Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Blåsiga ugnspannkakor?

  • famsallstrom 19 oktober 2008

    Varför blir alltid mina ugnspannkakor blåsiga?

  • farmoringer 19 oktober 2008

    Lägger sig inte blåsorna efter ett tag då?

  • irrevirre 19 oktober 2008

    Ett jättebra knep för att unvika det är att först koka upp mjölken. Låt sedan möjlken svalna av och gör omeletten eller ugnspannkakan som vanligt.

  • famsallstrom 19 oktober 2008

    Skrivet av farmoringer den 19 okt 2008

    Lägger sig inte blåsorna efter ett tag då?


    Jo det gör dom men det blir hårda tunna ihopsjunkna blåsor, ingen vill ha just dom bitarna på ugnspannkakan.

  • farmoringer 19 oktober 2008

    Aha, ibland sticker jag hål på mina blåsor, om de är för stora, de blir inte hårda där då inte...

  • famsallstrom 19 oktober 2008

    Skrivet av farmoringer den 19 okt 2008

    Aha, ibland sticker jag hål på mina blåsor, om de är för stora, de blir inte hårda där då inte...


    Det ska jag testa. Då är det inte bara jag som får blåsor på ugnspannkakan :)

  • farmoringer 19 oktober 2008

    Nä, absolut inte.....:D

  • famsallstrom 19 oktober 2008

    Skrivet av IrreVirre den 19 okt 2008

    Ett jättebra knep för att unvika det är att först koka upp mjölken. Låt sedan möjlken svalna av och gör omeletten eller ugnspannkakan som vanligt.


    Tack för tipset.
    Jag ska pröva din ugnspannkaka med skinka och purjolök, låter gott.

  • irrevirre 19 oktober 2008

    Skrivet av famsallstrom den 19 okt 2008

    Skrivet av IrreVirre den 19 okt 2008

    Ett jättebra knep för att unvika det är att först koka upp mjölken. Låt sedan möjlken svalna av och gör omeletten eller ugnspannkakan som vanligt.


    Tack för tipset.
    Jag ska pröva din ugnspannkaka med skinka och purjolök, låter gott.


    Vad trevligt! Den skall vi äta idag faktiskt!
    Den är jättegod. Min man önskar sig den ganska ofta.
    Lycka till!

  • bernit 19 oktober 2008

    Skrivet av IrreVirre den 19 okt 2008

    Ett jättebra knep för att unvika det är att först koka upp mjölken. Låt sedan möjlken svalna av och gör omeletten eller ugnspannkakan som vanligt.

    Ett gammalt och väklbeprövat knep att förkoka mjölk, inte bara till pannkakssmet.:p

  • systeryster 19 oktober 2008

    Kan det vara vajsing på ugnen? För hög undervärme istället för en jämn temperatur i mitten av ugnen.:o

  • emaxen 19 oktober 2008

    En arbetskamrat säger att amn kan ta i lite bakpulver i smeten då blir den fluffig men inte blåsig.
    Jag har testat det och den har blivit bra.
    Lycka till

  • annelieberggren 19 oktober 2008

    Vispar man äggen noga blir de mindre blåsor, samt grädda lågt ner i ugnen på svagare värme.

  • lillawe 19 oktober 2008

    Jag tycker att pannkakan ser mycket finare ut med alla dessa kratrar!(Y)

  • famsallstrom 19 oktober 2008

    TACK snälla ni för alla råd jag fått ! !
    Nu ska jag testa alla förslag och se vilket som passar mig och min ugn bäst. (L)

  • annelieberggren 19 oktober 2008

    Skrivet av famsallstrom den 19 okt 2008

    TACK snälla ni för alla råd jag fått ! !
    Nu ska jag testa alla förslag och se vilket som passar mig och min ugn bäst. (L)




    Skriv till mig och tala om vilket som var bäst :p jag har inte riktigt fått kläm på pannkakan än heller.. ibland bubblig ibland platt som en pannkaka:p

  • famsallstrom 20 oktober 2008

    Skrivet av annelieberggren den 19 okt 2008

    Skrivet av famsallstrom den 19 okt 2008

    TACK snälla ni för alla råd jag fått ! !
    Nu ska jag testa alla förslag och se vilket som passar mig och min ugn bäst. (L)




    Skriv till mig och tala om vilket som var bäst :p jag har inte riktigt fått kläm på pannkakan än heller.. ibland bubblig ibland platt som en pannkaka:p



    Det ska jag göra. Mvh Siv.

  • famsallstrom 26 november 2008

    Hej igen alla pannkaksälskare!
    Vill bara skriva att allra bäst blev mina ugnspannkakor av lite bakpulver i smeten.
    Tack emaxen för tipset :p

  • elpatron 26 november 2008

    Jag brukar sitta i vindskydd när mina är blåsiga, det hjälper faktiskt, eller en Helly Hansen-jacka (Y)

  • famsallstrom 26 november 2008

    Skrivet av elpatron den 26 nov 2008

    Jag brukar sitta i vindskydd när mina är blåsiga, det hjälper faktiskt, eller en Helly Hansen-jacka (Y)


    Ha, ha...
    Nu ska jag ut i blåsten :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.