Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Boken "Smaker från Saltå kvarn"

  • Snurran 2 oktober 2008

    Hej! Jag är "nybörjare" här i matklubben...

    Finns det någon där ute som har boken "Smaker från Saltå kvarn"? Jag har den och vid första anblick är den underbar; vackra bilder och recept som känns lite "nya".

    Nu till "problemet": hittills har jag provat två recept från boken, Frökakor och Äppeltoscapaj. Inget av dem har jag lyckats med och i efterhand tycker jag att recepten i sig är lite konstiga.Frökakorna blev mjuka och degiga, vilket kanske beror på att de innehåller 1dl varmt vatten, hursomhelst vart det inte gott! Äppelpajens toscatäcke vart lite konstigt jämfört med beskrivningen i receptet, det skulle vara en tjock smet, men vart en "deg" (jag har inte hunnit smaka på den ännu, den kanske är god ändå)

    Så nu undrar jag om det är någon annan som har den här boken och vad ni har för erfarenheter av recepten? (förlåt om inlägget vart lite långt)

  • stinta 2 oktober 2008

    Hej och välkommen.:):D(H)
    Jag har inte denna bok, men jag är ingen "bakerska" så jag tycker att det sällan blir bra första gången man provar nya saker. Du kanske får prova igen.:p
    Inga inlägg är för långa(Y)

  • Snurran 2 oktober 2008

    Jag brukar baka ganska ofta och det brukar bli bra, provar oftast nåt nytt eftersom jag tycker att det lätt blir enformigt annars :p
    Har aldrig varit med om att TVÅ recept på rad ur samma kokbok blivit misslyckade, tror jag...

    Äppelpajen blev ganska god, men det vart inget knäckigt tosca-täcke, snarare ett deg-täcke :o

  • systeryster 2 oktober 2008

    Stämmer inte värmen i din ugn kanske? kanske behöver du grädda längre tid eller höja värmen lite? Några idéer från mig....:o

  • Snurran 2 oktober 2008

    Njäe... Här vågar jag mig (nästan) på att skylla på recepten :p