Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips på mat när man fyller 35!

  • cilla72 1 september 2007

    :) Jag fyller snart år, vet ej vad jag ska bjuda på, Vi blir väl kanske 10pers.
    Jag har ganska dåligt ställt, men man vill ju ändå ha det lite
    festligt. Så tips mottages tack.

  • mistralwind 1 september 2007

    *Gör en gryta av något slag, som lätt kan drygas ut med mängder av (relativt biliga) grönsaker (mängder av morötter & lök, kanske zucchini, svamp, det du gillar och mat råd med).
    -Om du köper en hel bit kött/hel kyckling/vad du tycker om så brukar det bli billigare pris. Ska du göra köttgryta så köp en rejäl knul med ytterlår eller liknande kött, det behöver inte vara det finaste köttet eftersom det blir mört när det får puttra ett par timmar tillsammans med buljong och kanske en vinskvätt (om du tycker att det är värt det, inte alls nödvändigt). Red av med mjöl (blandat med smör) och mjölk, grädde är dyrt och inte alls nödvändigt!
    Potatis är dyrare men mättar mer än ris (men å andra sidan räcker ett kilo ris långt!)
    *En annan grej är att göra en mastig maträtt, jag brukar göra lasagne men ist för vanlig vitsås så använder jag creme fraiche och smälter ner riven ost i det. Orkar inte äta hur mycket som helst av det!
    *Gör en sallad som du gör matigare genom rivna morötter, vitkål och/eller rödbetor (fin färg med), pumpakärnor el solroskärnor kan finnas i mindre förpackningar och är väldigt gott i sallad.
    Om du anser att pengarna räcker så köp gärna någon extra grej som en ask physalis eller ett granatäpple. Lägg dem på toppen av salladen så ser det trevligt ut med! Det blir lite extra festligt och behöver inte kosta skjortan.
    *Baka själv bröd, gör även det något matigare genom att tillsätta lite grövre mjöl av något slag. Folk orkar ändå inte äta sig mer än mätta!

    Lycka till med maten!
    och grattis i förskott!

    MW.

  • miaS 4 september 2007

    Hej! kanske en relativt billig och dryg vegetarisk pastarätt? En favvo hemma hos oss är en röra av olivolja, hackade soltorkade tomater, hackade färska tomater, hackad vitlök, sambal oelek, hackad gullök, salt , flytande honung, svartpeppar o lite vatten. Sedan blandar jag det med kokt pasta, oftast vanlig fullkornsspahetti, severar varm med gott bröd och tärnad fetaost. En sallad till är också gott. Jag köper ingredienserna där det är billigt och kan då variera innehållet i röran...Hoppas det var ngn hjälp!
    Grattis och ha en trevlig fest!
    Mia

  • Jessika 4 september 2007

    Jag hade själv födelsedagsmiddag för 12 pers i helgen min meny då var:

    Fläskfilé med baconfyllning - Receptet finns här på sajten
    Pinocciotårta

    Det går ju att hitta fryst fläskfilé billigt och om man serverar med kokt potatis och en champinjonsås istället för kantarellsås (står i receptet) så blir det lite billigare ändå. En stor sallad till drygar också ut. God och rejäl mat som mättar.

    Till dessert/tårta gjorde jag en Pinocciotårta. Den har många namn men det är en hemgjort sockerkaksbotten i långpanna, ca 20x25 cm till 6 pers, som man lägger maräng och flagad mandel på före gräddning. När den är gräddad låter man den svalna och delar den sen på hälften. Grädde och någon form av bär läggs på ena halvan och sen ska andra halvan på. Billigt, gott, mäktigt och lätt att göra.

  • 7 september 2007

    Fläskfilé är väldigt billigt just nu, i alla fall i Skåne. Färsk dansk 79:- fryst italiensk 49:-. Oerhört prisvärt. Med fläskfil´e kan man göra oerhört mycket, varför inte helsteka dem och servera med hemlagade eller köpta kroketter, eller råstekt potatis. Till det rekommenderar jag en ädelostsås på gorgonzola. Detta blir jättegott och inte dyrt. Glöm inte en fräsch sallad, gärna med svenskodlade grönsaker, men inga tomater, det skär sig!
    conrado

  • pehrzonflickan 15 oktober 2007

    Något som jag garentera går hem är en enkel lätt tre-rätters.
    Börja med en liten enkel råraka , lite creme fraiche och kaviar. Fortsätt med en varm tomatsoppa ( Gärna Arlas färdiga), garnera med en klick creme fraiche, räkor och en dillkvist, vitlöksbröd.
    Avsluta med en ett fat sorbeglass med fruktsymfoni (upplägg av diverse frukter (ananas, druvor, päron, persika och apelsin, toppa med lite olika nötter.

