Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Beräkna mängd mat till ett visst antal personer?

  • CamillaP 18 februari 2010

    Hur beräknar man bäst hur mycket man ska ha av varje råvara?
    Ska bjuda cirka 70 personer på en pasta- potatissalladsbuffé. Har tänkt göra två grundsallader, en med pasta och en potatis. Sedan ha tillbehör sidan om såsom bönor, ost, grönsaker, kyckling, skinka, såser, dressingar och bröd. Allt ska vara kallt.
    Hur beräknar man bäst hur mycket som går åt?

  • Gnurf 18 februari 2010

    Jag är tyvärr avstängd från att besvara denna typ av frågor :'( Hoppas någon annan kan hjälpa dig...:o

  • jimboz 18 februari 2010

    Vi bollar över frågan till någon kock eller kallskänka ..Någon som VET och inte gissar :D

  • Mrchipps 20 februari 2010

    Skrivet av CamillaP den 18 feb 2010

    Hur beräknar man bäst hur mycket man ska ha av varje råvara?
    Ska bjuda cirka 70 personer på en pasta- potatissalladsbuffé. Har tänkt göra två grundsallader, en med pasta och en potatis. Sedan ha tillbehör sidan om såsom bönor, ost, grönsaker, kyckling, skinka, såser, dressingar och bröd. Allt ska vara kallt.
    Hur beräknar man bäst hur mycket som går åt?



    Räkna med att varje gäst vill ha 150 g protein, kalkon, rostbiff, lax eller kombinationer därav.

    Lägg till 300–450 g kolhydrater, potatis, pasta, couscous, grönsaker så blir alla mätta och glada.

    Stötta för säkerhets skull (och för smakens) med några såser, dressingar, bröd, ostbitar och dessert – och allt kommer att ordna sig till det bästa.

    Jag hittade denna artikeln någonstans så slapp jag skriva allt själv :)
    Dock vill jag tillägga att männen intag av proteiner är större än ovan och denna "mall" kan du ju använda till kallt som varmt så jag tyckte detta var kanske något du kan använda

    Ha en trevlig bjudning

  • FruAst 20 februari 2010

    Det är bra Gnurfen, du är ju inte bjuden (än) :(

    70g okokt pasta/portion räknas som en svensk normalportion, som huvudrätt!
    1 kg potatis till 4 personer vid huvudrätt så 6 st/kilo vid buffe.
    Kallt lagat kött räcker med 100 g/portion (150 vid rå tillagning)
    Jag räknar så här när jag ska göra sallad tomater 1/4-½/person
    gurka dela en stor på 6st, paprika dela en på 6 st, salladshuvud (isberg) /8 personer. osv

    Lycka till med festen!

  • kittunni 22 februari 2010

    Skrivet av CamillaP den 18 feb 2010

    Hur beräknar man bäst hur mycket man ska ha av varje råvara?
    Ska bjuda cirka 70 personer på en pasta- potatissalladsbuffé. Har tänkt göra två grundsallader, en med pasta och en potatis. Sedan ha tillbehör sidan om såsom bönor, ost, grönsaker, kyckling, skinka, såser, dressingar och bröd. Allt ska vara kallt.
    Hur beräknar man bäst hur mycket som går åt?

  • CamillaP 22 februari 2010

    Tack för svar, ska nog få ihop det nu (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.