Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Zucchiniblommor

  • piusamadeusmozart 1 juli 2008

    Äntligen börjar det komma nåt i landen. Idag har jag plockat de första zucchiniblommorna. De är så goda friterade. Jag tar bort skaftet och pistillen. Gör en tjock smet av vetemjöl och bubbelvatten (om jag inte har kolsyrat vatten lägger jag i en nypa bikarbonat) och lite salt som jag doppar blommorna i och friterar dem i i stekpannan med ganska mycket olja (raps-, solros- eller jordnötsolja). Samtidigt skär jag upp en zucchini i skivor och gör på samma sätt. Kanske tar jag också några gurkörtsblad när jag ändå är i farten.

  • piusamadeusmozart 1 juli 2008

    Skrivet av piusamadeusmozart den 1 jul 2008

    Äntligen börjar det komma nåt i landen. Idag har jag plockat de första zucchiniblommorna. De är så goda friterade. Jag tar bort skaftet och pistillen. Gör en tjock smet av vetemjöl och bubbelvatten (om jag inte har kolsyrat vatten lägger jag i en nypa bikarbonat) och lite salt som jag doppar blommorna i och friterar dem i i stekpannan med ganska mycket olja (raps-, solros- eller jordnötsolja). Samtidigt skär jag upp en zucchini i skivor och gör på samma sätt. Kanske tar jag också några gurkörtsblad när jag ändå är i farten.


    Glömde skriva att när de är färdiga lägger jag dem på ett papper som suger upp överflödig olja och strör salt på.

  • Amika 1 juli 2008

    Det lät riktigt gott. :) Kan du inte lägga in det som recept? :)

  • frucaos 1 juli 2008

    Hade ingen aning om att man kan äta blommorna - går det att äta squashblommorna också??

  • piusamadeusmozart 1 juli 2008

    Skrivet av frucaos den 1 jul 2008

    Hade ingen aning om att man kan äta blommorna - går det att äta squashblommorna också??




    Squash och zucchini är samma sak. Pumpblommor går bra med, dom ser ju likadana ut och smakar samma.

  • The_mama97mia 1 juli 2008

    jag har hört om detta, läst recept och dreglat över dom... men jag undrar bara... vad händer närman tar blommorna, blir det inga frukter då? LIksom, gör man inte bort sig som odlare om man bara käkar blomstren, eller blir det så otroooligt många så att man kan kosta på sig detta???
    FÖrlåt en dum fråga från en totalt illiterat trädgårdsmänniska (alltså ingen trädgårdsmänniska....)

    Har sett recept på fyllda squashblommor med, kanske ngn som har testat???

  • piusamadeusmozart 1 juli 2008

    Skrivet av mama97mia den 1 jul 2008

    jag har hört om detta, läst recept och dreglat över dom... men jag undrar bara... vad händer närman tar blommorna, blir det inga frukter då? LIksom, gör man inte bort sig som odlare om man bara käkar blomstren, eller blir det så otroooligt många så att man kan kosta på sig detta???
    FÖrlåt en dum fråga från en totalt illiterat trädgårdsmänniska (alltså ingen trädgårdsmänniska....)

    Har sett recept på fyllda squashblommor med, kanske ngn som har testat???


    Det finns stänglar med enbart blomma. Det är dem man skall plocka. Man måste ta dem dagligen på morgonen medan de fortfarande är fina så kommer det flera nya nästa dag. Frukten är en annan, man ser genast att det blir en zucchin. Där kommer också en blomma på toppen så småningom men de använder man inte.

  • segerwitch 1 juli 2008

    :(Gud! så avundsjuk blir, det är ju bara såååå gott

  • piusamadeusmozart 2 juli 2008

    Skrivet av mama97mia den 1 jul 2008



    Har sett recept på fyllda squashblommor med, kanske ngn som har testat???


    Jag har lagt in ett recept idag, zucchini ripieni, som även kan användas till fyllda blommor

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.