    Eneklt, billigt och jättegott. Kram Malin

  • 15 oktober 2007

    billig och lyxig festmat? paj såklart!
    det är smidigt, gott, lyxigt, mättande. går att förbereda innan, och om det blir över är det supersmidigt att frysa in.
    tips är att göra i långpanna, eller som vi brukar göra är att vi gör olika sorter(typ tre stycken) i stora formar- typ en med köttfärs, en med kyckling och skinka och en vegetarisk.
    passar utmärkt med en grönsallad till.

    billig, supergod efterrätt är marängtårta(typ pinocciotårta). vi brukar göra marängbottnar och fylla med hallon och grädde, supersmidigt och så gott, och billigt. vi gör den alltid i långpanna så det räcker långt.

    Långpannepaj:
    8 port
    Pajdeg:
    4 dl vetemjöl, 240 g
    3½ dl grahamsmjöl, 210 g
    250 g Milda mat och bakmargarin
    1 dl iskallt vatten
    Fyllning:
    200 g varmrökt skivad skinka
    10 ägg
    1 liter lättmjölk
    400-450 g lagrad 17% ost t ex grevé
    1 tsk salt
    1 tsk svartpeppar, malen
    1. Mät upp grahamsmjöl, vetemjöl och margarin skuret i små bitar. Arbeta snabbt ihop pajdegen i en matberedare. Tillsätt sist det kalla vattnet och kör ihop degen ytterligare några sekunder. Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper, lägg sedan in degen i kylen minst 60 minuter.
    2. Sätt ugnen på 200°C. Kavla ut degen så att den passar långpannan men låt degen gå upp på kanterna. Nagg med en gaffel. Strimla skinkan och strö över botten.
    3. Förgrädda pajdegen med skinkan 12 - 15 minuter. Vispa under tiden ihop ägg, mjölk och ost.
    4. Häll blandningen i pajen, strö lite salt och peppar över. Grädda pajen mitt i ugnen 40-50 minuter. Eventuellt kan värmen behöva sänkas något mot slutet av gräddningen ifall pajen ser mörk ut.
    5. Låt pajen svalna något innan den skärs upp i lämpliga portionsbitar.

    Köttfärspaj för många:
    Pajdeg:
    6 dl vetemjöl
    250 g smör eller margarin
    4 - 5 msk kallt vatten
    Fyllning:
    800 g köttfärs
    2 - 3 msk smör eller margarin
    2 hackade gula lökar
    400 g skivade champinjoner
    1 - 2 paprikor
    1 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    6 ägg
    6 dl mjölk eller gräddmjölk
    ca 4 dl riven ost
    Ugn: 200°
    1. Smula fettet i mjölet, tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Låt den vila kallt en stund. Kavla eller tryck ut degen i en långpanna.
    2. Bryn färsen i fett under omrörning tills den är smulig. Bryn lök och svamp och blanda med färsen. Salta och peppra.
    3. Strimla paprikan och lägg den tillsammans med köttfärsblandningen och osten i formen.
    4. Vispa samman ägg och mjölk. Häll detta över fyllningen. Grädda ca 45 minuter i nedre delen av ugnen. Bjud gärna pajen med en grönsallad.
    Tips!
    Du kan byta ut hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl. Vill du göra pajen vegetarisk, kan du byta ut köttfärsen mot ca 500 g lätt kokt broccoli.

    Festpaj i långpanna:
    8-10 portioner
    Pajdeg:
    4 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    200 g Svenskt Smör
    4 msk kallt vatten
    Fyllning:
    250 g fryst broccoli
    250 g rökt skinka
    1 burk champinjoner, 425 g
    1 dl hackad purjolök
    1 msk Svenskt Smör
    8 ägg
    8 dl Mjölk
    400 g riven Västerbottensost
    3 msk chilisås
    salt och svartpeppar
    Hacka snabbt samman alla ingredienser till pajdegen och låt den vila ca 15 min. Kavla ut pajdegen i en långpanna, 30x40 cm. Nagga och förgrädda i 200° i 10 min.
    Koka broccolin enligt anvisning på förpackningen. Dela den i buketter. Finstrimla skinkan. Fräs champinjoner och purjolök i smör någon minut. Vispa samman ägg och mjölk. Rör ner ost, chilisås och kryddor. Lägg skinka, champinjoner och purjo i det förgräddade pajskalet. Slå äggstanningen över. Grädda i 200°, ca 40 min.


    jag lägger upp några pajrecept i kokboken nu(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.