Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Björnbär och krusbär

  • SussC 22 augusti 2010

    Vad tror ni om att ha både björnbär och krusbär tillsammans?
    Passar smakerna ihop, eller skär det sej?
    Någon som är kunnig på sånt?
    Visst kan jag prova mej fram, men jag tänkte jag kunde slänga ut en fråga ändå, ifall någon testat den kombinationen. :-)

  • cawn 22 augusti 2010

    Tänkte du äta dem som de är eller göra något av dem?Bägge har ju rätt mycket syra.I går gjorde vi ungsbakade äppleklyftor och björnbär men vi öste rätt mycket socker på.Äppleklyftorna blev vackert rubinröda och det var riktigt gott med vaniljglass till.

  • anluk 22 augusti 2010

    Behövs nog mycket socker isåfall.....

  • SussC 23 augusti 2010

    Tack för era svar!
    Oj, glömde skriva vad jag skulle ha dom till. .-)
    Tänkte prova på att göra marmelad. :-)

  • sju 23 augusti 2010

    Jag har aldrig provat men det låter faktiskt inget vidare. Men man vet ju aldrig, det kan vara en smaksensation. :)

  • boz1965 23 augusti 2010

    Gör en liten sats och prova, sen vet du ju huruvida det passar/inte passar ihop. :)
    Men jag kan tänka mig att det kanske borde vara lite mindre andel av krusbären, kanske 30-70 krusbär och björnbär. Men som sagt, testa vet jag... :) Du får gärna rapportera av sen angående resultatet och kanske t.o.m. lägga upp ett recept om det blev lyckat.

  • boz1965 23 augusti 2010

    Och som anluk skrev: Mycket socker...

  • SussC 23 augusti 2010

    Jag tänkte mej 40/60, med mest björnbär, mycket socker och så vanilj.. :-) Kanske jätteäckligt! :-D
    Tänkte testa imorn att göra det. Blir det lyckat, lägger jag upp receptet, annars skriver jga nog bara en kommentar här.. :-)

  • charlottat 23 augusti 2010

    jag tycker det låter gott! speciellt med vanilj i, tror jag blir bra. ska bli spännande att få höra ditt omdöme sen. ;)

  • SussC 24 augusti 2010

    Då var det klart! Fast jag fegade lite med krusbären, tog bara 100g till 400g björnbär. :-)
    Blev dock glatt överraskad av resultatet, så nu finns receptet här på matklubben! :-)
    http://www.matklubben.se/recept/bjoernbaer-och_krusbaersmarmelad_87741.html?utm_source=recipe&utm_medium=notification

  • boz1965 24 augusti 2010

    Skrivet av SussC den 24 aug 2010

    Då var det klart! Fast jag fegade lite med krusbären, tog bara 100g till 400g björnbär. :-)
    Blev dock glatt överraskad av resultatet, så nu finns receptet här på matklubben! :-)
    http://www.matklubben.se/recept/bjoernbaer-och_krusbaersmarmelad_87741.html?utm_source=recipe&utm_medium=notification



    Har sparat det i min kokbok och det ska absolut testas. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.