Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Våffelrecept

  • Countrygirl 15 mars 2009

    Nu har jag testat mitt nya våffeljärn. I djungeln av recept hittade och testade jag ett med och ett utan ägg. Fiasko båda gångerna.

    Vill inte använda recept med vispgrädde, för det har jag ingen hemma.

    Hjälp!:'(

  • blunde64 15 mars 2009

    Hej.

    Hoppas du lyckas bättre med det här receptet:
    3 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    100 gram smör
    4 dl mjölk
    1. Smält smöret
    2. Blanda mjöl och bakpulver i en skål
    3. Häll i hälften av mjölken i mjölblandningen och rör till en jämn smet
    4. Häll ner resten av mjölken och smöret
    5. Rör om och det är färdigt
    OBS: Värm våffeljärnet och pensla med lite smör så fastnar det inte.

    Skriv gärna hur det gick i min gästbok

    Hälsningar
    //Blunde64

  • Countrygirl 15 mars 2009

    Skrivet av blunde64 den 15 mar 2009

    Hej.

    Hoppas du lyckas bättre med det här receptet:
    3 dl mjöl
    1 tsk bakpulver
    100 gram smör
    4 dl mjölk
    1. Smält smöret
    2. Blanda mjöl och bakpulver i en skål
    3. Häll i hälften av mjölken i mjölblandningen och rör till en jämn smet
    4. Häll ner resten av mjölken och smöret
    5. Rör om och det är färdigt
    OBS: Värm våffeljärnet och pensla med lite smör så fastnar det inte.

    Skriv gärna hur det gick i min gästbok

    Hälsningar
    //Blunde64


    Hej!
    Senaste receptet var som det du skickade men med mer bakpulver. Platta feta våfflor blev det. Tror det är fel på det nyinköpta järnet. Det var ju rea!

  • blunde64 15 mars 2009

    Jag hade de här två recepten. Här kommer mitt andra: Våfflor med ägg
    Kolla så järnet är riktigt varmt när du börjar.
    100 g smör eller margarin
    2 ägg
    4 dl mjölk
    3 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    2 krm salt

    1. Smält matfettet i en kastrull eller mikrovågsugn. Låt det svalna.
    2. Vispa upp äggen i en bunke. Häll i hälften av mjölken.
    3. Tillsätt vetemjöl, bakpulver och salt. Vispa samman allt till en klimpfri smet.
    4. Häll i resten av mjölken och det avsvalnade matfettet.
    5. Grädda våfflor av smeten. Ät dem nygräddade.
    :D

  • josse12 15 mars 2009

    Det här receptet ger frasiga, fina våfflor. Vill man bara servera dem som de är bör man tillsätta lite salt och eventuellt lite socker i smeten. Gjorde dom för några dar sedan. Låt gärna smeten svälla en liten stund innan. Men är det brått så går det lika bra utan. Lycka till..

    3,5 dl vetemjöl
    3 tsk bakpulver
    2 dl mjölk
    2,5 dl vatten
    100 g smör

    1 Smält smöret och låt det svalna något. Rör samman vetemjöl och bakpulver och vispa samman med hälften av mjölken till en slät smet. Rör ut med resten av mjölken, vattnet samt det smälta smöret. Låt smeten vila i minst 20 minuter.
    2 Grädda våfflorna i våffeljärn tills de är gyllenbruna. Låt våfflorna svalna på galler.

  • Countrygirl 15 mars 2009

    Tack för alla recept. Ska testa nästa gång det är våffeldags. Får ladda med tålamod till en så enkel sak. Hmmm!

  • Nettan75 15 mars 2009

    Hmm jag brukar använda samma recept som till vanliga pannkakor, möjligtvis att man smälter ner lite smör i smeten.

    1 liter mjölk
    5-6 ägg (beroende på storlek)
    5 dl mjöl
    nypa salt
    smöt att steka i

  • s-80 15 mars 2009

    Det bästa receptet på de godaste våfflorna finns här på matklubben Det är Våfflor med vispgrädde och sylt à la Milla (Jag kan tyvärr inte infoga recept begriper inte hur man gör).De är gudomliga!!!

  • Gnurf 15 mars 2009

    Jag brukar köra på 2 olika varianter av våfflor;

    1. Liknande vanlig plättsmet med smält smör i. Ungefär som Nettan75 ovan. Den våfflan blir snabbt mjuk och lite "sladdrig" men är god att göra rullar på med strösocker emellan. Det är bara mjölk, ägg, salt, mjöl, smält smör.

