Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ännu en stekpanna

  • zudette 14 maj 2010

    Vi köpte oss en stekpanna från Fiskars - känns toppen - lätt och nätt känns den så nu får vi väl bara se om den håller vad testerna lovar! {dance}

  • jimboz 14 maj 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 maj 2010

    Skrivet av jimboz den 1 maj 2010

    Jag har också kakformar i teflon , jag hittar inga gamla hederliga i aluminium längre..Jag vill ha tillbaka formarna som höll i evigheter....


    Annars finns det ju kakformar i silikon också. *ASG* :DD



    Perfekt ! När jag tröttnat på dom så åker jag in till Stureplan och säljer dom på någon nattklubb. :)

  • mkbe 20 september 2010

    Hej!
    Jag köpte en ICA stekpanna, den som var bäst i test. Jag tycker att man måste ha så hög värme för att det ska bli stekt, har någon upplevt detsamma. Eller också är det väl jag som inte vant mig än. Har inte heller kommit på om det ska vara mycket matfett eller inte. Kanske någon som vet och har testat ICA stekpannan länge.

    Hälsningar Maggan

  • vinciqator 20 september 2010

    Jag har kastat min - den hade mycket dålig värmeledningsförmåga. Ett tag misstänkte jag att min häll gått hädan, ända tills jag läste att jag inte var ensam om funderingen.

    Numera har mina två aluminiumpannor järnkärna. Favoriterna är dock fyra stycken i gjutjärn.

  • Lilloo 20 september 2010

    Vi har en biotan-panna... helt suverän... Lagar både grytor och steker i den och INGENTING har fastnat i den hittills... Har haft den i 1 år nu. Vi är mycket nöjda med den. Köpte den på en marknad i Sundsvall för runt 800:-. Bra pannor kostar...

  • Josses 20 september 2010

    Här används bara titan-pannor!
    Både stekpannor i olika storlekar och grytor.
    Nu har en gjort sitt efter närmare 10 år!:'(
    Älskar dem så.
    Hade tyvärr ingen möjlighet att köpa någon ny i somras,
    kom aldrig iväg på marknad men nästa år då...
    Har en liten gjutjärnspanna som bara används till pannkakor.

  • martina63 20 september 2010

    Har en rejäl skeppshult och en jättestor teflonvaiant från IKEA, riktigt bra måste jag säga!

  • Jilliii 20 september 2010

    Hörni.... ni har inte funderat på HUR ni rengör dem?
    Att bäst behålla sin teflonpanna är följande:

    Det många gör fel på:

    *Diska ALDRIG när den e varm!!
    Låt den hellre stå under natten. Om man är halvfanatisk och inte kan låta bli, så låt den kallna helt, och när den är kall så lägg den i blöt en stund.
    Spola därimot av i varmt vatten när man diskar den med borste (inte svamp- då det kan repa mer)

    *använd INTE diskmedel!!
    evt bakterier som skulle vara kvar dör när man tar den i användning nästa gång

    *bara plast tillbehör, som visp och stekspadar, skedar etc
    annars repar man den och då e det kört med att steka ägg och pannkakor

    Gör ni detta så håller den betydligt längre

  • Roggan 20 september 2010

    Läste någonstans att man aldrig ska värma upp en teflonpanna utan fett och att aldrig ha högsta värme på hällen. Har sista tiden haft den på max 3/4 av maxvärme. Tycker att det blir en bra stekyta. Snart är det dags att köpa en ny panna och då blir det nog att köpa ICAs som var bäst i test i PLUS. Ska tillämpa ovanstående då.

  • boz1965 20 september 2010

    Sen ska man ju också tänka på att teflon faktiskt är PLAST!

  • OVEAHLGREN 23 september 2010

    Skrivet av zudette den 28 apr 2010

    Är det ingen som tycker nåt??? .... har redan en gjutjärn, annars hade det nog varit ett alternativ oxå... TACK ändå jimboz!



    Kan tala om för dig, att jag har köpt min stekpanna på ICA-maxi, jag äa mycket nöjd med den och har använt den länge nu.
    Den pannan fick det absoluta bäste erkännande på programmet Plus.
    Köp den och bli nöjd.
    Har även köpt en lite mindre och den är lika bra.
    Ove.

  • Inccu 27 september 2010

    Har testat alla stekpannor i universum och den ABSOLUT BÄSTA är alla italienska, franska osv kvinnors favorit, den franska järnpannan "De Buyer". Finns i en massa storlekar och format. Den är underbar, blir bara bättre med åren, superlätt att sköta bara du gör som det står innan användning. Nästan som farmors gjutgärns, bara enklare. Dessutom, Teflon är ju giftigt om den har blivit skråmig..

