Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Assistent original

  • Cassiopeya 13 januari 2011

    Undrar om det är någon där ute som har en assistent original, den nyare varianten :)

    Vad använder du den mest till? Vilka redskap behöver man?

    Har förstått att man kan köpa två varianter:

    Standardutrustning i AKM6120
    • 7-liters rostfri kittel
    • Degrulle, degkniv, degkrok och degskrapa
    • Dubbelvisp med 3,5-liters plastbunke

    I AKM6190 ingår dessutom
    • Köttkvarn inklusive 4,5 mm hålskiva, passertillsats, rivtillsats,
    pastaskivor, korvstoppningsdetalj, matarbord och matarpropp
    • Citruspress
    • Mixer i okrossbar plast med 1,7-liters kapacitet


    Vilken av dessa skulle du rekommendera?

  • micron 13 januari 2011

    Jag har modellen innan Ankarsrum tog över och har rulle, kniv och degkrog.

    Fårgan är väl vad du ska ha maskinen till. Jag kom fram till att jag troligen aldrig skulle använda köttkvarnen med tillbehör, de skulle bara ligga och ta plats, och mixer hade jag redan. Jag ville ha en bakmaskin och satsade därför på "grundutbudet".

    Ha så kul med din assistent

  • frucaos 13 januari 2011

    Här stoppas det korv och görs äppelmos - så jag hade difinitivt satsat på den utökade varianten! Men jag har den inte ... min gamla bosch lever fortfarande, även om den nog snart får kasseras ...

  • IS001 13 januari 2011

    Mixern höll några månader... Det var gängorna i fästet som slets ut eftersom den inte hade tillräckligt bra passform, eller om det ev var att man lyfte upp den innan den stannat helt. Dåligt att det går att göra i så fall, det är inget vi märkte att vi gjorde. Men den var bra innan den gick sönder.

    Köttkvarnen använder vi inte till kött, men några av delarna används flitigt till att riva morötter. Om man skall ha mycket vill säga.

    Citruspressen är lite jobbig att ta fram om man skall pressa lite, men bra om man skall pressa mycket.
    Dubbelvispen är också bra om man har mycket, men för jobbig att ta fram, montera och sedan diska om det bara är lite som skall vispas, plus att det, om det är för lite, inte blir vispat då det bara lägger sig på botten. Man får alltid extravispa lite för hand för att få med det som lagt sig i botten oavsett mängd. Dessutom tycker jag att den är opraktisk eftersom det är hål i mitten, så man får vara väldigt försiktig när man lägger i ingredienserna annars blir det hemskt kladdigt. Nästan omöjlig att använda när barnen skall hjälpa till p g a det.
    Så nu har vi ändå en extra mixer och elvisp, vilket vi tänkte vi skulle slippa...Men själva degkitteln är underbar att baka med och visst är det en snygg maskin!

  • Okänd 13 januari 2011

    Jag använder en sådan på jobbet-- en basversion eftersom citruspress, köttkvarnar och annat inte behövs där..

    Älskar att baka bullar och bröd med "rullen", älskar att baka sockerkaka, långpannekakor och maränger med dubbelvispen och har så smått börjat vänja mej vid att göra pajdeg etc med degkroken :)

    Till skillnad mot IS001 så upplever jag inte att man måste vispa extra när man använt plastbyttan & dubbelvispen, inte heller har jag något besvär med det lilla mellanrummet i mitten av bunken-men jag har inte använt den tillsammans med barn så det kanske förklarar saken ;)

    Svårt att råda dej då endast du vet hur mycket du antagligen kommer att använda/behöver (jag tänker på alla tillval och tillbehör) men som basenhet tycker jag den är jättebra!

