Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ännu en stekpanna

  • yngvejohansson 30 april 2010

    Det bästa är ändå Purpor!!!

  • legusgry 30 april 2010

    Skrivet av yngvejohansson den 30 apr 2010

    Det bästa är ändå Purpor!!!



    Skrivet av Lars-Erik Gustavsson eb 30 april 2010

    Hackman är naamnet på min stekpanna. Den är det bästa jag prövat. Har induktionshäll och gjutjärn funkar inte så bra. Måste ju även bevara min spis. Teflon kan va bra och i synnerhet Fiskars men den tappar också beläggningen vid för hög värme. ICA,s är mindre hållbar. På tidigare elspis fungerade gjutjärns stekpannan bäst.
    Lasse

  • tojve 30 april 2010

    PLUS-klippet såg jag med. Vi fick en jamie Olivers stekpanna i bröllopspresent, och den funkar bra. kanske inte en livstid, så det finns nog bättre, men så illa som den verkade i det klippet är den absolut inte. jag är glad över den. :D

  • u15658857 30 april 2010

    Skrivet av ros den 29 apr 2010

    {mean}Vi har tre Skeppshults gjutjärnsstekpannor i olika storlekar som vi är helnöjda med.

    En av dem har vi ärvt.

    Det är bara att diska ur dem med varmt vatten efter varje gång som dom användts och smöja in dem med rapsolja{mean}

  • stinakajsa01 1 maj 2010

    Jag har köpt min första ICA -panna efter att ha haft Anders Petters i många år. Båda är jättebra - men ha aldrig för hög värme eller vassa saker i pannan. Skall jag steka något på hög värme tar jag fram gjutjärnspannan som är efter mormor född 1877. Det var livslängd på prylarna förr.;)
    4 juni
    Nu har jag haft min Ica-Panna en månad till och den är faktiskt riktigt bra!

  • Kvasthilda1 1 maj 2010

    Ska precis ge mig iväg o köpa ny panna på ICA eftersom de har erbjudande just nu.(Y) Har en sen innan som hållt bra men nu är den körd. Jag tycker det är lite "slit o släng" med belagda pannor. Enligt min erfarenhet har även dyrare pannor begränsad livslängd. Därför man kan lika gärna köpa lite billigare o byta oftare utan o bli ruinerad.

  • Penne 1 maj 2010

    Jag gillar inte alls gjutjärn. Allt man lagar smakar järn. Tycker jag.

  • jimboz 1 maj 2010

    Teflon på stekpannor kan jag köpa men inte pepparkaksformar, gratängformar och så gott som alla formar numera..Har folk blivit slappa idioter eller har marknadsföringen varit proffsig på något sätt ?
    De som tänker på miljön är knappast teflonälskare det är en sak som är säker .

    Är det så in i helvete svårt att lägga sakerna i blöt innan man diskar dom eller ...
    Billigt skit som måste kastas efter ett tag......Nu går det knappt att få tag i en enda produkt som inte är behandlad med det värdelösa teflonet....

  • boz1965 1 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 1 maj 2010

    Teflon på stekpannor kan jag köpa men inte pepparkaksformar, gratängformar och så gott som alla formar numera..Har folk blivit slappa idioter eller har marknadsföringen varit proffsig på något sätt ?
    De som tänker på miljön är knappast teflonälskare det är en sak som är säker .

    Är det så in i helvete svårt att lägga sakerna i blöt innan man diskar dom eller ...
    Billigt skit som måste kastas efter ett tag......Nu går det knappt att få tag i en enda produkt som inte är behandlad med det värdelösa teflonet....


    Ja, fast jag får väl krypa till korset lite och erkänna att jag faktiskt har två brödformar med teflonbeläggning. Men det är inte för att jag inte gitter diska dem utan snarare för att bröden släpper lättare. Men i princip håller jag med dig i övrigt. En teflonstekpanna kommer inte över min tröskel, den saken är klar. Gränsen går vid brödformarna. Och gratängformarna är såklart av glas... :DD

  • boz1965 1 maj 2010

    Kom precis på att jag faktiskt också har en anslagsform med teflonbeläggning. Men jag LOVAR, mer än så har jag inte med teflon eller nonstick öht! :DD Anslagsformen var dessutom svindyr så den ska väl hålla ett antal år - hoppas jag...

  • kattgnag 1 maj 2010

    Skrivet av sikaal den 29 apr 2010

    Jag har också "både-och". Gjutjärnspannor till kött och fisk, teflonpanna till stekt ägg och omelett.
    Min dotter har en ICAs (tror jag) Titan, hon har haft den länge och är väldigt nöjd, men hon har också gjutjärn till mer "robust" stekning.
    Lycka till med valet!
    Lena



    Varför inte stekt ägg i gjutjärn? Vi steker alltid våra ägg i gjutjärnsstekpanna och de blir perfekta! Vändsteker t.o.m. och har kvar en rinnande gula. Även pannkakor, omeletter... Jag undrar bara VARFÖR INTE??

  • miramamman 1 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 28 apr 2010

    Jag har varit inne på den sabla Teflon debatten förr...Jag måste nog säga att så länge du köper teflon så får du räkna med att byta ut den med variabla mellanrum. Men ska du satsa på någon beläggningspanna så köp Titan eller Icas panna..Men vill du utnyttja arvsrätten så köper du någon panna utan beläggning......


    Allt är tamefan överdraget med teflon numera och dom vet om att vi gör sönder dom titt som tätt...
    Lurendrejeri är det enda namn jag kan komma på...

