Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

aiolisås

  • Carambaa 4 oktober 2008

    Frun och jag älskar aiolisås som vi lagar på äggulor och rapsolja, men ibland när vi lagar så vill äggula och rapsolja skära sig. Vad beror det på? för färska ägg??

  • farmoringer 4 oktober 2008

    Inte tillräckligt ren skål eller visp, då kan det skära sig eller om man har för bråttom med oljan. Men man kan rädda den ibland om man har i några droppar kallt vatten..

  • Carambaa 4 oktober 2008

    Vi har varit inne lite på det med ren skål och om vi har för bråttom med oljan, men inte upplevt någon skillnad. Jag sökte lite bland recepten här och såg att på många ställen så stod det att ägg och olja skall ha samma temperatur kan det va så enkelt ?

  • Penne 4 oktober 2008

    Min lillesyster är bagare och ofta när hon bakar måste allt ha samma temperatur. I synnerhet om det är något med ägg, så det kanske är det.

  • farmoringer 4 oktober 2008

    Är ju ofta vispen ändå som inte är riktigt ren för den kan vara svår att diska..

  • Helida 4 oktober 2008

    Jag tror att det är som ni säger, att allt ska vara rumstempererat. Jag har ett underbart recept på aioli och det står där att det är viktigt att allt ska vara just rumstempererat och jag har aldrig vågat något annat och har hittills har det inte skurit sig.

  • dePaul 4 oktober 2008

    Visst spelar tempen en viss roll. Men om din skål är rumstempererad så jämnar den ut temperaturen på upp till 3 äggulor på nolltid.

    Min gissning är således (precis som tidigare nämnt) att du häller i oljan för fort.

    En annan orsak kan vara för höga varv på assistenten! Det här är ett fenomen som jag inte läst någonstans men som jag av personlig erf. vet kan orsaka problem.

    ~Paul~

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.