Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bearnaisesås

  • coolmamsan 28 september 2011

    Jag hittade ett recept på nätet på bearnaisesås och där står det att man ska använda rödvinsvinäger. På det flesta ställen jag läst annars står det vitvinsvinäger. Någon som vet hur det ska vara?

  • 7201 28 september 2011

    Jag använder vitvinsvinäger....(Y)

  • jrabbelino 28 september 2011

    smakmässigt tror jag inte det spelar nå`n roll,däremot kanske en liten färgnyans som inte heller spelar roll

  • Peter_Stompare 9 oktober 2011

    Just bea är en sån grej som det finns lika många recept på som det finns kockar i världen.

  • jollo10 9 oktober 2011

    Jag har ett helt fantastiskt recpet på bea sås


    ½ dl rödvinsvinäger

    1 dl Vatten

    4 st schalottenlökar

    6 äggulor

    350 gram smör

    Dragon

    Färsk persilja


    Gör så här:

    Koka upp vatten, rödvinsvinäger, och hackad schalottenlök i en kastrull och låt reducera tills hälften av vätskan har kokat bort.

    Häll sedan i vätskan i en skål som står över vattenbad och vispa i äggulorna, vispa tills det blivit tjockt

    Häll sedan i smör långsamt och fint, vispa för glatta livet och tillsätt sedan dragon och persilja!


    Smaka av med salt och peppar


    Mumma!

  • boz1965 9 oktober 2011

    Skrivet av coolmamsan den 28 sep 2011

    Jag hittade ett recept på nätet på bearnaisesås och där står det att man ska använda rödvinsvinäger. På det flesta ställen jag läst annars står det vitvinsvinäger. Någon som vet hur det ska vara?


    Det är hugget som stucket enligt min mening. Själv brukar jag använda estragonvinäger. (Y)

  • coolmamsan 11 oktober 2011

    Tack för era svar :) Ska prova ditt recept nästa gång jollo10, det jag gjorde efter fick bara knappt godkänt.

  • a-lie 23 oktober 2011

    Provade jollo 10's recept på Bearnaisesås, det blev kanongott!!!!! (Y)
    Tyckte också det lät "mystiskt" med rödvinsvinäger men resultatet blev en supergod sås (drog dock ner
    lite på smöret).

  • MosterNettan 26 oktober 2011

    Skrivet av jollo10 den 9 okt 2011

    Jag har ett helt fantastiskt recpet på bea sås


    ½ dl rödvinsvinäger

    1 dl Vatten

    4 st schalottenlökar

    6 äggulor

    350 gram smör

    Dragon

    Färsk persilja


    Gör så här:

    Koka upp vatten, rödvinsvinäger, och hackad schalottenlök i en kastrull och låt reducera tills hälften av vätskan har kokat bort.

    Häll sedan i vätskan i en skål som står över vattenbad och vispa i äggulorna, vispa tills det blivit tjockt

    Häll sedan i smör långsamt och fint, vispa för glatta livet och tillsätt sedan dragon och persilja!


    Smaka av med salt och peppar


    Mumma!



    Haha - för glatta livet var ordet sa Bull...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.