Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Boken "Smaker från Saltå kvarn"

  • Snurran 2 oktober 2008

    Hej! Jag är "nybörjare" här i matklubben...

    Finns det någon där ute som har boken "Smaker från Saltå kvarn"? Jag har den och vid första anblick är den underbar; vackra bilder och recept som känns lite "nya".

    Nu till "problemet": hittills har jag provat två recept från boken, Frökakor och Äppeltoscapaj. Inget av dem har jag lyckats med och i efterhand tycker jag att recepten i sig är lite konstiga.Frökakorna blev mjuka och degiga, vilket kanske beror på att de innehåller 1dl varmt vatten, hursomhelst vart det inte gott! Äppelpajens toscatäcke vart lite konstigt jämfört med beskrivningen i receptet, det skulle vara en tjock smet, men vart en "deg" (jag har inte hunnit smaka på den ännu, den kanske är god ändå)

    Så nu undrar jag om det är någon annan som har den här boken och vad ni har för erfarenheter av recepten? (förlåt om inlägget vart lite långt)

  • stinta 2 oktober 2008

    Hej och välkommen.:):D(H)
    Jag har inte denna bok, men jag är ingen "bakerska" så jag tycker att det sällan blir bra första gången man provar nya saker. Du kanske får prova igen.:p
    Inga inlägg är för långa(Y)

  • Snurran 2 oktober 2008

    Jag brukar baka ganska ofta och det brukar bli bra, provar oftast nåt nytt eftersom jag tycker att det lätt blir enformigt annars :p
    Har aldrig varit med om att TVÅ recept på rad ur samma kokbok blivit misslyckade, tror jag...

    Äppelpajen blev ganska god, men det vart inget knäckigt tosca-täcke, snarare ett deg-täcke :o

  • systeryster 2 oktober 2008

    Stämmer inte värmen i din ugn kanske? kanske behöver du grädda längre tid eller höja värmen lite? Några idéer från mig....:o

  • Snurran 2 oktober 2008

    Njäe... Här vågar jag mig (nästan) på att skylla på recepten :p
    Ugnen håller rätt temperatur och andra saker jag bakar blir bra. Det är just de två recept jag har provat från den här boken som blivit konstiga. T.ex. receptet på toscatäcket till pajen: smält 75g. smör, blanda i 1dl råsocker, 1,5dl vetemjöl och 1,5msk mjölk. koka upp och låt koka under omrörning tills det tjocknar.

    Då får jag intrycket att de menar att det först borde bli "löst" för att sedan tjockna, men med tanke på proportionerna (får jag intrycket av iallafall) blir det ju direkt som en deg, snarare än en smet...

    Det jag är mest nyfiken på är om någon annan provat dessa eller andra recept från boken och hur resultatet har blivit då?

  • Geronimo 3 oktober 2008

    Hej Snurran!
    Jag har boken, och jag har även varit på bakkursen på Saltå Kvarn, där Vi lärde oss att baka framför allt matbröd på surdeg, Em alldeles förträfflig kurs,ledd av maestro Manfred Enoksson.
    Boken som sagt har Jag bakat mycket efter,-men Jag bakar nästa bara matbröd. Dom har i alla fall blivit otroligt bra. Lingontosca är det enda sötbröd som Jag bakat från boken den blev väldigt bra.
    Man det är väl så,- att vissa dagar fungerar ingenting. Ta nya tag , nästa gång blir det bra ska Du se. Lycka till!! (Y)

  • Geronimo 3 oktober 2008

    Hej Snurran! :)
    Jag har boken, och Jag har även varit på bakkursen på Saltå Kvarn, där Vi lärde oss att baka framför allt matbröd på surdeg, En alldeles förträfflig kurs,ledd av maestro Manfred Enoksson. Boken som sagt har Jag bakat mycket efter,
    -men Jag bakar nästa bara matbröd,- dom har i alla fall blivit otroligt bra. Lingontosca är det enda sötbröd som Jag bakat den blev väldigt bra.
    Man det är väl så,- att vissa dagar fungerar ingenting. Ta nya tag , nästa gång blir det bra ska Du se. Lycka till!! (Y)
    Det blev tydligen 2 st likadana inlägg ivägskickade. Jag vet INTE hur man tar bort det ena.:@

  • systeryster 4 oktober 2008

    Skrivet av Snurran den 2 okt 2008

    Njäe... Här vågar jag mig (nästan) på att skylla på recepten :p
    Ugnen håller rätt temperatur och andra saker jag bakar blir bra. Det är just de två recept jag har provat från den här boken som blivit konstiga. T.ex. receptet på toscatäcket till pajen: smält 75g. smör, blanda i 1dl råsocker, 1,5dl vetemjöl och 1,5msk mjölk. koka upp och låt koka under omrörning tills det tjocknar.

    Då får jag intrycket att de menar att det först borde bli "löst" för att sedan tjockna, men med tanke på proportionerna (får jag intrycket av iallafall) blir det ju direkt som en deg, snarare än en smet...

