Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bananflugor

  • boz1965 29 juli 2011

    Visserligen en tråd som är gammal som gatan, men lika aktuell för det. :)

    Bananflugor fullkomligt älskar avslaget öl. Diskmedels- och vinägerblandningar i all ära, men öl "is Da Shit". ;)

  • fiadeluxe 29 juli 2011

    Jag har testat en del oxå, bla dem där genomskinliga klisterremsorna som man ska sätta på fönster men dem håller inte. Flugfångare funkar, dem där bruna man drar ut som en sprial och sätter fast oftast i taket. Dem gillar de där klibbiga tydligen, och fastnar där på direkten när dem landar där. Har man inte så mycket av dem så kan man sätta upp en sådan vid vasken eller där dem befinner sig.

    Annars ska jag nog testa den där vinäger och siraps hutten nästa gång ^^

  • Dumlecookie 29 juli 2011

    Jag har iofs inte så många bananflugor i mitt kök, men de som dyker upp sprutar jag Vim köksrengöringsmedel på och trycker sedan ihjäl dem när de "trillar" ner >:)eftersom de inte kan flyga med rengöringsmedel på vingarna.... sen torkar jag rent med disktrasan och ujujuj vilket rent kök jag har hela tiden {dance}

  • irrevirre 29 juli 2011

    Lustigt att denna tråd återupplivats just nu ... Läste idag om att man skall sticka ned tändstickor, med svavlet neråt, i blomkrukorna för att förhindra uppkomsten av blomflugorna. Har inte testat det ännu så klart. Själv brukar jag köra vinäger-diskmedel-sirap och det har alltifrån fungerat toppen bra.

  • agakhan 29 juli 2011

    Tror mera på Vimgrejen. Har testat vinägergrejen och flugorna sitter på glaskanten och skrattar åt mig.

  • Hallonfreak 29 juli 2011

    Själv sprutar med Radar rakt ner i komposten. Funkar hjälpligt :< Annars älskar de ju alla Amarone :/

    Ska absolut testa vinäger-, sirap- och diskmedelblandningen....

  • irrevirre 29 juli 2011

    Skrivet av agakhan den 29 jul 2011

    Tror mera på Vimgrejen. Har testat vinägergrejen och flugorna sitter på glaskanten och skrattar åt mig.



    Hahaha ... det är nödvändigt att spänna över plastfilm och göra ett hål i den. Då kan de inte motstå att krypa ner och sedan hittar de inte tillbaka. Provade du det:)

  • gunihrelius 29 juli 2011

    Skrivet av e_p_a2000 den 12 nov 2007

    Jag tänkte att jag skulle var miljövänlig och kompostera, men det hela slutade med att jag fick en hel koloni med bananflugor i mitt kök.
    Jag har testat att dammsuga upp dem, jag försöker att ha det kliniskt rent ,(ganska svårt med 2 småbarn) och jag har ställt ut köpta blomklisterprylar. Inget har funkat. är det någon som har något bra tipps på hur jag får död på dem?

  • agakhan 29 juli 2011

    Skrivet av gunihrelius den 29 jul 2011

    Skrivet av e_p_a2000 den 12 nov 2007

    Jag tänkte att jag skulle var miljövänlig och kompostera, men det hela slutade med att jag fick en hel koloni med bananflugor i mitt kök.
    Jag har testat att dammsuga upp dem, jag försöker att ha det kliniskt rent ,(ganska svårt med 2 småbarn) och jag har ställt ut köpta blomklisterprylar. Inget har funkat. är det någon som har något bra tipps på hur jag får död på dem?



    Om du är skallig eller har högt hårfäste så har jag ett förslag.
    Smörj in skallen med margarin och gnid sedan in med sand.
    Detta gillar bananflugorna och de sätter fart på skallen de ser sandkornen som små stenar. När de försöker landa på en "sten" halkar de och slår ihjäl sig på nästa sten. Funkar perfekt.

  • pallevante64 30 juli 2011

    Hej
    Ett sätt är:
    ½ dl äppelcidervinäger
    1 dl vatten
    några droppar diskmedel
    Blanda!
    Jag brukar ha blandningen i en liten flaska .

