Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ännu en stekpanna

  • knyppeltanten 30 december 2010

    Man ska ju ha samma storlek på botten på pannan som på spisplattan, i alla fall på kastruller för att utnyttja värmen maximalt och mina stekpannor är större. Gjutjärnspannan håller hettan ut i kanten även om den är större men teflonpannan (anderspetter) blir svalare i kanterna, det syns när man steker bacon i alla fall.

  • mastra1 30 december 2010

    Hej!
    Jag har upptäckt en än så länge fantastisk panna - Nowo! Svindyr tysk men inte en skråma efter 2 års misshandel med hög värme o diskmaskin! Har precis köpt en till!

  • AnneNi 30 december 2010

    Nu har jag gjort mina inköp och det resulterade i en 28 cm 365+ stekpanna för 189 kr, en billigare variant, även den 28 cm, för 59 kr och en liten, 24 cm, för 19 kr.Jag har invigt dem genom att steka kotletter och pannkakor. Alla fungerade bra. Den från 365+ var lite tjockare och tog lite längre tid att värma upp, men tappade därför heller inte värme när jag la på kalla kotletter.
    Rapporterar om ett tag när jag använt dem lite mer :-)

  • maxxess 30 december 2010

    För den som har problem med gjutjärn som används alltför sällan så har jag äntligen fått ett bra tips från en vän. Vet inte varför jag inte tänkt på det själv...

    Istället för att prova att koka ur med vatten, mjölk, salt och allt möjligt så koka ur med rikligt av olja. Jag hällde +1 dl olja i min illaluktande och tom. rostiga gjutjärnspanna (!) inför långkok. (grytan är bara ett par år gammal men används ganska sällan). Brände av ordentligt och såg till att oljan kom till överallt. Efter det var den som ny, lukten av skämd olja borta.

    Skall göra detsamma på grillpannan som är ack så bra men används rätt sällan.
    Känns trevligt att kunna fräscha upp de gjutjärnskärl man sällan använder på enkelt sätt!

  • knyppeltanten 30 december 2010

    Jag letade tester på elvispar och hittade detta på stekpannor http://www.smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/test_-_8_stekpannor.html
    Sen är det väl alltid vad man tycker om dem själv som avgör.

  • Okänd 30 december 2010

    Skrivet av mastra1 den 30 dec 2010

    Hej!
    Jag har upptäckt en än så länge fantastisk panna - Nowo! Svindyr tysk men inte en skråma efter 2 års misshandel med hög värme o diskmaskin! Har precis köpt en till!


    Använder du metall i den också. Jag är så trött på alla plast spadar och dyl.

  • chrisq 30 december 2010

    :DDfick en stor som attan från ikea i teflon superbra hittils haha många dagar sen o sen fick jag en skepsshult gjutjärns grill panna o den var bara så fin men tung hihi

  • kattgnag 30 december 2010

    Skrivet av maxxess den 30 dec 2010

    För den som har problem med gjutjärn som används alltför sällan så har jag äntligen fått ett bra tips från en vän. Vet inte varför jag inte tänkt på det själv...

    Istället för att prova att koka ur med vatten, mjölk, salt och allt möjligt så koka ur med rikligt av olja. Jag hällde +1 dl olja i min illaluktande och tom. rostiga gjutjärnspanna (!) inför långkok. (grytan är bara ett par år gammal men används ganska sällan). Brände av ordentligt och såg till att oljan kom till överallt. Efter det var den som ny, lukten av skämd olja borta.

    Skall göra detsamma på grillpannan som är ack så bra men används rätt sällan.
    Känns trevligt att kunna fräscha upp de gjutjärnskärl man sällan använder på enkelt sätt!



    Är jag dum på nåt sätt eller... Varför tar inte oljan eld? Det är ju grymt höga temperaturer det handlar om. Bägge mina brandvarnare går igång ordentligt, dörrar o fönster får öppnas, köksfläkten är ju totalt v-ä-r-d-e-l-ö-s :-(

  • maxxess 30 december 2010

    Skrivet av kattgnag den 30 dec 2010

    Skrivet av maxxess den 30 dec 2010

    För den som har problem med gjutjärn som används alltför sällan så har jag äntligen fått ett bra tips från en vän. Vet inte varför jag inte tänkt på det själv...

