Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Titta hit en snabbis!:D

  • Kladdkakan95 11 januari 2010

    Hej alla matglada!
    Jag är en sån där som älskar smoothies, och tänkte göra en. Går till frysen och tittar efter nå goa bär, och vad hittar jag längst ner? Jo rabarber som jag har fryst in och även lite krusbär! Men vad ska man göra med dom? jag skulle vilja göra en smoothie av alltihop:) inte blanda ihop krusbär och rabarber, men om nån har nå bra recept på rabarbersmoothie, krusbärs smoothies eller nå annat smaskigt med rabarber å krusbär, så skriv det här:D
    Men jag vill inte göra onyttiga saker som kakor och pajer, utan smoothies, krämer eller om ni har nå andra bra tips. Det skulle vara (Y)!
    Blir tacksam för ett riktigt bra och gott recept på rabarberkräm som jag kan spara inför sommaren också(H)
    När jag gör blir det alltid för surt/sött/tjockt/tunt o.s.v.
    Tack för svar!:D

    //Kladdkakan

  • The_mama97mia 11 januari 2010

    Lyckliga du som har mkt rabarber!
    Jag skulle testa med rabarber och vaniljyoghurt, o dofta över lite kanel.

    Krusbär vete sjutton, men kanska kan funka fint med kiwi?

  • jimboz 11 januari 2010

    Jag vill inte göra dig ledsen men Smoothies innehåller mer socker än vad man kan tro...ALLT socker oavsett om det framställs genom beta, sockerrör eller helt naturligt som i frukter, är inte bra i längden. Det är direkt onyttigt....Socker ökar fetma precis som allt annat onyttigt..Pajer osv.
    Nu hoppas jag att du tar en då och då men inte varje dag :)

  • Kladdkakan95 13 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 11 jan 2010

    Jag vill inte göra dig ledsen men Smoothies innehåller mer socker än vad man kan tro...ALLT socker oavsett om det framställs genom beta, sockerrör eller helt naturligt som i frukter, är inte bra i längden. Det är direkt onyttigt....Socker ökar fetma precis som allt annat onyttigt..Pajer osv.
    Nu hoppas jag att du tar en då och då men inte varje dag :)


    Haha närå, gör inte så ofta ;)
    Å isf så har jag INGET socker i, bara frukt. Möjligen lite yoghurt men isf naturell(Y)
    å då sötar jag med banan. Så det enda sockret som finns i är fruktsocker.
    Men tack för att du bryr dig(Y)

  • svengelsk 13 januari 2010

    Krusbär och rabarber passar bra till en engelsk fool. Koka frukten mjuk, helst i micron med inget eller lite vatten, puréa den och blanda med lika mängd vaniljkräm. Tillsätt så lite socker du kan komma undan med. Kyl. Jag skall försöka lägga in ett recept.

  • svengelsk 13 januari 2010

    Jag brukar hälla av saften innan jag puréar och sedan till sätta så mycket att purén får samma konsistens som vaniljkrämen. Man kan också passera purén om man är känslig för frön och skal.

  • idea_ 13 januari 2010

    Brukar göra en farlig marmelad med rabarber, 700g rabarber, 300g hallon och ett paket syltsocker. Den är uppskattad av mina släktingar, den och lite digestivekex till te är riktigt farligt fika eftersom en halv burk av marmeladen brukar gå åt när vi är 4-5 pers. Krusbärskräm är supergott och kan även fungera som efterrätt, läs recept på bärkräm på baksidan av potatismjölspaketet. Till rabarberkräm skulle jag nog snarare gå efter receptet på äppelkräm på baksidan av paketet (och har gjort) båda sorterna (krusbär och rabarber) är syrligare än andra krämer.

    När vi ändå pratar om frukter, det går ju att göra smothi à la chiqita, bara frukt alltså, min favorit är färskpressad apelsin och mango, men gjorde en med fikon, mango, passionsfrukt, gul kiwi och pressad appelsin som blev väldigt intressant när priserna på exotisk frukt var billiga till nyår.

  • Linlock 13 januari 2010

    Jag gör till min son något vi kallar "Farmors kolliocks" (lite osäker på stavning:)) Banan, apelsin och äpple som man mixar. Supergott och nyttigt och dessutom bra sätt att ta till vara frukt som börjar se lite trist ut! Går såklart bra att stoppa i allt möjligt. Mango tillexempel(L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.