Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vet någon hur sniglar smakar?

  • Rapparen_ErkeE 11 juli 2013

    Hej

    Jag undrar om någon här på matklubben, vet hur vinbergssnäckor smakar, jag har köpt vinbergssnäckor på lidl, de är lagade i Frankrike, det är franska. Lidl brukar sälja vinbergssnäckor med vitlökssmör. Är det säkert att äta de som är köpta, från t.ex Lidl.

    Men iallafall, hur smakar dessa sniglar?

    Jag har ätit en massa olika saker som gristunga, och en massa andra konstiga saker, så vela testa sniglar också, och nu har jag köpt det. Är de klibbiga eller är det borta?

    Hoppas ni förstår min fråga!


    Med Vänliga Hälsningar,
    Björn Eriksson

  • boz1965 11 juli 2013

    Det är som att tugga tuggummi med vitlökssmak. Inget fel på smaken, men det är en väldigt knepig konsistens enligt min enkla mening. o_O

  • Laserjoe 11 juli 2013

    Jag kan bara hålla med föregående. Tuggummi med vitlökssmak. Fast tuggmotståndet och segheten beror också på hur dom är tillagade och "marinerade". Jag har ätit sniglar som varit som att äta en liten vitlöksmarinerad köttbit, även om det är ovanligt att dom är så.

    Jag har också köpt de du beskriver från Lidl och jag överlevde det. Inget "slem" är kvar på tillagade sniglar, det försvinner i tillagningen. Så du behöver inte vara orolig att det är som att hitta sniglar i trädgården och ta upp dom. Inte alls lika.

    Lycka till med sniglandet!!

  • rosatalo 11 juli 2013

    Jag har dessa vidriga snäckor på tomten och inget i världen skulle få mig att vilja smaka på dem. Beskrivningen av konsistensen gör en inte heller ett dugg sugen. Lycka till, hoppas du gillar smaken. {sick}

  • estrid1 11 juli 2013

    Har ätit sniglar (djupfrysta) från Lidel och tycker konsistensen påminner lite om svamp, men dom smakar inte mycket förutom av vitlöken.

  • Zelium 12 juli 2013

    Sniglar är gott, tycker jag iaf. Ibland kan dom vara lite sega men det brukar fungera ändå.
    Du kan göra mycket med sniglar men det vanligaste är nog att äta dom i sina egna skal med vitlökssmör i, och doppa vitt bröd för att få upp det goda vitlökssmöret som snigeln badar i.
    Gör ett gott och starkt vitlökssmör, tryck ner det i skalet, lägg i snigeln och toppa med mera smör. Gratinera i ugn. Enkelt och gott. (detta gäller förstås färdigtillagade sniglar)

    Mvh Zelium

  • munspele 24 juli 2013

    Jag har ätit sniglar två gånger. En gång på Restaurang Cattelin i Stockholm där jag jobbade på 70-talet. Det var restaurang nr ett! för sniglar på den tiden De köptes färdigt förberedda men fylldes i skalen och täppdes till med vitlökssmör, serverades med baguette. Andra gången var på 80-talet då en bekant plockade vinbergssnäckor vid en tunnelbana mot Hässelby. Jag tror han "matade" dem ett dygn ca med gammal sallad. Det är en ganska lång och något omständlig procedur
    innan de är klara. De ska renas på ett sätt först. Rensas inifrån och ut sas. Det är inte gjort på några dygn. Jag ställde upp för att inte göra honom ledsen. Men stack snabbt iväg till
    Systemet. Tänkte ska jag äta de sniglarna ska jag ha vin. Jag ska säga att det inte var särskilt gott. Det är nog så att det är smöret som smakar mest. Konsistensen är nog som sagts som stekt svamp eller lever kanske.Det är väl därför man kallar champinjoner med vitökssmör för falska sniglar. Det lagar jag ibland, det är mycket! gott.

    Emmchen

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.