    2. En frasigare variant. Ungefär 70/30 mjölk/vatten i smeten, inga ägg utan bara bakpulver som resningsmedel. Vispa ihop mjölk med mjöl/bakpulver, salt och vaniljsocker (och ev lite överbliven marsankräm) till en ganska tjock smet. Låt svälla en stund, tillsätt smält smör och vatten. Låt vila på ett ugnsgaller för bibehållen sprödhet.

    Tillsätter alltid vaniljsocker i mina våfflor, ibland marsansås. Detta med marsansås kommer från min Mormor (som gjorde världens godaste våfflor), ett knep hon avslöjade för mig när jag var barn och redan då mycket matlagningsintresserad. Gamla knep är inte att förakta...:D

  • Countrygirl 16 mars 2009

    oj vad många recept att gå igenom. Jag niger och tackar så mycket. Nu blir det våffeltajm i stugan! :D

  • systeryster 16 mars 2009

    Kan det vara så att du inte brännt in järnet än med fett så att det bara vill fastnar istället.
    Pröva med olja och smör utan något annat.hetta upp järnet och låt svalna, så kanske det går bättre längre fram. Hoppas det!:p

  • systeryster 16 mars 2009

    Sorry blev dubblett och därför inte riktigt så läsvärt att ni ska behöva göra det två gånger.:'(

  • Gnurf 16 mars 2009

    Bränna fast och tjorva kan det även göra om man har för tunn våffelsmet och/eller för lite fett. Min åsikt är att våffelsmet ska vara ganska tjock..och fet...:p Förr gräddade jag våfflor och serverade med kaffe på sängen till lilla Hjärtat...men jag fick sluta med det för hon klagade på att hon blev så tjock. Det är tacken det!!! (N) :D

  • Pirkko 16 mars 2009

    Här är receptet som s-80 pratar om.

    Våfflor med vispgrädde och sylt à la Millan

  • Countrygirl 17 mars 2009

    Skrivet av Gnurf den 16 mar 2009

    Bränna fast och tjorva kan det även göra om man har för tunn våffelsmet och/eller för lite fett. Min åsikt är att våffelsmet ska vara ganska tjock..och fet...:p Förr gräddade jag våfflor och serverade med kaffe på sängen till lilla Hjärtat...men jag fick sluta med det för hon klagade på att hon blev så tjock. Det är tacken det!!! (N) :D


    Du får väl plocka henne en tussilago eller två nu till vår istället. Det blir ingen tjock av! Tack för dina tips.

  • MrsC 17 mars 2009

    Annorlunda och goda våfflor:

    Örtvåffla med löjrom

  • MrsC 17 mars 2009

    ...detta också:

    Örtvåfflor med brie

  • MrsC 17 mars 2009

    ...kan det har vara något:

    Raggmunk i våffeljärn

  • MrsC 17 mars 2009

    eller dessa kanske:

    Kakvåfflor

  • Monika46 18 mars 2009

    Här kommer mitt bästa favoritrecept på våfflor, godare har jag aldrig ätit... Detta måste du prova!!!!

    (Y)(Y) (L)Våfflor med vispgrädde och sylt à la Millan (L)(Y) (Y)
    För 10-12 personer.

    ½ l mjölk
    ½ l vetemjöl
    3 ägg
    1 tsk bakpulver
    50 g smör eller margarin

    Gör så här
    Blanda samman vetemjöl och bakpulver i en skål.
    Vispa ihop äggulor och mjölk och rör ner blandningen i mjölet.
    Låt smeten stå och svälla i cirka 1 timme.

    Under tiden smeten står och sväller:
    Smält smöret och låt det svalna.

    Efter en timme:
    Tag fram smeten, rör ner det smälta smöret i smeten.
    Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda ner det försiktigt i smeten.

    Hetta upp våffeljärnet och pensla med lite smör före första laggen.
    Häll en knapp deciliter av smeten i våffeljärnet och stäng locket. Grädda våfflorna tills de är gyllenbruna. :p

    (Y)Servera de nygräddade våfflorna med sylt och vispad grädde. (Y)(Y)
    (Y) Ät och njut! (Y) :D

    Monika46 :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.