Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

tilltugg till bröllop

  • jessica-j 20 mars 2012

    Hejsan!

    Jag ska gifta mig om ca 2 veckor och har börjat funderar på vad man kan göra för tilltugg när man anländer till festlokalen.
    Det ska vara något man kan förbereda minst dagen innan.
    Det skulle också vara bra om det inte skulle kosta för mycket, har en hel del annat som man kan lägga pengarna på..

    Jätte tacksam för massa tips..

  • The_mama97mia 20 mars 2012

    http://www.matklubben.se/matprat/oenskelaadan_41/tilltugg_till_mousserande_vin_11608.html

    Det finns några flera trådar som handlar om tilltugg - sök på Tilltugg så får du se.

    Lycka till och Grattis! Vad kul! :D

  • jessica-j 20 mars 2012

    Tack så jättemycket för de tipsen.. :)

  • jessica-j 20 mars 2012

    jag är inte så bra på sådant här, men jag tänkte om man ska göra tre saker.
    En fylld tunnbrödsrulle i bitar, frukter (vindruvor, melon etc.), och sedan någon ostbit på en tandpetare. Funderar även på salami och jordgubbe på tandpetare.
    Men kan allt detta förberedas någon dag innan? kan man rulla ihop tunnbröd med någon rör, blir inte brödet mjukt?

  • anfala 20 mars 2012

    Vi brukar använda smördeg som vi fyller med t.ex. smulad fetaost och örtkryddor och rullar ihop. Sen skär man den i ungefär ½ cm skivor och gräddar dessa till de får fin färg (200 grader om jag inte minns fel). Dessa går utmärkt att spara några dagar i kylen, i en burk med tätslutande lock.
    Det går även att använda bacon, skinka, någon vanlig hårdost, salami, soltorkade tomater m.m. Fyllning efter smak helt enkelt. Vanligtvis använder vi färdig smördeg som man kan hitta i kyldisk.

  • elleave 21 mars 2012

    Färskost är jättebra till tunnbrödsrullar! De ska ligga till sig lite så jag tror de går att göra dan innan.
    Ta t.ex. färskost med vitlök+örter eller pepparrot tillsammans med kallrökt lax, rökt skinka eller vad ni tycker om.
    Jag gillar även när man lägger i en tunn gurkstav när man börjar rulla så det blir nåt krispigt i :)

    Något annat som är gott är brieostkuber med physalis på.

    Sen kan du ju tex ha en skål med oliver oxå :)

  • Bumbis 21 mars 2012

    En ruta fetaost och en ruta vattenmelon på en tandpetare är smaskigt.

  • Harriet10 22 mars 2012

    Något som är jättegott är: Köp en paket minikrustader, lägg i botten i skiva banan och ovanpå en bit ädelost. Grädda i ugnen så osten smälter ner lite. De är lika goda varma som kalla, brukar vara jättepopulära.

  • 9276 22 mars 2012

    Skrivet av jessica-j den 20 mar 2012

    Hejsan!

    Jag ska gifta mig om ca 2 veckor och har börjat funderar på vad man kan göra för tilltugg när man anländer till festlokalen.
    Det ska vara något man kan förbereda minst dagen innan.
    Det skulle också vara bra om det inte skulle kosta för mycket, har en hel del annat som man kan lägga pengarna på..

    Jätte tacksam för massa tips..

  • 9276 22 mars 2012

    köp färdig kavlad smördeg,rulla ut riv200gr västerbotten ströut, rulla ihop som en rulltårta (på längden)pensla kanten med äggula låt kallna kan även ha den i frysen till samma dag. skär skivor 1/2 cm lägg på plåt grädda i 225gr temp till en gyllen gul färg. Väldigt gott till välkomsdrinken prova gärna hemma en myskväll så du känner hur enkelt det är,hade det själv på min 70årsfest vi var 80 pers, och det gick bra alla berömde kakorna.lycka till astrid

  • jessica-j 28 mars 2012

    den där smördegsrullen får det bl., funderar också på guacamole.. kan man spara den i kylskåpet ett dygn utan att den blir missfärgad? Någon som vet?

  • jen_has 28 mars 2012

    Jag har en del recept sparat i min kokbok under kategorien "Buffé, förrätter och tilltugg". Kolla där :)

  • The_mama97mia 28 mars 2012

    Guacamole blir gärna brunaktig IMHO, men det finns ett trix - låt avocadokärnan ligga med - testa först på mindre mängd. Men i vanlig sallad där man har avocadobitar o låter kärnan vara med så funkar det!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.