  • AnneNi 29 december 2010

    Hej!
    MIn Ica-panna som jag köpte i april har sen ett tag blivit väldigt dålig, allt fastnar och det går inte att få någon bra stekyta. Någon annan som upplevt samma sak?
    Eftersom jag inte har kvar kvittot går det väl troligtvis inte att reklamera den, så nu blir det till att köpa ny stekpanna. Jag har kollat lite på Ikeas stekpannor, någon som har erfarenhet av dem. Deras stekpanna i 365+ sotimentet ska vissta ha en fem års "varjedag"-garanti, vilket jag förstår som att den bör hålla iaf i fem år om man använder den varje dag? För mig låter det ju underbart, men har någon erfarenhet av denna? Eller någon annan från Ikea? (Har fått presentkort där i julklapp...)
    Tacksam för svar!

  • EmelieMA 29 december 2010

    Hej!
    Har nu för första gången i mitt liv köpt en traktörpanna och den har teflon beläggning. Jag hoppas att den ska vara av bra kvalité. Jag köpte den för 199kr men hade tidigare kostat 695kr.
    Jag är ju tyvärr den som tror att det lite dyrare är lite bättre men får väl se hur den håller:)
    Har inte provat den än nämligen :)

  • EnelyaSaralonde 29 december 2010

    Jag bor i närheten av Skeppshult, så jag har två pannor därifrån i olika storlek och jag älskar dem. Men jag har även två teflonpannor, en från ikea och en som ajg inte har en aning om vart den kommer ifrån. Har haft den i säkert fem-sex år, sen jag flyttade hemifrån.

    Jag har aldrig haft problem med teflon så länge jag har tagit hand om den på rätt sätt. Har alltid använt mjuka silikon eller plast-redskap och aldrig diskat med diskmedel. Sen använder jag bara teflonpannan när jag inte behöver röra om så mycket. Kanske verkar petigt men på så sätt har de ju hållt.

    Jag tycker det är bättre att satsa på flera olika stekpannor och skulle vara kul att testa titan men jag skulle nog aldrig ge upp mina teflon- eller gjutjärnspannor. :)

  • AnneNi 30 december 2010

    Skrivet av AnneNi den 29 dec 2010

    Hej!
    MIn Ica-panna som jag köpte i april har sen ett tag blivit väldigt dålig, allt fastnar och det går inte att få någon bra stekyta. Någon annan som upplevt samma sak?
    Eftersom jag inte har kvar kvittot går det väl troligtvis inte att reklamera den, så nu blir det till att köpa ny stekpanna. Jag har kollat lite på Ikeas stekpannor, någon som har erfarenhet av dem. Deras stekpanna i 365+ sotimentet ska vissta ha en fem års "varjedag"-garanti, vilket jag förstår som att den bör hålla iaf i fem år om man använder den varje dag? För mig låter det ju underbart, men har någon erfarenhet av denna? Eller någon annan från Ikea? (Har fått presentkort där i julklapp...)
    Tacksam för svar!

    Puff :-)

  • knyppeltanten 30 december 2010

    Jag köpte en av märket AndersPetter men är inte så nöjd med den, dyr var den också.
    När jag läste bruksanvisningen, efter köpet förstås, så ska man använda mer fett och inte ha så hett. Men om man inte ska ha hett i en stekpanna vad ska man då ha den till! Det är någon slags teflon i den men jag funderar på att köpa en annan. Men gjutjärn är ju bäst.

  • knyppeltanten 30 december 2010

    Min mamma hade en gjutjärnspanna. I den bakade hon sockerkaka, stekte pannkaka, sill, annan fisk och kött av olika slag naturligtvis. Hon tvättade den bara med hetvatten, gned in den med salt eller olja ibland. Det verkar som om det var enklare förr :-)
    Nu funderar jag på vilken jag ska köpa, Ikeas har jag haft och den räckte i ungefär ett år, det har nog varit medellängden på de teflonpannor jag haft. Anderspetter som jag skrev om ovan är inne på sitt andra år men jag är inte nöjd med den riktigt. Kanske jag ska prova Ica, ni verkar tycka den är bra. Jag törs inte köpa någon som är dyr eftersom man inte vet om de är bra (Anderspetter var en dyr).

  • brorene 30 december 2010

    Icas stekpanna som Plus-programmet utsåg till bästa år 2008 eller 2009.Vi har nu förbrukat två s t under två år trots att vi inte handdiskat dem.
    Jag undrar nu om vi helt enkelt har för stor stekpanna i förhållande till spisplattan? Pannan har slagsida och står inte alls plant, snurrar lätt runt så fort man tar i handtaget.
    Någon mer Ica-panna blir det inte för egen del. Frågan är bara vilken sort man ska köpa? Gjutjärn är ju bra men tungt att arbeta med.
    Hälsningar
    brorene

  • knyppeltanten 30 december 2010

    Man ska ju ha samma storlek på botten på pannan som på spisplattan, i alla fall på kastruller för att utnyttja värmen maximalt och mina stekpannor är större. Gjutjärnspannan håller hettan ut i kanten även om den är större men teflonpannan (anderspetter) blir svalare i kanterna, det syns när man steker bacon i alla fall.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.