Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äta med pinnar

  • Tillberga 15 januari 2010

    :( jag kan inte äta med pinnar..........får bara inte till de SUCK:@

    vi skall till Kina och Tibet i höst och jag MÅSTE ju kunna få i mej maten...har någon stans sett en liten grej som man kunde trä på pinnarna så dom höll sej "still" och de skulle vara lättare att äta.

    HJÄLP JAG ÄR I STORT BEHOV AV HJÄLP

  • Penne 15 januari 2010

    Ett fusk man kan göra är att ta en liten bit papper och vika ihop till en pytteliten, hård fyrkant och stoppar den mellan pinnarna och sedan sätter man en gummisnodd runt pinnarna. Då får man som en liten pincett!

  • camillaocamilla 18 januari 2010

    Går det inte att be om bestik?
    Annars får du ha en gaffel i fickan om det krisar sig.. :p

  • camillaocamilla 18 januari 2010

    Tog mig tid och googlade ätpinnar, för jag vill också minnas att jag
    sett grejen du pratar om...
    Hittade inte den men på tex. www.wishlist.nu kan du hitta olika alternativ
    av "chopstiks for dummies"..

    Hoppas det hjälpte..

  • MrsC 18 januari 2010

    När jag träffade min man så bjöd han ut mig på kinesrestaurang och
    där han åt maten med "chop sticks" jag blev imponerad för jag kunde inte.
    Så jag började äta all mat hemma med "chop sticks" för att kunna glänsa nästa gång vi
    åt kinesmat...och den gången blev han imponerad (Y)
    Det smakar mycket godare att äta med "pinnar" tycker jag :D

    Här kan du få lite hjälp på vägen:
    Lycka till! och ha en härligt resa :D

    http://www.wikihow.com/Eat-with-Chopsticks

  • Mistys 18 januari 2010

    Börja hålla en pinne som en penna när du skriver. Lägg sedan till den andra pinnen uppepå. Stck in långfingret mellan pinnarna och låt bara den ena pinnen jobba och den andra ligga still. Men det finns kniv och gaffel i Kina också. Var inga problem när vi var där. Problemet var att hitta något ätbart att äta med pinnarna :p Håller med om att det är godare att äta med pinnar (Y)

  • jimboz 18 januari 2010

    Länge leve Youtube, här kan du se videos istället för att läsa en massa knäppa instruktioner :)
    http://www.youtube.com/results?search_query=how+to+use+shopsticks&search_type=&aq=f


    Det finns pinnar att köpa som fungerar som pincetter om det krisar sig...

  • Roggan 18 januari 2010

    Det ger med sig efter några dagar i Kina. De båda gångar jag varit där har jag alltid haft problem de första dagarna, men det blir bättre och bättre. Det brukar bli många skratt tills man lärt sig. Lovar att du är proffs när du kommer hem. Hoppas du får en trevlig resa med många kulinariska upplevelser! Godast är nog pekingankan i alla fall! Blir lite avundsjuk på dig...
    (Y)

  • Amika 19 januari 2010

    Eller så tar man bara en fjäder från en klänypa och fäster den på pinnarna istället. Vips så är det jättelätt att äta. Så gjorde jag till min systerson, mycket lätt och billigt framför allt. :)

    http://lillalistan.blogg.se/?tmp=19005929

  • jimboz 19 januari 2010

    Är inte själva vitsen med att äta med pinnar att man äter som man bör göra. Jag tycker att man kan äta med bestick om man inte grejar att äta med pinnar eller så övar man..Hela världen går inte under om man nu råkar välja en gaffel istället ...

  • jimboz 19 januari 2010

    :p

  • Tillberga 19 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 19 jan 2010

    Är inte själva vitsen med att äta med pinnar att man äter som man bör göra. Jag tycker att man kan äta med bestick om man inte grejar att äta med pinnar eller så övar man..Hela världen går inte under om man nu råkar välja en gaffel istället ...


    kan så vara
    men jag tänkte att en sån där "grej" skulle hjälpa mej i övningarna hemma liksom

    har hittat en massa bra hjälpmedel för barn tänker öva med "barnpinnar"

  • boz1965 19 januari 2010

    Att äta med pinnar är en hel vetenskap (nästan). Men det är övning, övning och åter övning som gäller - dessvärre. :'(

  • emilsmamma 18 september 2010

    Hej, kolla på smarta saker.se de har Chopstickface 4-pack för 60 kr, superenkelt att äta med pinnarna om du har övat med dessa. {eat}

  • Jessika76 18 september 2010

    Det finns ätpinnar for dummies. De är mer som en pincett än något annat, de sitter ihop i änden. Skedar finns annars. Annars är det bra att försöka lära sig äta med pinnar såhär innan. Övning ger färdighet.

    Njut av din resa! Har alltid velat resa till tibet :)!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.