA är ju så svenskt så det bara skriker om det:)

  • Mistys 27 mars 2010

    Uppfinnigar av svenskar

    Tetrapacken
    Celsiustermometern
    Kullagret
    Pacemakern

    Även cocacola flaskan i glas är designad av en svensk!

  • BitteWien 27 mars 2010

    Hej, jag bor i utlandet sedan mzcket länge och enligt min uppfattning är nog just Janssons freselse riktigt svenskt, den rätta anjovisen finns ju bara på IKEA utomlands. Dessuton tycker jag att alla våra underbara sillinläggning är typisk svenska. Svenska julbord är också unika, jag tror inte at det finns många land i världen där maten ser lika enhetlig överallt. Här i Österrike har folk också sina jultraditioner vad beträffar maten, men de är mycket olika, varje familj har sin egen tradition. Rotmos är också helt blågult för mig, här får man inte tag på "rabbor" som vi kallar de goda rotfrukterna i Skåne. Jag tar "KohlrabbiE med morrötter och lite potatis för att det åtminstone skall bli något liknande. Det finns säkert mycket mer som är typiskt svenskt. Enligt min uppfattning vore det viktigt att värna om det svenska och vara stolt över våra mattraditioner, i utlandet är man nog mer medveten om just denna skatt, åtminstone här i Wien.
    Birgitta

  • Mistys 27 mars 2010

    MmmmmMarabou mjölkchoklad. Riktigt svenskt. Har visserligen börjat exporteras men något mina utländska vänner gärna ser att jag har med mig i packningen {clap}

  • bab_san 27 mars 2010

    DET Svenska är sill o potatis ..eller strömming som dom säger överallt utom i Blekinge
    och osthyvlen är Norsk ..

  • Peter_Stompare 27 mars 2010

    Ombudsman, men dom får man inte äta.

    Semlor och lösviktsgodis.

  • Mistys 27 mars 2010

    Haha fick precis en beställning av smörgåsrån/kex av min dotter. Vet inte om dom är typiskt svenska men inget vanligt förekommande i utlandet iallafall.

  • mulle640 27 mars 2010

    Smörgåsbord är väl svenskt. Var på en kinarestaurang med takeaway i Australien för ett antal års sen och vid ingången stod det på en lapp att de hade smorgasbord. Man fick plocka till sig det man ville ha och lägga i en aluminium form:D

  • kasper07 27 mars 2010

    Efter 12 år som utlandssvensk (jaja om än bara i Danmark {curl-lip}) så har jag upptäckt att det absolut mest svenska en dansk kan komma på om Sverige är: systembolaget och kalles kaviar. Hm...jag känner nog att vi har så mycket mer eller hur?. Har också lärt att leva med att danskarna äter stort sett detsamma som oss men med andra tillbehör typ: stekt fläsk med persiljesås mm mm. Men när jag ska laga rotmos har jag ett problem: denna grönsak fodrar man grisarna med i Danmark så jag måste varje gång specialbeställa den hos min grönsakshandlare som tar hem denna fantastiska grönska "special for me". Han skakar på huvudet varje gång o säger: ska du nu laga grismat igen???

  • smeand 27 mars 2010

    Mat kan väl vara typiskt svensk även om det existerar liknande rätter i andra länder! Typiskt svensk är maten som har ätits mycket i generationer av svenskar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.