Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är Ajvar?

  • 28 augusti 2004

    Vad är det i den röran? Recept?

  • 31 augusti 2004

    Ajvar är en smakrik sås gjord på paprika och auberginer. Fantastiskt gott till grillrätter!½ gul lök2 vitlöksklyftor3 msk olivolja5 röda paprikor2 auberginer3 tsk rödvinsvinäger1 tsk salt½ tsk malen svartpepparSätt ugnen på grill. Finhacka lök och vitlök. Fräs i 1 msk olivolja tills allt är mjukt. Dela paprikorna i halvor, ta bort kärnorna. Dela auberginerna på längden. Grilla paprika och aubergine med skalsidan uppåt i ugnen tills skalet är bränt och bubbligt. Låt svalna något och lägg i plastpåse 10 minuter så släpper skalet lättare. Skal och mixa grönsakerna med lök. Smaksätt med resten av oljan, vinäger, salt och peppar

  • pehrzonflickan 15 oktober 2007

    Ajvar andvänder jag som smaksättare i köttfärssås, sås till köttbullar, vegetariska såser. Jag har ajvar även i kall yogurt tilsammans med kryddor och andvänder som salladsdressing. Jag tycker att Ajvar är väldigt andvändbart.

  • Amika 15 oktober 2007

    Jag brukar röra ner generöst med ajvar i min kokta quinoa, det sätter vacker förg på den och ger mkt god smak. Quinoan är ju lite tråkig annars. Sen brer jag ut den på ett stort fat, lägger färska grönsaker och hackad lök uppe på quinoabädden och serverar som sallad med färskt vitlöksbröd till... Så otroligt gott! :)

  • bolla85 11 november 2007

    ajvar är jättegod att göra dressing av till kebabsallad. blanda ajvar med gräddfil och cremefraich

  • irrevirre 11 november 2007

    Skrivet av Amika den 15 okt 2007

    Jag brukar röra ner generöst med ajvar i min kokta quinoa, det sätter vacker förg på den och ger mkt god smak. Quinoan är ju lite tråkig annars. Sen brer jag ut den på ett stort fat, lägger färska grönsaker och hackad lök uppe på quinoabädden och serverar som sallad med färskt vitlöksbröd till... Så otroligt gott! :)


    Det låter spännande! serverar du den kall då?

  • Askungen68 11 november 2007

    Ajvar är röra gjord på röd paprika. Grilla paprikorna i ungnen. Låt dom kalna och skala dem.
    Mal dom i matberedare och stek dom i olja i en kastrull tills hela vattnet från paprikorna avdunstar och oljan kommer upp, smaksätt med salt. Rör om hela tiden.
    Godast att bre på bröd och med riven fårost.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.