    Och när flugorna kommer, häller jag upp i ett litet glas och ställer intill t ex. fruktfatet eller där man har besvär av dem.
    Flugorna gillar doften av äppelcidervinäger och flyger dit.
    Smakar på det men diskmedlet gör att dom sjunker till botten.
    Lycka Till:)

  • agakhan 30 juli 2011

    Skrivet av pallevante64 den 30 jul 2011

    Hej
    Ett sätt är:
    ½ dl äppelcidervinäger
    1 dl vatten
    några droppar diskmedel
    Blanda!
    Jag brukar ha blandningen i en liten flaska .

    Och när flugorna kommer, häller jag upp i ett litet glas och ställer intill t ex. fruktfatet eller där man har besvär av dem.
    Flugorna gillar doften av äppelcidervinäger och flyger dit.
    Smakar på det men diskmedlet gör att dom sjunker till botten.
    Lycka Till:)

    Skojar du eller? Har prövat ditt recept och flugorna bara skrattar åt det.

  • irrevirre 30 juli 2011

    Men det gör ju inget Agakhan. Det funkar ju med Vim och vitt vin för dig så varför prova annat{question}
    Och det är kanske inte så roligt att bli utskrattad precis hela tiden ...:DD

  • Bumbis 30 juli 2011

    Skrivet av agakhan den 29 jul 2011

    Tror mera på Vimgrejen. Har testat vinägergrejen och flugorna sitter på glaskanten och skrattar åt mig.


    Innan jag gick och la mig igår så gjorde jag en vinäger-sirap-diskmedelsblandning och jag kan lova dig att dom ca 20 st som finns i skålen nu dom skrattar inte.;)

  • leaolsen 30 juli 2011

    Jag kör också med vinäger, diskmedel och vatten.. 2 msk äppelcidervinäger, några droppar diskmedel och så i med ca. 2dl vatten! Först verkar det inte göra nån nytta men låt det stå över natten så ligger de på botten :D Sen brukar jag bara fylla på med lite mer vatten vid behov, då rörs de om och eventuella överlevare blir sugna. Men mitt problem är att de lik förbannat verkar komma nya flugor hela tiden, speciellt när jag sitter och avnjuter ett glas rött. Så kan någon tala om för mig varifrån kräken kommer? Tack :)

  • irrevirre 30 juli 2011

    Skrivet av Bumbis den 30 jul 2011

    Skrivet av agakhan den 29 jul 2011

    Tror mera på Vimgrejen. Har testat vinägergrejen och flugorna sitter på glaskanten och skrattar åt mig.


    Innan jag gick och la mig igår så gjorde jag en vinäger-sirap-diskmedelsblandning och jag kan lova dig att dom ca 20 st som finns i skålen nu dom skrattar inte.;)

    :DD

  • agakhan 30 juli 2011

    Snurrar i huvet nu. Vad ska det vara i vinägerblandningen. Har sett olika recept.
    Jag har tagit receptet lika delar honung och vit balsamvinäger och några droppar diskmedel (yes).
    Några få harjag tagit ihjäl med detta men de flesta sitter på kanten och skrattar åt mig. Och de som dött flyter på ytan ligger inte på botten som leaolsen skrev. Är det viktigt att det ska vara äppelvinäger?

  • miabok 2 augusti 2011

    Jag har just nu ett litetnglas med ca, tio flugor i. Good bye med dem!

  • The_mama97mia 2 augusti 2011

    det är viktigt att också behandla vatten¨låsen/avloppen i köket -
    jag brukar köra Klorin och sedan kokhett vatten - i kombination med att jag försöker fånga flugor med både ättika och sirap...

  • jebong 3 augusti 2011

    TACK!!!!
    Äntligen något som fungerar mot de små irriterande varelserna. Har ett glas stående med blandningen vinäger, sirap och diskmedel - utan plastfilm. Än så länge 26 små och en stor i min massgrav! De sitter gärna på kanten och retar mig, men när jag kommer tillbaka senare har antalet ökat. Det har fått stå framme några dagar, och fortfarande ser jag en och annan liten levande som flyger omkring - så glaset får stå ett tag till. Egentligen äckligt, men jag är så nöjd att det inte bekommer mig. Tack!

  • agakhan 16 augusti 2011

    Idag gjorde jag en ny sats med sirap,äppelvinäger,vatten och lite diskmedel. Och till min förvåning så var det 15 st döda bananflugor efter bara några minuter.Jag har också bytt till ett litet kupat glas..Jag hade bara sett en bananfluga så var alla de andra kom ifrån är en gåta!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.