Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ängssyresås

  • 30 april 2005

    Hej! Jag har sökt förgäves efter ett recept på ängssyresås. Det är jättegott till fisk. Jag har ätit det på restaurang, men inte sett det i någon receptsamling. Finns det någon som kan hjälpa mig?Pernilla.

  • 30 april 2005

    Hej!Jag hittade två stycken, varav det första i samband med detta recept:Oxbiffar(4 personer) Ingredienser:800 g oxfärs4 äggulor4 dl vispgrädde1 dl skorpmjöl2 msk vetemjöl2-3 dl finhackad rökt skinka2 dl finhackad lätt fräst lök2 finhackade vitlöksklyftor1/2 dl madeira eller portvinca 1 tsk salt1 tsk senap1 msk kapris1 tsk timjan1 tsk nymalen svartpeppar1 msk tomatpuréTillagning:Blanda vispgrädde, skorpmjöl och vetemjöl och låt svälla en stund. Rör i oxfärsen. Blanda i resten av ingredienserna och rör om väl, smaka av. Stek ev en liten klick för att smaka av den färdiga smaken. Forma färsen till biffar, runda och inte för tjocka. Stek dom i matfett, lägg dem i form och håll varma.Ängssyresås till:Skölj och klipp i små bitar 1/2 l ängssyra. Fräs den mjuk i 2 msk smör. Tillsätt 2 msk vetemjöl och späd med 1 dl vitt vin, 1 dl vatten, 2 dl vispgrädde och 1 msk majonnäs. Smaka av med salt och peppar. Serveras med kokt potatis, sparris eller sockerärter. Ett till recept:Ängssyresås Färsk ängssyra (eller från burk) 1,5 finhackad gul lök 1 dl grönsaksbuljong 3 dl torrt vitt vin 4 dl vispgrädde 4 msk smör salt cayennepeppar citronsaft Fräs två tredjedelar av den finhackade löken i smör. Häll på vinet och buljongen och låt det hela koka ihop till hälften. Tillsätt grädden och låt såsen koka tills den är lagom simmig. Vispa i smörklickar och smaka av med citronsaft, salt och cayennepeppar. Fräs resterande lök och ängssyra i smör. Häll över vitvinssåsen och servera. Tips: Ängssyran kan bytas mot blandade färska örtkryddor som dill, dragon, gräslök, körvel och persilja.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.