Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

barnen i köket

  • kattgnag 2 januari 2010

    (Y)
    Lycka till!
    Återkom gärna och berätta hur nu gjorde och hur det verkar gå!:)

  • idea_ 2 januari 2010

    Känn dig lugn, min mamma hade problem med eksem på händerna om hon var mycket i vatten, så hon ville inte ha oss med i köket, eftersom det tog extra tid, men när vi var i tonåren tog vi över mer och mer i köket (efter att ha haft hemkunskap i skolan). Mammas jobbarkompisar frågade alltid hur hon gjort för att alldrig behöva stå i köket och ändå ha frysen full med hembakt och hemlagad mat varje dag (från sina döttrar) och hennes kommentar var, släpp inte in ungarna i köket när de är små så vill de vara där sen.

    Men min erfarenhet, efter att ha vikarierat runt i förskolor, är att ungar älskar att få hjälpa till. Ett bra tips är att sätta dem på jobb som sallader. Grönsallad med skurna grönsaker, gurka kan skäras med bordskniv om du inte vill sätta vassa knivar i händerna på dem. Fruktsallad till efterrätt? barnen får välja frukter, skala och dela i mindre bitar och lägga i en stor skål. Du må tro att de tycker att det är kul och är stolta vid serveringen. För att inte tala om att de äter av det, för de barn som inte gärna äter frukt och grönt så är det plötsligt kul att äta en egengjord sallad.

  • sessa79 3 januari 2010

    mina barn hjälper gärna till i köket o det uppmuntrar jag.. de är 2.5 år o o snart 6 år.

    Jag ger dem uppdrag så de känner sig duktiga.. tex kan du hjälpa mamma o hälla i mjölet.. o så får de göra varannan gång så det blir rättvist..
    oftast går det bra..
    sen är det viktigt att de är med tex vid gräddningen av kakan så de ser när den växer..

    sen blir det fika när den svalnat.. o jag berömmer massor att de varit duktiga o hjälpt mamma (Y)

    hoppas bara de fortsätter o vill hjälpa till :p

  • busan37 3 januari 2010

    Mina barn har alltid fått vara med i köket om de har velat sen de var små. Det har dom gillat och dom har fått hjälpa till med allt som göra, dukning, matlagning och disk. Min yngste son 13 år vill bli kock och är ofta i köket med mig

  • sessa79 3 januari 2010

    sen brukar jag visa att det är tillåtet o göra fel.. vet jag tex att vi har mycket ägg eller mjölk osv så säger jag att nu ska vi ha 5 dl mjölk.. sen får barnen räkna o jag * råkar * hälla i för mycket..då får vi göra om smeten.. :p
    då skrattar de massor..
    viktigt att man har roligt tillsammans..
    o att de får känna sig delaktiga...

  • redd 3 januari 2010

    Mamma scans köttbullar? Dom kommer inte innanför dörren, tar t.o.m. med mig egna köttbullar till julfirandet om det servers köpta. Enda tillfället det går an med köttbullar är av någon anledning på ikea, å andra sidan vet jag att dom är gråa och inte krasar när man tuggar på dom (som dom gjorde i skolan sista gången jag åt dom).

    Tyvärr är köttbullar lite för omständigt att göra, men biffar är ju i praktiken samma sak och tar en tiondel av tiden.

    (passar på att slå ett slag för hemgjorda handburgare tar 10 min att göra och till skillnad från dom frysta man köper får man inte brosk och smakförstärkare mellan tänderna). Borde gå att frysa och hembakta bröd är också väldigt enkelt att göra.

  • mattant41 3 januari 2010

    Mamma scans, hmmm, kan tro vi haft för mycket av den varan på sistone för idag åt vi hemmagjorda köttbullar varpå yngste sonen sitter och petar och talar om att jag tycker inte om hemmagjorda köttbullar. Nytt år, nu får det bli bättring på köttbullsfronten. Brukar göra på ett par kg färs när jag gör och steka i ugnen så är det bara att ta ur frysen sen, varför ska man köpa egentligen??

    Apropå att ha barnen med i köket så brukar mina få bestämma maträtt en dag var och den som bestämmer är med och lagar till det, fungerar bra här.

  • boz1965 3 januari 2010

    Skrivet av sessa79 den 3 jan 2010

    ...o jag berömmer massor att de varit duktiga o hjälpt mamma (Y)...


    Ja, beröm är jätteviktigt. Annars kanske de tröttnar på att hjälpa till i köket. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.