Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Aronia en buske som bär

  • imse 24 september 2008

    Ja, just det ! Aroniabusken bär fantastiska bär som är sprängfyllda med nyttigheter. Vi har bara en buske men jag hoppas på fler så vi kan skörda mycket av dem.

    Har ni en eller flera Aroniabuskar där hemma? Kanske en hel häck? Vad använder ni era bär till i så fall?

    http://mimmismat.wordpress.com/2008/09/24/aronia/

  • anluk 24 september 2008

    Har faktiskt aldrig hört talas om den men blev helt klart intresserad!

  • azlan_lena 24 september 2008

    Man kan göra saft på bären man kan göra gelé ...

  • molu 24 september 2008

    Vill du ha recept på vad du kan göra av dessa nyttiga bär, hittar du det i min lilla recepsamling.
    Gelé, saft,sylt eller likör.
    Lycka till(Y)

  • annelieberggren 24 september 2008

    Där jag bodde förut satte jag en häck på aronia, det var 25 plantor... Var så fina på hösten, röda blad med svarta bär. Jag har lagt in ett recept på aronia sås... prova den till glass eller paj, elller till vad du känner för. Låt fantasin får flöda...

  • imse 24 september 2008

    molu, tack för tips om dina recept på aronia, ser spännande ut.

    annellebergren, oj vad buskar du hade. Du skulle tagit med dem.;) En dessertsås, va användbart, tack snälla.

  • annelieberggren 24 september 2008

    Ja, men vad tror du dom skulle ha sagt dom som köpte huset om jag grävde upp dom :p
    Lämnade kvar pumpfiltret till min damm :'( ångrar mig bittert...

  • systeryster 25 september 2008

    Tycker att busken påminner om det som är planterat utanför mitt arbete.
    Någon som vet om det finns liknande giftiga bärbuskar???
    Vem ska man prova saften på? Har ingen munskänk, som nojiga kungar hade förr i tiden.
    Trodde mig veta hur kantarell såg ut tills jag var ute i skogen med en kunnigare kompis.
    Hade hela påsen full med någon liknande svamp. Läste sedan att de svampar som påminner om kantarellen inte var giftiga, men heller inte så goda.
    Någon som är kunnig på bärfronten?:o

  • mazagrin 19 november 2011

    Puffar upp den här tråden igen, då ingen svarat på systerysters fråga om det finns någon annan (giftig) bärbuske som man kan blanda ihop aronian med?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.