    Istället för att prova att koka ur med vatten, mjölk, salt och allt möjligt så koka ur med rikligt av olja. Jag hällde +1 dl olja i min illaluktande och tom. rostiga gjutjärnspanna (!) inför långkok. (grytan är bara ett par år gammal men används ganska sällan). Brände av ordentligt och såg till att oljan kom till överallt. Efter det var den som ny, lukten av skämd olja borta.

    Skall göra detsamma på grillpannan som är ack så bra men används rätt sällan.
    Känns trevligt att kunna fräscha upp de gjutjärnskärl man sällan använder på enkelt sätt!



    Är jag dum på nåt sätt eller... Varför tar inte oljan eld? Det är ju grymt höga temperaturer det handlar om. Bägge mina brandvarnare går igång ordentligt, dörrar o fönster får öppnas, köksfläkten är ju totalt v-ä-r-d-e-l-ö-s :-(


    Visst kom det en del rök, men så farligt var det inte, jag har också brandvarnare... Med brände av menade jag att värma olja till en rykpunkt, i mitt fall med rapsolja till kanske 230C. Jag mätte inte. Sedan rullade jag runt oljan i kärlet så att alla kanter täcktes.

    I vilket fall som blev kärlet som nytt, mer om temp och oljor finns här:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Matolja

  • kattgnag 30 december 2010

    Tack, tack, snälla Maxxess! Jag gör ju samma sak med mina gjutjärn men begriper inte riktigt när jag skall sluta "bränna in". Hahahaha
    Men jag har en kastrull i gjutjärn som inte använts på hur länge som helst och som verkligen STINKER av nån gammal äcklig olja som bara kletar när man försöker få bort det med hett vatten o diskborste (t.ex.). Tänkte slänga den först men så läste jag ditt inlägg och började fundera på att testa att bränna in den...

  • maxxess 31 december 2010

    Låt oss veta ur det går!

    Jag brände "en kopiös mängd olja" i min fina gjutjärnsgryta från Skeppshult och gjorde sedan långkok (stormaktslåda) i ugnen utan någon som helst bismak av härsket fett.

    Luktade dock i grytan igår och kände en svag svag lukt som jag inte gillade. Värmde en mindre slatt olja till rykpunkten och torkade rent. Tog sedan fram grytan ett dygn efteråt och torkade igen och visst fanns där mer olja. Nu får vi se hur länge det håller/hur lätt det blir att "koka ur" inför nästa långkok.

  • MatAnders 31 december 2010

    Jag hittade 2 gamla gjutjärns grytor på vinden på landet kan tänka mig att de är från sekel skiftet och omöjliga att få bra jag körde svinto (testa inte det) och försökte med allt men det enda som fick bort den härskna lukten/smaken var ca 1 kg eller mer med grovsalt som fick gå ner i grytan och sedan är det bara att röra om då och då på ganska hög värme och då så kommer du se att saltet suger upp och blir brunt. Sedan efter ca 30 minuter häll bort saltet gör ren grytan med varmt vatten och sen i med mycket olja som får bränna in o nu e dom kanon.

  • knyppeltanten 31 december 2010

    Skrivet av kattgnag den 30 dec 2010

    Tack, tack, snälla Maxxess! Jag gör ju samma sak med mina gjutjärn men begriper inte riktigt när jag skall sluta "bränna in". Hahahaha
    Men jag har en kastrull i gjutjärn som inte använts på hur länge som helst och som verkligen STINKER av nån gammal äcklig olja som bara kletar när man försöker få bort det med hett vatten o diskborste (t.ex.). Tänkte slänga den först men så läste jag ditt inlägg och började fundera på att testa att bränna in den...


    Jag hade en gryta som också var kletig av fett men jag diskade ordentligt med mycket Yes och sen gned jag in den med mycket salt, torkade ur och gned in den med olja, bara så att den blev "fet" och gned in den en gång till senare. Sen har den fungerat bra. Försök med att koka upp vattnet och ha i diskmedel, blir det riktigt hett kan det gå bättre.

  • moni63 31 december 2010

    Jag köpte min teflonpanna för ca tre-fyra år sedan på Ikea och den är fin fortfarande!{clap}
    Det är väl beroende på hur man behandlar teflonpannan hur länge den håller.

  • Silversurfaren1 24 november 2013

    zzzzz

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.