  • Cassiopeya 13 januari 2011

    Någon mer som har någon erfarenhet av tillbehören? Främst de extra tillbehören, degkrok och dylikt har jag redan använt massor :D

  • sikaal 13 januari 2011

    Jag har visserligen en gammal maskin (mammas, från 1962 tror jag), men jag har lite tillbehör.
    Då jag gör mycket äpplemos använder jag kvarnen med passertillsats och när jag gör grynkorv (vilket händer) är också kvarnen + korvhorn m.m., den fungerar utmärkt till båda. Däremot har jag aldrig använt rivtillsatsen, fast jag har den. Jag har malt kött också, (på den tiden vi köpte halv gris), men jag har bara två hålskivor (?), den ena grov den andra fin, så det blev bara till korven, jag gillade inte färskonsistensen. De andra tillbehören har jag inte och degkroken funkar inte på min gamla, tyvärr!

  • Cassiopeya 13 januari 2011

    Skrivet av IS001 den 13 jan 2011

    Mixern höll några månader... Det var gängorna i fästet som slets ut eftersom den inte hade tillräckligt bra passform, eller om det ev var att man lyfte upp den innan den stannat helt. Dåligt att det går att göra i så fall, det är inget vi märkte att vi gjorde. Men den var bra innan den gick sönder.

    Köttkvarnen använder vi inte till kött, men några av delarna används flitigt till att riva morötter. Om man skall ha mycket vill säga.

    Citruspressen är lite jobbig att ta fram om man skall pressa lite, men bra om man skall pressa mycket.
    Dubbelvispen är också bra om man har mycket, men för jobbig att ta fram, montera och sedan diska om det bara är lite som skall vispas, plus att det, om det är för lite, inte blir vispat då det bara lägger sig på botten. Man får alltid extravispa lite för hand för att få med det som lagt sig i botten oavsett mängd. Dessutom tycker jag att den är opraktisk eftersom det är hål i mitten, så man får vara väldigt försiktig när man lägger i ingredienserna annars blir det hemskt kladdigt. Nästan omöjlig att använda när barnen skall hjälpa till p g a det.
    Så nu har vi ändå en extra mixer och elvisp, vilket vi tänkte vi skulle slippa...Men själva degkitteln är underbar att baka med och visst är det en snygg maskin!


    Varför vispar den inte allt från botten? Är botten rundad? Det är den ju inte på den gamla varianten.

    Vad menas med att det är "hål i mitten"? Förstår inte hur det kan bli kladdigt {question}

  • Cassiopeya 13 januari 2011

    Skrivet av micron den 13 jan 2011

    Jag har modellen innan Ankarsrum tog över och har rulle, kniv och degkrog.

    Fårgan är väl vad du ska ha maskinen till. Jag kom fram till att jag troligen aldrig skulle använda köttkvarnen med tillbehör, de skulle bara ligga och ta plats, och mixer hade jag redan. Jag ville ha en bakmaskin och satsade därför på "grundutbudet".

    Ha så kul med din assistent


    Det är just det jag funderar på och det är därför jag vill veta vad andra gör med sin, och vad den är bra på? Dålig på?

  • Cassiopeya 14 januari 2011

    Måste väl finnas fler som har köpt den nya varianten av Assistent original? Någon som provat pastaskivorna?

  • soccermum 14 januari 2011

    Kollade upp assistenten lite extra idag och det verkar som att mittenhålet täcks av dubbelvisparna när man monterat bunke och vispar så jag förstår inte vilket hål du syftar på IS001..
    Du får gärna förklara vidare hur din ser ut tror jag... :)

  • maxxess 16 januari 2011

    Jag har en helt annan maskin och köttkvarn är absolut ett roligt tillbehör. Jag gör ofta egen färs numera, ofta maler jag ned bacon i färs till exvis burgare. Maler också ofta kött till soppor eller chili (grovmal).

    Det som jag ville tillföra är att 4.5 mm hålskiva kanske inte är den mest användbara.. 9 mm kör jag till soppkött och chili mm. 3 mm är perfekt (IMHO) till färs. Har bara malt ost en gång hittills, men nu är det dags då jag köpte tre extralagrade ostar riktigt billigt.

