Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Att så koriander själv

  • 16 februari 2004

    Jag har ett tips till alla som älskar färsk koriander. Det går faktiskt, till min förvåning, att så vanliga korianderfrön, man köper billigt på påse i asiatiska affärer, i kruka och ställa i ett soligt fönster. Man får ha lite tålamod innan de börjar gro, sedan går det av bara farten. Så några krukor med jämna mellanrum så har man alltid örten hemma! Jag undrar vad som händer om man sår spiskummin eller fänkål, någon som provat? Någon som provat?

  • Kaneta 9 mars 2008

    Morgon pigg som jag är har jag tittat lite bland obesvarade trådar. Hittade denna som jag tyckter verkar kul att prova. Är det någon som prövat?

  • anluk 9 mars 2008

    Har aldrig prövat, men det var ju ett bra tips. Älskar färsk koriander.

  • Nettie 9 mars 2008

    Har inte heller provat, men ska göra ett försök, färsk koriander är
    underbart gott:)

  • imse 9 mars 2008

    I mitt fönster står just nu krukor med ruccola, mizuna och körvel. Det har precis börjat sticka näsan över jorden, så det ska bli spännande att se när vi kan börja skörda här inne.

    Har sått koriander ute i landet föut, så det borde gå bra i kruka inne med. :)

  • monac 9 mars 2008

    spar rötterna när jag köper örter & sallad på kruka....sedan är de bara att gräva ner dem ute...när det har blivit tillräckligt varmt d.v.s. (basilikan är ett undantag,den är inte riktigt lika anspråkslös,,inte för myckeet sol & behöver fuktig jord hela tiden för att inte vina ner)
    Koriandern sprider sig med en otrolig hastighet på friland så den kan man behöva begränsa något.:)

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Hur är det med vitlök? Nu har jag en massa vitlöksklyftor som spirar, kan man sätta det i kruka inne o sen använda "blasten" till ngt?

  • monac 9 mars 2008

    ja gör det! hacka " blasten" fint över salladen eller i varma rätter...jätte gott:)

  • monac 9 mars 2008

    ...alltså sätt ned dem i lite jord i en kruka!

  • Kaneta 9 mars 2008

    Bra tips med att spara rötter på färska kryddor och odla vitlök. Skall prova + köpa frön.

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    tack för tipset! Här ska det spira!
    FÖr övrigt är det groddning för hela slanten här. Är helt tokig i solrosgroddar. Nu har jag en sats mungbönor som gror. Alfalfa är ju oxå ljuvligt.

  • Kaneta 9 mars 2008

    Hur groddar du solroser? Dom är jätte goda. Men tar man solrosfrön blir det en massa skal eller kan man ta dom utan som finns på hälsokostavdelningen?

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    jag kör utan skal, köper dom från saltå kvarn o groddar som vanligt. Lägger i blöt en kväll o sen i groddburken.
    :)
    Har läst att man ska grodda o lägga i jord, tycker jag är läskigt för jag har lite jordbakteriefobi.... :) om man inte sätter dom i jord så behöver man ju inte vara rädd att man inte har sköljt bort allt....
    Antar att man skulle kunna grodda i typ bomullslager som med krassefrön men det har jag inte testat. Jag har en fin groddeburk som jag köpt på hälsokost affär-

  • Kaneta 9 mars 2008

    Tackar! Här skall groddas!

  • monac 9 mars 2008

    ja det ska det!!!! ska lägga mungbönor i blöt redan i kväll. Dessa groddar jag direkt i ett durkslag...super behändigt,bara att skölja ordentligt ett par/några gånger om dagen. Tack för solrosfrö-tips!...så nu blir det sådana oxå!(Y) Bra med saltå-utbudet...känns bra med biodynamiskt odlad mat!!!:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.