Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Våffelrecept

  • Monika46 18 mars 2009

    Skrivet av Countrygirl den 15 mar 2009

    Nu har jag testat mitt nya våffeljärn. I djungeln av recept hittade och testade jag ett med och ett utan ägg. Fiasko båda gångerna.

    Vill inte använda recept med vispgrädde, för det har jag ingen hemma.
    Hjälp!:'(


    Hej
    Världens bästa våffelrecept kommer här... Du kan inte misslyckas med dessa. Du behöver bara smörja järnet en gång sen kan du göra hur många laggar som helst.

    Våfflor med vispgrädde och sylt à la Millan
    För 10-12 personer.

    ½ l mjölk
    ½ l vetemjöl
    3 ägg
    1 tsk bakpulver
    50 g smör eller margarin

    Gör så här
    Blanda samman vetemjöl och bakpulver i en skål. Vispa ihop äggulor och mjölk och rör ner blandningen i mjölet. Låt smeten stå och svälla i cirka 1 timme. Under tiden smeten står och sväller: Smält smöret och låt det svalna.

    Efter en timme:
    Tag fram smeten, rör ner det smälta smöret i smeten.
    Vispa äggvitorna till hårt skum och blanda ner det försiktigt i smten.
    Hetta upp våffeljärnet och pensla med lite smör före första laggen. Häll en knapp deciliter av smeten i våffeljärnet och stäng locket. Grädda våfflorna tills de är gyllenbruna.

    Servera de nygräddade våfflorna med jordgubbssylt och vispad grädde. Ät och njut!
    Hälsningar Monika46

  • The_mama97mia 25 mars 2010

    *puff för mera våffeltips*

  • lillemu 25 mars 2010

    Världens bästa våffelsida :DD

    http://www.vafflor.se/

  • Gnurf 25 mars 2010

    Våfflor är äckligt!! {sick} Speciellt med vispgrädde och hjortronsylt och ett stort glas kall norrländsk Mjölk. Äckligare än Palt faktiskt...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.