    Kanske bättre att köpa kvarnen separat? Jag fick med 3 hålskivor till min Kenwwod när jag köpte kvarnen för sig.

  • Cassiopeya 16 januari 2011

    Skrivet av maxxess den 16 jan 2011

    Jag har en helt annan maskin och köttkvarn är absolut ett roligt tillbehör. Jag gör ofta egen färs numera, ofta maler jag ned bacon i färs till exvis burgare. Maler också ofta kött till soppor eller chili (grovmal).

    Det som jag ville tillföra är att 4.5 mm hålskiva kanske inte är den mest användbara.. 9 mm kör jag till soppkött och chili mm. 3 mm är perfekt (IMHO) till färs. Har bara malt ost en gång hittills, men nu är det dags då jag köpte tre extralagrade ostar riktigt billigt.

    Kanske bättre att köpa kvarnen separat? Jag fick med 3 hålskivor till min Kenwwod när jag köpte kvarnen för sig.


    Åh tack för värdefulla tankar...bacon i färsen låter ju supergott! Måste jag prova :)

    Hm får kolla upp om det finns olika hålskivor {question}

    Det där med att riva sin egen ost är verkligen super! Brukar också passa på att köpa mycket ost när det är billigt. Riva själv och slänga i frysen. Tycker att de färdigrivna ostarna är smaklösa, dessutom är det ju billigare att riva själv. :D

  • isasjo 7 februari 2011

    Skrivet av soccermum den 14 jan 2011

    Kollade upp assistenten lite extra idag och det verkar som att mittenhålet täcks av dubbelvisparna när man monterat bunke och vispar så jag förstår inte vilket hål du syftar på IS001..
    Du får gärna förklara vidare hur din ser ut tror jag... :)


    Det är sant, det är inte ett hål när visparna är på. Risken när visparna är på är att man häller ingredienser på toppen, den del som täcker visparna. Det kan bli rätt kladdigt. Men de flesta klarar nog av att sikta rätt även om man får vara försiktig, det är rätt smalt på kanterna där man får fylla på ingredienserna. Eftersom jag ofta har många barn som är med och bakar, brukar jag i stället ta bort visparna när ingredienser ska i, annars går det nästan inte. Då blir det ett hål i stället. Kladdigt det med men på ett annat sätt.

    Summa summarum: en vuxen utan kökshjälp av minderåriga kan nog bortse från mitt lite negativa inlägg.

    Mina vispar går inte ända ner i botten. Det kanske andras gör, men jag får alltid vispa upp det understa för hand.

    Skulle jag handla en köksmaskin igen skulle jag ändå ta samma, utan tvekan.

  • Cassiopeya 7 februari 2011

    Det är sant, det är inte ett hål när visparna är på. Risken när visparna är på är att man häller ingredienser på toppen, den del som täcker visparna. Det kan bli rätt kladdigt. Men de flesta klarar nog av att sikta rätt även om man får vara försiktig, det är rätt smalt på kanterna där man får fylla på ingredienserna. Eftersom jag ofta har många barn som är med och bakar, brukar jag i stället ta bort visparna när ingredienser ska i, annars går det nästan inte. Då blir det ett hål i stället. Kladdigt det med men på ett annat sätt.

    Summa summarum: en vuxen utan kökshjälp av minderåriga kan nog bortse från mitt lite negativa inlägg.

    Mina vispar går inte ända ner i botten. Det kanske andras gör, men jag får alltid vispa upp det understa för hand.

    Skulle jag handla en köksmaskin igen skulle jag ändå ta samma, utan tvekan.



    Jag har köpt en ny ankarsrum assistent nu och jag har testat dubbelvisparna, mina räcker hela vägen ner, och jag behöver inte vispa extra :D Förstår hur de menar med att det är "trångt" att hälla i ingredienser i vispskålen. Är supernöjd med de delar jag provat; dubbelvisp, degkrok, rulle, mixer och juciepress. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.