Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakskiva/ skiva att baka på

  • Clabbe 29 maj 2010

    Var det plywood i bakskivorna som fanns förr? De såg ut som en kökslåda.
    Bakar nu på bänkskivan, men ser att det blir så lätt revor i ytskiktet, det är ju inte så lätt att byta och inte är det hygieniskt. Samt att hyresvärden kanske inte blir så glad.
    Bakar bara jäsdegar.
    /Clabbe

  • maxxess 29 maj 2010

    I en annan tråd fick jag en fråga om min rostfria diskbänk inte blev repig när jag rengjorde med stålboll. Svaret blev nej, inte repigare än alla andra kärl man har i köket och vispar i osv. Jag gnider på rejält, det finns redan miljoner små repor utan att bänken för den skull tar skada eller ser ful ut. Jag bor i hyresrätt och gissar att diskbänken är från 70-talet. Den håller mkt bra ännu.

    Du har en bänk som repas av att du bakar och knådar jäsdeg? Det låter helt osannolikt. Vad är det för material? Vad gör du med bänken som orsakar repor? En deg är ju inte så vass....

    På sidobänkarna har jag Perstorpsskivor i trä och så nått slags överdrag som känns lite "non-stick". Mkt hållbara de med. Mina köksbänkar är mkt hållbara.

  • nivanova 29 maj 2010

    Jag hade samma problem ,min bänk var en gammal Perstorpsskiva och den blev hemsk.Nu använder jag diskbänken istället ,det verkar gå bra.Jag har bytit ut den vassa kniven/skäran mot en i plast från Tupperware,det går nästan bättre med den,annars kan du testa med en iskrapa som man har till bilar ,dom repar inte . Det kanske duger så länge ,annars jagar jag också ett nytt "bakbord". Har fått berättat att marmor är bäst,tyvärr är priset också det :)

  • Clabbe 29 maj 2010

    Jag har en "vanlig" köksbänkskiva, belagd spånskiva eller liknade, Balingslöv ?? Använde en ståldegskrapa som finns på Ica mm, någon i plast har jag inte sett till i någon affär.
    Det vet jag fanns förr, har haft flera stycken, bl annat som reklam. Rostfria diskbänken är bara 60cm bredvid hoarna.
    Köket är nyligen utbytt så man vill ju va rädd om bänken.

  • boz1965 29 maj 2010

    Använder man en degskrapa av metall blir det ju såklart repor i det rostfria, men det finns degskrapor i andra material också.

  • redd 29 maj 2010

    Använder en skärbräda jag hittade på lidl i gummiträ som är kanske 50x60cm och har en "underkant" som hakar i borde så den inte flyttar på sig när man knådar degen.
    Inte lika bra som en riktig eftersom den dels är mycket mindre och dels saknar kanter som hindrar mjöl att sprida sig i köket men det bästa jag sett i butikerna hittils.

  • maxxess 18 juni 2010

    Skrivet av boz1965 den 29 maj 2010

    Använder man en degskrapa av metall blir det ju såklart repor i det rostfria, men det finns degskrapor i andra material också.


    Detta hjälper ju inte trådskaparen.. men jag hävdar fortf att en rostfri bänk är som ett rostfritt kärl. Det skall bli repigt om man skall kunna använda bänken. Rostfritt är ju ett av de tåligaste material man har i köket, Jag har 30 års repor i min diskbänk som jag bakar på.

    Kanske är det som så att när man får en ny bänk som är helt blankputsad så upplevs "repor" som störande?

  • maxxess 18 juni 2010

    Skrivet av Clabbe den 29 maj 2010

    Jag har en "vanlig" köksbänkskiva, belagd spånskiva eller liknade, Balingslöv ?? Använde en ståldegskrapa som finns på Ica mm, någon i plast har jag inte sett till i någon affär.
    Det vet jag fanns förr, har haft flera stycken, bl annat som reklam. Rostfria diskbänken är bara 60cm bredvid hoarna.
    Köket är nyligen utbytt så man vill ju va rädd om bänken.


    Förlåt en dum fråga, men hur svårt kan det vara att när du knådat degen att förflytta den till det rostfria och där skära itu? Eller med en vanlig kniv vara försiktig på befintlig bänk?

    Jag har rostfri arbetsbänk också, utöver diskbänken, men jag hade jag inte satt en kniv i min Perstorpsskiva... Det känns på materialet att det vore dumt.. Finns nog ingen bänk förutom rostfritt som tål "knivar" om du tänker efter. Tom. skärbrädor som är gjorda gjorda för att möta en kniv slits ju ganska fort och blir repiga och fula.

    Har tyvärr inga tips på skärbräda för bak...

  • redd 19 juni 2010

    Bästa tipset jag kan komma på är en större skärbräda, som du fäster en kant på så att den hakar i (så fungerade det på dom gamla), borde gå att lösa med lite lim..

    Sedan skrapar du den med degskrapa längstmed årdorna.

    Givetvis rengör man inte brädan på annat sätt än att skrapa den med degskrapan (som skrapar bort någon tiondels milimeter varje gång man rengör den nogrannare. Dessutom är ju gamla degrester bra för baket.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.