Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bäst kastrull-sort för koksaltslösning??

  • linneajohan 25 juli 2011

    Hej!

    Jag undrar vilken sorts kastrull det är bäst att göra koksalt i (1 tsk/l vatten men jag brukar ha mer salt) eller att koka vatten vid höga temperaturer en halvtimme med.

    De utfällningar som aluminium lämnar inte särskilt bra för vår hälsa, men hur är det med kastruller i rostfritt stål eller med teflonbeläggningar?

    Hur reagerar/agerar teflon på koksaltslösning eller långtidskokning vid höga temperaturer?

    Sedan undrar jag även om teflonet släpper vid sådan behandling? Eller om det blir märken i botten på teflon-kastrullen av sådant förfarande?

    Tack!

    Linnea

  • mafia 26 juli 2011

    Jag tror att rostfritt stål är det bästa, det används ju inom sjukvården för att göra instrument sterila och det finns säkert en anledning till det.

  • boz1965 26 juli 2011

    Jag hade absolut satsat på rostfritt.

  • linneajohan 26 juli 2011

    Tack så jättemycket. :) Smart tänkt!

    Vanligt vattenkok/stormkok i en halvtimme då?

    Släpper teflonet släpper vid sådan behandling? Eller om det blir märken insidan botten på teflon-kastrullen av sådant förfarande?

    Brännfläckarna jag har fått i insidan botten på mina rostfria kastruller är inte att leka med... Det går alltså från underbotten och hela vägen genom upp till insidebotten.

    Prickigt och fult. =/

  • The_mama97mia 26 juli 2011

    förlåt en okunnig, men varför ska du koka vatten i en halvtimme???
    Räcker det inte med uppkok?
    Jag instämmer med ovanstående talare om att rostfritt är bäst till detta.

  • linneajohan 26 juli 2011

    Åh. Det blir nog bäst om ni läser detta. :)

    Jag är SÅ dålig på att förklara!

    http://matforum.se/index.php?topic=4472.msg46322#msg46322

  • The_mama97mia 26 juli 2011

    hmmm, jag är inte säker på att jag förstår ändå, men
    vatten kokar vid 100 grader, du kan inte få det varmare än så.

  • linneajohan 26 juli 2011

    Men kastrullen blir väl varmare än 100 grader i botten? Den står ju på en glödhet spisplatta eller häll?

    Jag vill inte ha brännmärken i bottnen

  • The_mama97mia 26 juli 2011

    nu får nog ngn rätta mig om jag har fel , men basic science - om du värmer vatten i en kastrull - så är det ju vattnet som blir varmt
    kastrullen blir inte 300 grader o vattnet bara 100.
    Detta handlar om ledningsförmåga.

  • linneajohan 27 juli 2011

    "PTFE är extremt inert och stabilt upp till en temperatur på 260° C."
    http://www.scantube.com/svenska/SWEmatPTFE.html
    Inga onyttigheter i koksaltet och förhoppningsvis lossnar inte teflonet och man får inga brännmärken i kastrullen således.

    Om vatten som kokar bara blir 100 grader oavsett hur mycket det än stormkokar borde det kyla både kastrullen och plattan.

    Stämmer den uppfattning jag fått?

    Basic science är tyvärr INTE min grej. =/

  • The_mama97mia 27 juli 2011

    Över 100 grader - sen förångas vattnet. Om du inte kollar dina kastrull då så kan det koka torrt o kastrullen blir förstörd, men annars så ska det inte bli varmare än 100, kör på du i din belagda kastrull... :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.