Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bär från häggmispel?

• 123Linnea 19 juli 2011

Har just smakat på våra bär på häggmispeln. De var ju goda! Någon som har recept eller hört något om dessa bär? Hittade bara detta...
    Häggbärssaft

• Roggan 19 juli 2011

Hägg och häggmispel är inte samma sak. Sök på recept med Saskatoon på nätet kanske du hittar något som passar till dina häggmispelbär. Enligt länken nedan är häggmispel mer besk än saskatoon, fast det kanske är en sådan du har. De är väldigt lika vill jag minnas...

Kolla länken:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/ekologiskt-lantbruk/Saskatoon.pdf

• 123Linnea 20 juli 2011

Tack!
    Jag hittade hela 2 (!) recept på google. Muffins å sylt. Jag tänkte att mina bär nästan smakade blåbär. Ingen beska alls.
    Man mer som vet nåt om bären?

• 123Linnea 21 juli 2011

Hej!!
    Nu har jag bakat Häggmispelmuffins!! Smaskar på det i detta nu - GOTT!!!
    Smakar dina bär som amerikanska blåbär (det gör mina) - tveka inte att använda dem i muffins. Det blir verkligen som blåbärsmuffins!!!

• Cassiopeya 21 juli 2011

Har också Häggmispelbär. Funderar på att testa dem i någon kaka. Stora och fina är de. Mina smakar också som blåbär :) Kul!

• DoctorWho 21 juli 2011

På 80-talet bodde vi i hyreshus och utanför fanns häggmispel. En äldre och VÄLDIGT tjurig man blev vansinnig om vi (barnen i hyreshusen) smakade några av bären. Han skulle göra vin på dem, det gjorde han varje år och varje år smakade vi bären bara för att se om han skulle skrika på oss. Det var ganska många buskar och han plockade flera 10-liters hinkar fulla. Jag vet inte hur mycket vin det blev, bara att de som provsmakat sa att det var "rätt så starkt".

• 123Linnea 21 juli 2011

Skrivet av Cassiopeya den 21 jul 2011

Har också Häggmispelbär. Funderar på att testa dem i någon kaka. Stora och fina är de. Mina smakar också som blåbär :) Kul!

Gilla

• evaobergelg 25 juli 2011

Hej
    Vi har en jättestor Häggmispel utanför huset. Vi provade att göra paj på bären, den blev dock lite "fadd" i smaken. När vi gjorde om det använde vi ett vanligt recept på blåbärspaj men tillsatte vaniljsocker extra. Det blev riktigt gott.
    Har hört att bären användes/används flitigt av indianerna i norra USA samt i Kanada. Googla på "service-berry recipes" så får du lite tips.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.