Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Allmänna orelaterade frågor...

• blekegreven 21 mars 2012

Som hängiven matlagare med tendens att snöa in mig på detaljer väcks det ibland frågor som inte är helt lätta att finna svar på. Här tänkte jag ge mig själv och andra möjlighet att ställa den sortens diverse-frågor i hopp om att någon här kanske kan svara.

Min första fråga lyder som så;

När man hettar upp alkoholhaltiga drycker (ex i matlagning), vad händer då egentligen med energin från alkoholen?
    Ombildas den till något annat (ex. någon form av socker) eller ångar den bort tillsammans med alkoholen?

• The_mama97mia 21 mars 2012

hoho, ett högst okvalificerat svar - alla säger ju att alkoholen dunstar bort, dvs torde ju innebära att bara själva kryddor o smak är kvar - om alkoholen (a.k.a sockret i denna med?) dunstar - så borde väl resten av den lilla mängden vara försumbar i kaloriräkningen?
    Men vore skoj att höra/läsa ngn utbildad som kan svara?

• Ulrika91 21 mars 2012

Hm vet inte om jag förstått din fråga rätt, men något jag lärt mig är att alkohol ångar bort lika snabbt som själva vätskan i vinet eller vad det kan vara. Alltså även om du kokat ner 2 dl vin till 2 msk vin så är halten alkohol densamma. Det har jag lärt mig, kanske är helt fel? Hm, jag hjälpte nog inte så mycket...

• jas65 21 mars 2012

Kolhydraterna blir kvar i vätskan med alkoholen går upp till gudarna antar jag , och så sker en reduktion som framhäver smaker starkare och tydligare. Ex vin smakar ju strävt om man inte reducerar det i såser för att ta fram vinsmaken från druvan. Smaken från Ex vis konjak kan bli allt för tydlig vid reduktion.

Det är vad jag tror.

Mvh
    Anders

hmmm... ja när man tänker efter så... socker kan ju inte dunsta?
    Men hjälp?

• Gnurf 21 mars 2012

Etanol (dvs den alkohol som här avses) ångar bort och därmed försvinner även energimängden i alkoholen. Eventuellt socker i den dryck som använts blir kvar i grytan/pannan.

Det är samma sak som sker när man kokar vatten. Energin i vattnet försvinner då ur kastrullen.

>:D

Gnurf - tack!
    Men - om etanolen kokar ner o blir enbart socker - då har ju TS fortfarande frågan vad händer med energimängden?
    Jag kanske missförstod TS men trodde att det handlade lite om hur mkt som blir kvar... liksom... i energimängd...

• Sprock 22 mars 2012

Gör ett inhopp här.

Alkohol, räknat i siffror, innehåller 7 kcal/gram, om man utgår från en masshalt på säg 12 % i en dl vin, så bör det alltså finnas ca 7x12= 84 kalorier som kommer från alkohol, alltså etanol.

Då etanol värms upp övergr den i ånga(vid ca 87 grader för den som vill veta), varvid alkoholmolekylerna 'försvinner'.

Spånar vidare på vin, man borde kunna beräkna hur mycket energi som finns kvar.

Anta alkoholhalt 12 % med sisådär 100 kcal/100 g (för enkelhetens skull.
    Från etanolen kommer då 84 kalorier, 16 kcal finns alltså hypotetiskt sett kvar i maten.

Helt säker är jag ju inte, men en liten tanke bara...

• Mistys 22 mars 2012

Frågan om alkohol kokar bort togs upp på radion Rixfm. En expert svarade att alkohol kokar bort väldigt långsamt. Måste kokas länge för att försvinna. Så myten att glögg som kokar upp blir alkoholfri är fel. Sökte på nätet och hittade bla detta svar. Enligt detta måsta man koka vätskan i minst 5 min för att se en skillnad och då finns ändå alkohol kvar.

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2001/temp/pda23854.pdf

• bernit 22 mars 2012

När jag flamberar är det väl etanolen som förgasas och brinner och därmed försvinner alkoholen, eller reduceras alkoholen till en "klump" i pannan som man kan peta upp med en gaffel och äta upp ??!!!

• boz1965 22 mars 2012

Alkohol har en kokpunkt på lite drygt 78°C och ångar bort när exempelvis en burgundisk gryta med vin i kokar. Kvar blir vinets smaker, men ingen alkohol. Och precis som någon ovanför har påpekat får man låta det koka en stund om man vill ha det helt alkoholfritt.

• boz1965 22 mars 2012

Skrivet av Sprock den 22 mar 2012

...Då etanol värms upp övergr den i ånga(vid ca 87 grader för den som vill veta), varvid alkoholmolekylerna 'försvinner'. ...

Du har vänt på siffrorna. Rätt gradtal är 78,3°C.

• blekegreven 22 mars 2012

Åh vad roligt med så många svar.
    Det känns som att det finns väldigt mycket och vitt spridd kunskap här på forumet som ger utrymme för många spännande tankekedjor.

Ja mama97mia har rätt i att min fråga är vad som egentligen händer med energin i alkoholen när den värms över 78 grader och dunstar.
    Att allt det andra (socker, aromämnen, syror, mm) blir kvar och även energin i dessa är ju inga konstigheter. Men när värmeenergi tillsätts till akloholen (som om jag har förstått det hela rätt räknas som en kolhydrat) och denna förångas, Vad är det då egentligen som händer?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.