Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

12 äggulor!!!

  • MosterNettan 7 december 2010

    Skrivet av boz1965 den 7 dec 2010

    Använd några av äggulorna till att göra majonnäs t.ex.

    Då har du till julens olika sallader och röror. T.ex. till den hemgjorda rödbetssalladen.

    Här har du en god grundmajonnäs som du kan krydda upp efter eget huvud och den går att flerdubbla proportionellt (1 äggula klarar att binda c:a 1 dl olja):

    Sås - Majonnäs, grundrecept


    Jag gör ofta majonnäs och då bryr jag mig inte så mycket i hur mycket olja som det ska vara till varje gula. Det beror ju en del på hur stora gulorna är.
    Jag droppar i olja tills jag får lagom konsistens som jag vill ha. Ibland vill jag ha lösare och ibland fastare majonnäs, beroende på vad jag ska ha den till.

  • MosterNettan 7 december 2010

    Skrivet av mama97mia den 27 feb 2010

    lucky U, gör en aioli!



    Säger detsamma, med massa vitlök...{silly}

  • mafia 7 december 2010

    Jag fick också en massa äggulor över när jag bakade 2 budapestrullar. Då komponerade jag en äggulekaka. Visserligen är receptet bara på 4 äggulor, men jag bakade dubbel sats och använde en större form. Hälsningar Mafia

  • tarris 7 december 2010

    Gör parfait -gärna polkagrisparfait.
    Tag ett vanligt grundrecept på parfait o smaksätt med krossade polkagrisar. Jag krossar dem genom att lägga i dubbla plstpåsar o baka med hammare!

  • jas65 7 december 2010

    Hollandaisås eller bernaisesås,choronsås, foyotasås, paloisesås. Eller baka sockerkaka på det, även äggtoddy passar nu.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.