Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Alun?

  • Missdoe 3 augusti 2010

    Jag behöver hjääälp.. eftersom väderleksrapporten lovar regn imorgon tänkte jag försöka mig på mormors gamla recept på inlagd gurka. Mitt problem är att receptet innehåller alun, kan man ersätta det med nåt annat eller är det bara att pallra sig iväg på apoteket och köpa?

  • maithab 3 augusti 2010

    Jag tror att man kan ersätta det med citronsyra. Det gör man i alla fall i play-doh-lera.
    Alun och citronsyra används som "konserveringsmedel".

  • FruAst 3 augusti 2010

    Pallra dig iväg till apoteket. Det blir bättre med alun. Gurkan blir krispigare. Däremot går det inte att få tag i vin-sten som finns i gamla recept. Jag har inte ersatt det med något utan har bara alun i. Lycka till!(Y)

  • Missdoe 5 augusti 2010

    Tack för svaren! Fick tag på min kära mamma (jobbar på apotek och hade inte slutat än) som kom förbi med en burk alun. Det blev smmmmaskens!

  • solvik207 5 augusti 2010

    Hej
    Många udda kryddor går att köpa på
    http://borgebykryddgard.jetshop.se

  • asasto 5 augusti 2010

    Skrivet av FruAst den 3 aug 2010

    Pallra dig iväg till apoteket. Det blir bättre med alun. Gurkan blir krispigare. Däremot går det inte att få tag i vin-sten som finns i gamla recept. Jag har inte ersatt det med något utan har bara alun i. Lycka till!(Y)


    Essencefabriken brukar ha vinsten de har en massa annat som apoteket slutat sälja med typ pottaska, lakrisstång mm.

  • anngus65 6 augusti 2011

    Sankta Maria kryddor , har Alun i påse , finns i vanliga matvarubutiker

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.