Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blåa vitlöksklyftor

  • Ulrika91 4 maj 2010

    Jag gjorde nyss ett försök på marinerade vitlöksklyftor.

    Man ska koka klyftorna i vatten, sen lägga i vinäger sen koka med vinägern sen slå på olja.

    När vitlöksklyftorna hade stått i kylen med vinäger på i 3 dygn hade några blivit blåa. Vissa hade bara lite grann men andra var nästan Helt blåa. Varför? Jag trodde först att det kanske hade o göra med att jag använde en plastburk med blått lock, men det kan väl inte ha med saken att göra? De var inte i kontakt med locket alls..

    På torsdag är de klara helt och då vill jag smakar.
    Men ska jag våga äta dem? Ska jag slänga de som är blåa? Måste jag slänga alla...

    Tacksam för hjälp, vill inte dö nu lagom till studenten av matförgiftning ;)

  • popik 4 maj 2010

    nja, dör gör du nog inte.{laugh}
    Men jag tror bara att det är en kemisk reaktion, har varit med om samma när jag lagt på krossad vitlök på stekt zucchini då blev vitlöken lite turkosaktig i färgen. men jag åt ändå och jag blev inte sjuk.

  • boz1965 4 maj 2010

    Hade samma grej med bananskivor i en currygryta som blev knallgröna (bananskivorna alltså...) efter att rätten varit fryst ett par veckor, inget fel på smaken, dock.

    Som popik säger, så är det säkert en kemisk reaktion, i mitt fall mellan ingredienserna i currypulvret och bananen.

  • chrisq 4 maj 2010

    :DDjag hade aldrig lagt dom i plastburkar

  • Ulrika91 4 maj 2010

    Nej jag valde plast i brist på annat. Därför har jag just nu en tom glasburk som väntar på att bli använd till försök nummer två. Men som sagt, jag vill ändå veta om plasten hade något med det att göra och/eller om de är ätbara.

  • svengelsk 4 maj 2010

    Det samma hände med mina pickled onions en gång, men då hade de stått länge i skåpet. Life tips.com gav den hä r förklaringen. Rå vitlök innehåller en enzym som om den inte inaktiveras av hetta ( du hade ju kokat din vitlök) reagerar med svavel och koppar och bildar kopparsulfat. Mängden koppar som behövs är mycket liten och kan finnas i vattnet eller i köksredskapen. Blå vitlök är ofarlig, men om det finns andra tecken på att den är dålig ska den kastas.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.