Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Attaramjöl

  • evaldo 19 oktober 2008

    Är det någon som vet vad "Attamjöl och Temeramjöl"
    är för någonting, har aldrig hört det förut?:o:'(:(

  • farmoringer 19 oktober 2008

    Finns det med i nåt recept du har hittat eller hur har du kommit på det? Jag har inte hört talas om det heller.

  • zonale 19 oktober 2008

    Vore bra att veta vad det är för sorts mjöl då det börjar att dyka upp recept med dessa i.

  • irrevirre 19 oktober 2008

    Nej det var konstigt. När man söker på det får man bara upp saker om konst, måleri och arkitektur....
    Inte ens på allergimat.com fann man svaret: Jag citerar:

    Fråga:
    Hej.
    Jag arbetar på SCF och en dam frågade oss om vi vet om attamjöl och temeramjöl innehåller gluten. Ingen av oss här har hört talas om dessa mjölsorter och de finns inte med i vårt ingredienslexikon. Känner du till dessa mjölsorter?
    Tack på förhand.
    Mvh
    Katarina

    Svar:
    Det verkar som om det kanske är ett annat språk därför måste Du ta reda på var personen har sett det och röna ut vilket språk det är på för att kunna hitta en översättning. Det kan vara speciella mjöler men det kan också vara något av det vi känner till. Jag har ej träffat på mjöler eller annat med dessa namn.
    Hälsningar Louise

  • The_mama97mia 19 oktober 2008

    Hittade detta på Allergimat.com:

    Temeramjöl och attamjöl (2000-09-22 av Katarina Verbeet)

    Frågan:
    Hej.
    Jag arbetar på SCF och en dam frågade oss om vi vet om attamjöl och temeramjöl innehåller gluten. Ingen av oss här har hört talas om dessa mjölsorter och de finns inte med i vårt ingredienslexikon. Känner du till dessa mjölsorter?

    Tack på förhand.

    Mvh
    Katarina

    Svaret:
    Det verkar som om det kanske är ett annat språk därför måste Du ta reda på var personen har sett det och röna ut vilket språk det är på för att kunna hitta en översättning. Det kan vara speciella mjöler men det kan också vara något av det vi känner till. Jag har ej träffat på mjöler eller annat med dessa namn.
    Hälsningar Louise

  • The_mama97mia 19 oktober 2008

    hoho, Irre du hann precis före mig!

    Jag tänkte om man menar "tempura" - som i frityrsmet? SKulle ju kunna vara en felskrivning för temeramjöl

  • irrevirre 19 oktober 2008

    Skrivet av mama97mia den 19 okt 2008

    hoho, Irre du hann precis före mig!

    Jag tänkte om man menar "tempura" - som i frityrsmet? SKulle ju kunna vara en felskrivning för temeramjöl
    ,

    Tänkte också på det med Tempura:-)
    Men konstigt är det .... tänk att inte kunna få svar å hela webben.
    Där satte du oss på det hala Evaldo!

  • begeanka 19 oktober 2008

    Skrivet av evaldo den 19 okt 2008

    Är det någon som vet vad "Attamjöl och Temeramjöl"
    är för någonting, har aldrig hört det förut?:o:'(:(


    Nu har jag googlat och fått fram följande;

    Attara - Natural flower extract , perfume. - Naturhistoriska blomma extrakt, parfym.

    Både Attara och Temera är ord som dyker upp i samband med Indien, kan det vara något speciellt mjöl man använder sig av där, som kan finnas i speciella orientaliska butiker?

  • ikah 19 oktober 2008

    Dehär kom upp på nätet när jag sökte på attamjöl indien:o
    Chapatti

  • JMAY 19 oktober 2008

    Attamjöl kan man hitta i utländsk butiker det finns i vivo butiker och även i indiska butiker i stan.
    Attamjöl är en slags mjöl ex fulkornsmjöl

  • ikah 19 oktober 2008

    Nu visste vi det.(Y)
    Tack!:D

  • JMAY 19 oktober 2008

    Attamjöl: Finmalet fullkornsmjöl som används till att göra indiska bröd. Vanligt fulkornsmjöl kan användas istället, men då får man sikta mjölet och hälla bort kliet.

    JMAY:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.