Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Att höfta?

  • 25 oktober 2007

    Som ny medlem ser jag att alla recept verkar vara mycket noggranna vad gäller mått på kryddor etc.
    När jag lagar mat så gör jag, som de flesta andra antar jag, det mesta lite på en höft?
    Jag tycker att det känns svårt att skriva recept och ange precis mängd kryddning. Det varierar ju lite från gång till gång, och får sin prägel av kockens tolkning av receptet.
    Vad anser ni andra? Är det viktigt att vara exakt, eller är det OK med ungefärliga angivelser?

  • Lena 25 oktober 2007

    ja men jag tror att alla smakar sig fram fast det står ett vist mått så gör i alla fall jag.
    Själv höftar jag med det mesta....:p

  • titusdotter 25 oktober 2007

    det stämmer,man smakar sej fram,det kan vara svårt att skriva exakta måttet då.men när man skriver receptet så vill dom att man ska veta hur mycket osv.men man lär sej vart efter.jag höftar oxå för det mesta./eva titusdotter

  • Luna 27 oktober 2007

    Även jag höftar och har svårt för att få med hur mycket. Men försöker att uppskatta på ett ungefär när jag ska skriva ner ett recept här. Har börjat försöka ta tillvana att skriva ner vad jag gör och hur mycket jag lägger i. Börjar själv bli lite irriterad när jag lyckats göra en jätte god maträtt men har ingen riktig koll på vad jag lagt i och kan ännu mindre komma ihåg det nästa gång jag vill göra något likande.

    Sen tycker jag att det är lättare att följa någon annans recept och variera sälv om man skriver ungefärliga mått.

  • jas65 27 oktober 2007

    Att höfta är nog det de flesta gör men att ge ungefärliga mått i recepten är hel korrekt , smaken är ju alltid olika. Men jag är noga med att smaka av hela tiden för att många tillsatser innehåller mycket salt såsom ostar och färdiga kryddblandningar. Men smakar det för mycket salt så är en skalad potatis alltid hjälpen för att minska sältan.
    Anders

  • farmoringer 28 oktober 2007

    Jag tycker det är besvärligt med att ange riktiga mått på recept som man hittar på själv. För man tar lite sånt och lite sånt och så till sist lite sånt. Ungefär....Men då för att få till ett skrivet recept får man ju vara lite mer noggrann och verkligen måtta ordentligt. Men sen som sagt så är ju det här med kryddning väldigt individuellt. Vissa vill ha lite smak och vissa med sting..

  • Lind 28 oktober 2007

    Jag brukar bara prova mig fram... Funkar bäst! (Y)

  • farmoringer 28 oktober 2007

    När jag själv läser recept tittar jag mest på ingridienserna inte på mängderna och det är så jag egentligen skulle vilja skriva recept.. Bara ingridienser...För alla har ju olika smak och tycke.

  • sivan 29 oktober 2007

    Jag anser inte att man behöver vara så exakt, när jag hittar på egna recept så blir det alltid på en höft när man gör det själv så det är svårt att veta exakt vad man ska skriva på recepten här.
    Men det blir lika gott om man tänjer på gränserna lite tycker jag, man kan ju hitta en ny rätt på det viset.(Y)

  • mariad 29 oktober 2007

    Många vågar inte testa sig fram så det är glädjande att höra att ni gör! Jag skriver massor med recept och de måste korrekturläsas mycket noggrannt, annars uppmärksammas det genast... Jag önskar därför att fler vågade höfta lite mer! Som ni säger kan det variera mycket, tex olika kryddmärken, vilken sorts salt, de flesta ugnar håller inte exakt temperatur och en del står snett. Storleken på grönsaker varierar mycket liksom sötma i frukt & bär. Men framför allt vet vi ju att smaken är olika. I matlagning funkar klassikern "en, nypa salt, en nypa peppar, en nypa socker och ett par citronstänk" alldeles utmärkt!

  • MatAnders 30 oktober 2007

    Samma här kan inte heller laga efter mått utan man smakar sig fram, därför är jag faktiskt lite undrande hur mina recept här skulle smaka om man höll sig dill dom mått jag angivit....

  • 30 oktober 2007

    Tack för alla kommentarer. Låter som det är ganska OK om jag inte alltid lyckas precisera mig exakt i mina recept. Kul att ni är så engagerade!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.