    Sorry om jag låter brysk, inget att ta åt sig för :)


    Håller med att det är lurendrejeri, jag har provat många DYRA stekpannor i teflon och titan och allt vad de heter, den ena dyrare än den andra. och 2 år är livslängden.....
    såg att ica har kanonpris på två stekpannor, en lite och en stor den har dessutom fått bäst i test i nån tidning, så jag skulle föreslå att du köper ett sånt paket med två.

  • miramamman 1 maj 2010

    Skrivet av kattgnag den 1 maj 2010

    Skrivet av sikaal den 29 apr 2010

    Jag har också "både-och". Gjutjärnspannor till kött och fisk, teflonpanna till stekt ägg och omelett.
    Min dotter har en ICAs (tror jag) Titan, hon har haft den länge och är väldigt nöjd, men hon har också gjutjärn till mer "robust" stekning.
    Lycka till med valet!
    Lena



    Varför inte stekt ägg i gjutjärn? Vi steker alltid våra ägg i gjutjärnsstekpanna och de blir perfekta! Vändsteker t.o.m. och har kvar en rinnande gula. Även pannkakor, omeletter... Jag undrar bara VARFÖR INTE??


    Jag steker hellre ägg och omelett i en gjutjärnspanna, då får jag den knapriga yta jag vill ha. funkar utmärkt.

  • sikaal 1 maj 2010

    Skrivet av kattgnag den 1 maj 2010

    Skrivet av sikaal den 29 apr 2010

    Jag har också "både-och". Gjutjärnspannor till kött och fisk, teflonpanna till stekt ägg och omelett.
    Min dotter har en ICAs (tror jag) Titan, hon har haft den länge och är väldigt nöjd, men hon har också gjutjärn till mer "robust" stekning.
    Lycka till med valet!
    Lena



    Varför inte stekt ägg i gjutjärn? Vi steker alltid våra ägg i gjutjärnsstekpanna och de blir perfekta! Vändsteker t.o.m. och har kvar en rinnande gula. Även pannkakor, omeletter... Jag undrar bara VARFÖR INTE??


    Mest beroende av vikten (på pannan)!! Dessutom tycker jag att jag kan använda mycket mindre matfett i teflon. Annars går det lika bra med gjutjärn!
    (Jag har en stor, en lite mindre, en plättlagg och en pannkakspanna i gjutjärn och dom används flitigt!)

  • jimboz 1 maj 2010

    Jag har också kakformar i teflon , jag hittar inga gamla hederliga i aluminium längre..Jag vill ha tillbaka formarna som höll i evigheter....

  • sikaal 1 maj 2010

    Skrivet av miramamman den 1 maj 2010

    Skrivet av kattgnag den 1 maj 2010

    Skrivet av sikaal den 29 apr 2010

    Jag har också "både-och". Gjutjärnspannor till kött och fisk, teflonpanna till stekt ägg och omelett.
    Min dotter har en ICAs (tror jag) Titan, hon har haft den länge och är väldigt nöjd, men hon har också gjutjärn till mer "robust" stekning.
    Lycka till med valet!
    Lena



    Varför inte stekt ägg i gjutjärn? Vi steker alltid våra ägg i gjutjärnsstekpanna och de blir perfekta! Vändsteker t.o.m. och har kvar en rinnande gula. Även pannkakor, omeletter... Jag undrar bara VARFÖR INTE??


    Jag steker hellre ägg och omelett i en gjutjärnspanna, då får jag den knapriga yta jag vill ha. funkar utmärkt.


    Där är vi olika, jag vill inte ha en knaprig yta! :s

  • kattgnag 1 maj 2010

    Du jimboz - kolla på Tradera! Ibland kan man få fullträffar där men du kanske får söka under längre tid. Just nu vet jag iallafall att det finns gamla muffinsformar ute på auktion. Själv fyndade jag ett gäng gamla formar i aluminium för ett tag sedan!
    Ett tips till dig:)

  • boz1965 1 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 1 maj 2010

    Jag har också kakformar i teflon , jag hittar inga gamla hederliga i aluminium längre..Jag vill ha tillbaka formarna som höll i evigheter....


    Annars finns det ju kakformar i silikon också. *ASG* :DD

  • Marksten 1 maj 2010

    Mitt första jobb var att stansa kakformar. 1972. Vi gjorde riktiga kakformar i olika former.

    De var tider det. Sen gjorde vi även strutformar i plåt till glass tillverkning och öronklipps till grisar.

    Nostalgi!

  • maxxess 14 maj 2010

    Hos mig finns liten gjutjärnspanna (kanske ca 80 år gammal, min favorit), stor gjutjärnspanna, stor teflonpanna samt stor grillpanna i gjutjärn.

    Alla har sin givna funktion hos mig, vill inte vara utan någon av dem. Gjutjärn tycker jag faktiskt tar lång tid att steka in, efter ett par år blir pannan riktigt bra om man sköter den. Det smakar järn och/eller härsket om man inte använde kärlet regelbundet. Gjutjärn måste inte bara skötas med olja utan också användas regelbundet.

    Min teflonpanna är av märket Tefal och jag gav väl nära 400 kr när jag köpte den för kanske 15-20 år sedan. Fungerar bra än idag, använder en skvätt diskmedel då och då när jag diskar den och såklart enbart köksverktyg gjorda av plast.. Så det finns bevisligen teflon som håller!

    Edit: min panna från Tefal är emaljerad och har någon slags kanaler i botten. Om nu det kan hjälpa någon vid inköp..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.