Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ädelost hållbarhet?

  • spike_sandra 28 augusti 2008

    hur kan man veta om ädelosten är gammal eller inte?
    har både en kvibille,och en getädelost i kylen,
    och nu har kvibillen blivit lite mermöglig än den var när jag köpte den (ca en månadsen).
    går den ändå att äta?????

  • Gourmet-Ia 28 augusti 2008

    Skrivet av spike_sandra den 28 aug 2008

    hur kan man veta om ädelosten är gammal eller inte?
    har både en kvibille,och en getädelost i kylen,
    och nu har kvibillen blivit lite mermöglig än den var när jag köpte den (ca en månadsen).
    går den ändå att äta?????


    Produkter med tillsatta bakterier har oftast högre hållbarhet. Däremot vet jag inte hur länge dina ostars hållbarhet har, då det kan vara lite olika, beroende på tillverkare och ost.

    En del har 6 veckors hållbarhet. Andra 3 månader. Sök på tillverkare och hållbarhet.

  • Glitterfia 28 augusti 2008

    Lukta på dem. Luktar de starkt som amoniak är de gammal. Annars är det bara att njuta.

  • SDMaya 28 augusti 2008

    Ja, man kan inte ta miste på om en mögelost är övermogen, det luktar hemskt av amoniak.:'(
    Hemsk lukt.
    Luktar osten som vanligt så är det säkert inga problem att kalasa på den :P

  • The_mama97mia 28 augusti 2008

    hehe, möglig mögelost... *S*
    Jag håller med ovan sagda. Lita på smak o lukt...
    *ler*

  • Gourmet-Ia 28 augusti 2008

    Skrivet av SDMaya den 28 aug 2008

    Ja, man kan inte ta miste på om en mögelost är övermogen, det luktar hemskt av amoniak.:'(
    Hemsk lukt.
    Luktar osten som vanligt så är det säkert inga problem att kalasa på den :P


    Ha, ha ...Nä, det går verkligen inte att ta miste om. Köpte en ost i affären med kort bfd. Luktade inget då, men dagen efter...Fy för den...Gubben höll på att krevera, så fort jag öppnade kylen. Uuuäärk! Fick slänga den, utan att ens provsmaka. Om jag ville provsmaka? Icke sa nicke...

    Fast jag håller inte med om att man kan äta den, bara för att den inte luktar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.