Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äppeltork / svamptork

  • Josses 30 juli 2010

    Står i tankar på att köpa mig en äppeltork / svamptork.
    Någon som har provat?
    Vad tycker ni?
    Är det en bra grej eller är det bortkastade pengar?

  • Vetebullen 31 juli 2010

    God morgon!
    Jag har en torkolla som jag använder flitigt och tycker mycket om. Har haft den nu i 7 år
    och den fungerer perfekt trots väldigt flitigt användande. Jag torkar frukt, bär, kryddor, och rotfrukter
    Kolla på nätet på Evermat. Nackdelen är kanske att den är dyr men värd varenda krona om du använder den mycket. (Y)
    Jag har 2 extra ollor, alltså 8 ollor totalt och det går utmärkt.
    Du får med köpet ett bra häfte som beskriver hur man gör för att få fina resultat.
    Lycka till! (Y)

  • gosmamman 31 juli 2010

    Hej!
    Jag har haft min torkmaskin i 20 år och den är av märket Evermat. den funkar perfekt för torkning av svamp, äpplen, bananskivor, vissa bär har jag provat och även tomatskivor. Torrt tar varorna mindre plats och håller längre.
    Många grannar lånar torken i svamptider.

  • Mistys 31 juli 2010

    Spännande!! Vill också ha en. Såg att den kostade ca 1565 på en sida. OBH Nordica kostar 595
    Är det någon som vet om det är lika stor skillnad på kvalitet och funktion som på priset ?

  • Josses 31 juli 2010

    Tack allesammans.
    Då är det nog en bra investering.
    Fick en burk torkad persilja av en vän igår och hennes mamma hade torkat den i en sån här apparat.
    Plockade en hel del trattkantareller ifjol och de tog ju upp hela mitt matbord under de dagar de torkade.

  • Josses 31 juli 2010

    Skrivet av Misty09 den 31 jul 2010

    Spännande!! Vill också ha en. Såg att den kostade ca 1565 på en sida. OBH Nordica kostar 595
    Är det någon som vet om det är lika stor skillnad på kvalitet och funktion som på priset ?
    Såg på någon nätsida att de flesta rekommenderade Evermat.
    Den har timer och termostat. Det har tydligen inte OBH Nordicas.

  • gosmamman 1 augusti 2010

    Min Evermat har termostat och timer och den har som sagt hållit i 20 år!
    Flitigt använd!
    Välj den.
    gosmamman

  • frucaos 2 augusti 2010

    Det här lät ju spännande, så nu har jag försökt googla lite - men har svårt att hitta ... evermat och stökli har jag hittat - liknande pris - 1900 för evermat och 1700 för stökli. Båda har termostat och kommer med 5 ollor. Har för mig att det var betydligt längre sladd på evermaten. Hur många ollor får man plats med i den? Stökli säger att man kan använda 11 ... (Har svårt att föreställa mig att jag hittar SÅ mycket svamp, men man kan ju drömma).
    Någon som har ett billigare märke och som är nöjd? Hur funkar de som inte går på el?

  • frucaos 2 augusti 2010

    Har ni torkat blåbär i dem?

    Jag har en "biltonglåda" - dvs en låda i metall (?) med lufthål och en glödlampa i botten med möjlighet att hänga upp köttbitar på tork. Gubben funderar på om det skulle gå att tillverka korgar till den och ha den till svamp- och frukttork. Blir ju inte nån temostat på den - får väl regulera värmen med olika glödlampor - men funkar det så är det billigt! Lådan har maken tillverkat utifrån ett "containerfynd", så den kostade inte många kr.

  • Mistys 2 augusti 2010

    Skrivet av frucaos den 2 aug 2010

    Det här lät ju spännande, så nu har jag försökt googla lite - men har svårt att hitta ... evermat och stökli har jag hittat - liknande pris - 1900 för evermat och 1700 för stökli. Båda har termostat och kommer med 5 ollor. Har för mig att det var betydligt längre sladd på evermaten. Hur många ollor får man plats med i den? Stökli säger att man kan använda 11 ... (Har svårt att föreställa mig att jag hittar SÅ mycket svamp, men man kan ju drömma).
    Någon som har ett billigare märke och som är nöjd? Hur funkar de som inte går på el?


    http://www.nimaab.se/se/art/torkutrustning-evermat.php

    Här hittade jag evermaten för 1568 kr. Det är det billigaste jag hittat hitills. Men har någon andra bättre/billigare tips vill jag gärna ha dom ;)

  • Mistys 2 augusti 2010

    Skrivet av Misty09 den 2 aug 2010

    Skrivet av frucaos den 2 aug 2010

    Det här lät ju spännande, så nu har jag försökt googla lite - men har svårt att hitta ... evermat och stökli har jag hittat - liknande pris - 1900 för evermat och 1700 för stökli. Båda har termostat och kommer med 5 ollor. Har för mig att det var betydligt längre sladd på evermaten. Hur många ollor får man plats med i den? Stökli säger att man kan använda 11 ... (Har svårt att föreställa mig att jag hittar SÅ mycket svamp, men man kan ju drömma).
    Någon som har ett billigare märke och som är nöjd? Hur funkar de som inte går på el?


    http://www.nimaab.se/se/art/torkutrustning-evermat.php

    Här hittade jag evermaten för 1568 kr. Det är det billigaste jag hittat hitills. Men har någon andra bättre/billigare tips vill jag gärna ha dom ;)


    haha, får rätta mig själv här. Priserna var ju exlusive moms såklart. Så strax över 1900 blev det för den.

  • schalenab 20 januari 2012

    Skrivet av Josses den 30 jul 2010

    Står i tankar på att köpa mig en äppeltork / svamptork.
    Någon som har provat?
    Vad tycker ni?
    Är det en bra grej eller är det bortkastade pengar?


    Hej
    Den allra bästa svamptorken eller ört eller frukttorken är en tork gjord av en duktig hantverkare Den är gjord i trä och jättebra nät. Jag plockar mycket svamp och dessa skivar jag och lägger på ramarna som man staplar på varann. Som värmekälla använder man en vanlig kupevärmare.
    en länk så du kan se....http://www.kvarnagard.com/index.php/boende/2-uncategorised/13-svamptork

    Du kanske redan har fått tag på en. men i alla fall tycker jag att detta är den bästa på marknaden och jag har prövat många.
    Svamptokiga Anita

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.