Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Använder ni tryckkokare ?

  • Mistys 4 september 2009

    Såg på " Du är vad du äter " i går. Anna Skipper rekomenderade en tryckkokare där. Kommer ihåg att min mamma på 70 talet hade ett gammalt monster till tryckkokare som hon använde. Hon sa alltid att man skulle vara försiktig och använda den rätt för den kunde explodera. Detta sitter djupt rotat i mig, kommer ihåg att jag var livrädd när den stod på spisen. Nu till min fråga. Finns det någon som har erfarenhet av den nya varianten som finns på marknaden i dag? Är den säkerm kan den explodera ? Blir maten lika god som mat som kokat ihop länge? Fördelar- nackdelar?
    Vågar man skaffa en ?

  • Mistys 5 september 2009

    Puffar lite då jag gärna vill veta:)

  • peppsi 5 september 2009

    nej inte tryckk

  • bakamonkeyprincess 5 september 2009

    Du kan söka i "matprat" efter tryckkokare, finns flera forumtrådar i ämnet :)

  • idea_ 5 september 2009

    Har köpt en begagnad tryckkokare ála 60-tal och den fungerarn utmärkt och gör maten mör och god på kortare koktid än annars.

  • Amandia 5 september 2009

    Jag har köpt en ny tryckkokare på internet. Fick tag i en stor för ca 800 plus frakt. Har bara använt den en gång än så länge. Gjorde en jätte god kyckling gryta i den. Men jag ska tillaga mera i den. Det var faktiskt inte så jätte svårt som jag trodde. Har också varit rädd för den men när man väl förstod sig på den så gick det bara bra. Sen följde det med en så bra beskrivning till den.

    Ett tips är att inte prova att koka mjölk i den :p
    En bekant gjorde det och det sprutade mjölk upp i taket för henne, hahahhaaaa.

    Här är receptet som jag gjorde. Det är en bekants recept:
    http://www.matklubben.se/recept/hannas_kyckling_i_tryckkokare_73947.html
    Det vart riktigt gott :D

    Annat jag kör med är en lergryta. Den gör maten väldigt mör och saftig. Och så bevarar den allt nyttigt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.