    Det jag är mest nyfiken på är om någon annan provat dessa eller andra recept från boken och hur resultatet har blivit då?
    1,5 dl vetemjöl låter väldigt mycket.....:oSka det inte vara msk istället för dl? Börjar tro att du har helt rätt i att tryckfelsnisse varit inblandad.Eller kanske mjölken ska vara dl och vetemjölet msk, så att det blivit omkastat på något vis.
    Lite väl dyra ingridienser kanske för att exprimentera sig fram till det rätta...

  • Yummie 10 oktober 2008

    Hej!
    Råkade se att du misslyckats med äppeltoscapajen och kan (aningen röd i ansiktet) erkänna att tryckfelsnisse HAR varit framme. Det ska vara 1,5 MSK vetemjöl i toscasmeten. Det är olyckligt, och kunde jag göra nåt åt det nu så skulle jag. Men vi får vänta på nästa upplaga.... Frökakornas recept däremot är som det ska, dem har jag gjort många gånger och tycker mycket om. De ska inte vara knapriga, utan lite mjuka. Om du vill kan du byta ut vattnet mot äppeljuice. Det blir ingen skillnad i konsistensen, men i smaken. Hoppas du vågar prova fler recept ur boken!

  • monac 10 oktober 2008

    Jag har boken och den är underbar....hara alltid gillat det biodynamiska/antroposofiska(L)
    synd att kakorna misslyckades. Bakar mest matbröd oxå! ...så har inga tips eller idéer om vad som gick fel i ditt fall!

    Lät spännande med bröd/surdegs skolan med Manfred(Y)(Y)

    och som någon sa tidigare INGA inlägg kan bli för långa:)

  • Smulpajen 11 oktober 2008

    Varför inte ringa eller mail till Saltå för lite tips? Det händer ju trots allt att det ibland blir tryckfel.
    En annan trevlig bok är Jan Hedhs "Bröd". Tyvärr är det alltid för mycket mjöl i brödrecepteten. Annars är boken en fin inspirationskälla. Mest matbröd dock.

    geronimo!! Är lite avundsjuk på dig som varit på brödkursen! Har läst på Martins blogg om den. (Y)

  • Geronimo 11 oktober 2008

    Bakkursen på Saltå Kvarn,- den var helt förträfflig!(Y):D

    Ni som aldrig varit till Järna och besökt Saltå och Robygge med Vidarkliniken, konserthus, trädgårdsanläggningar, parker osv.(Y)
    Åk dit!
    Det Är helt fantastiskt vacker anläggning.(Y):D






    :DHej Smulpajen! Jag är avundsjuk på Dig, som har Jan Hedhs bok. Den är slutsåld överallt,- men kanske att Du eller någon annan på MK vet var man kan få tag i den.:D(Y)


    Skrivet av Smulpajen den 11 okt 2008

    Varför inte ringa eller mail till Saltå för lite tips? Det händer ju trots allt att det ibland blir tryckfel.
    En annan trevlig bok är Jan Hedhs "Bröd", där är det alltid för mycket mjöl i brödrecepteten. Annars är boken en fin inspirationskälla. Mest matbröd dock.

    geronimo!! Är lite avundsjuk på dig som varit på brödkursen! Har läst på Martins blogg om den. (Y)

  • Smulpajen 11 oktober 2008

    geronimo! jag beställer alla min böcker på adlibris. Gratis frakt, billigast böcker och snabb leverans. Tyvärr såg jag att den var slut även där, men det går att få meddelande om när den kommer in om du registrerar dig. Funkar perfekt! Bästa köpsidan för böcker (Y)

  • Geronimo 11 oktober 2008

    Hej Smulpajen!
    Jag är redan registrerad på adlibris, och har beställt boken. Så Jag bara väntar och väntar att den skall komma ut i nytryck.

  • Smulpajen 11 oktober 2008

    Skrivet av geronimo den 11 okt 2008

    Hej Smulpajen!
    Jag är redan registrerad på adlibris, och har beställt boken. Så Jag bara väntar och väntar att den skall komma ut i nytryck.

    Förstår att du längtar (L) men den som väntar på nåt gott...:p
    Tänk bara på att ta lite mindre mjöl i hans recept. Det är skillnad på mjölet vi köper i affären och det mjölet bagerierna använder. Deras är färskare än vårat och kräver därför mindre vätska. Sen använder iaf Hedh ofta stenmalet, det inverkar ju också på resultatet.

  • Geronimo 11 oktober 2008

    Hej Smulpajen
    Jag har sån tur,att Jag bor bara 3 mil från en kvarn som heter St Hälsta Kvarn och Bageri, och som tillverkar stenmalet ekologiskt mjöl, och använder bara ekologiska produkter med Egna odlingar och djuruppfödning,
    -så Jag har alltid tillgång på färskt mjöl Även Saltå kvarn har stort utbud i Mina närbutiker, så Jag är lyckligt lottad.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.