Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Besk apelsinmarmelad?

  • HardStyler 28 oktober 2009

    Har precis kokat apelsinmarmelad och den blev jättebesk. Undrar om någon har ett tips på vad jag kan göra för att minska den beska smaken?

    Detta har jag gjort:
    1. Skivat apelsin (ca 1 kg) tunt, låtit de ligga med en näve torkade nypon i vatten över natten.
    2. Kokat en bra stund innan jag lagt till citronsyra (2 tsk) och socker (började med 0,8 kg, men blivit 1 kg totalt nu!!)
    3. Har även testat och pressa i saft från ½ citron, när jag insåg att den var för besk, men den beska smaken försvinner inte! :(

    Vad kan den beska smaken bero på? Apelsinerna smakade jättebra så tror inte det är de det är fel på...

  • GorillaJoe 28 oktober 2009

    hej,
    den beske/bitre smag sidder i den hvide del af skallen,så hvis du vil have en ikke besk marmelade skal du skala appelsinerne,og skære tynne skiver af skalen uden det hvide og tilsætte det til marmeladen
    Hans
    Haslev
    Danmark

  • HardStyler 28 oktober 2009

    Hej!

    Okej, tack för svar. :)

    Jag följde (lite) detta recept: http://recept.nu/1.983. Och där står det ju ingenting om det här med det vita i skalet, inget annat recept jag har hittat heller för övrigt. Men är det försent nu? Finns det inget sätt att "rädda" marmeladen på?

  • GorillaJoe 28 oktober 2009

    nej tyvar,
    du få æta den ellers kasta bort den.
    jag kokar Kumquats marmelad i stedet,
    skæra de små fruktar i bitar,och kokar i hop dem met strøsokkar,
    det smakar bra, er gott på ost,eller en franskbrøtmakka.
    provar at skriva på svensk.

  • boz1965 28 oktober 2009

    Nu tycker ju inte jag att din marmelad är förstörd. Jag gillar när det är lite "bett" i den. :p

    Engelsk marmelad anses ju vara en delikatess och den är ju ofta besk och det är nog en "vanesak" att kunna njuta av besk marmelad.

    Är det inte en jättestor mängd marmelad du har kokt så kan det ju vara en idé att ha den på osten på frukostbullen, det tar bort en del av det beska.

    Du kan också prova att blanda ut den med aprikosmarmelad.

  • HardStyler 28 oktober 2009

    GorillaJoe: Okej, men då vet jag iaf till nästa gång! :)

    boz1965: Den är ju egentligen inte jätte-jättebesk, den är fortf ätbar. Jag har inte gjort den till mig, d e en del av en 50-årspresent (har gjort olika inläggningar som ska representera olika årtionden) å jag hade ju tänkt att marmeladen skulle va söt för den skulle representera första årtiondet i den personens liv. :P

  • boz1965 28 oktober 2009

    Hehe. En söt marmelad till en söt person, jag förstår... (Y)

    Men då ser jag nog inget annat råd än att göra en ny sats...

  • HardStyler 28 oktober 2009

    Okej! :) Tyckte det var värt att fråga iaf, får behålla denna sats och låta killen äta till frukost, så får jag göra om helt enkelt!

  • frucaos 28 oktober 2009

    Hoppa över skalet helt och hållet, så blir den söt och fin.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.