Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

bra kökstips

  • maxxess 13 maj 2010

    Långa trådar är poppis på detta forum.
    Jag skulle vilja se en tråd med kökstips, allt som rör köket. Enkelt som avancerat.

    Exempel på kökstips:
    Riv ut en sida ur telefonkatalogen när du skall ta upp rester ur diskhon, fungerar lika bra som dyrt hushållspapper till ingen kostnad.

    eller
    När du köpt isbergssallad så skölj huvudet grundligt i kallt vatten med öppningen uppåt så fort du kan. Låt rinna av, lägg tillbaka i förpackningen i kyl. Salladen blir krispig och håller sig längre.


    Inget tips är för litet eller stort, dela med er av era knep?

  • jimboz 13 maj 2010

    Hej ! Jag hade faktiskt en idé om att göra en kokbok för Dummies där det innefattar en massa basic tips om banala saker men ack så viktiga..Tyvärr så rann det ut i sanden...Jag har inte gett upp idén så om du har något som kan bli något häftigt så hör av dig..Tanken var att man ska lära ut köks tips med vanliga saker som att knäcka ett ägg till att dosera spagetti.(Y)

  • frucaos 13 maj 2010

    Rengör hopplöst vidbrända grytor med bitsocker. Lite vatten i botten av grytan och gnugga på - det funkar där inte maskindiskmedel gör jobbet! Men obs - inte snabbitsocker!!

  • redd 14 maj 2010

    Har utsidan på gjutjärnspannan/grytan blivit klibbig?
    Skrubba med salt (helst grovsalt).
    (det klibbiga är gammalt fett som saltet suger upp)

  • maxxess 14 maj 2010

    Socker är en mycket bra smakförstärkare. Prova att ha i en gnutta socker (utan att det blir sött) i din favoriträtt. I exempelvis köttfärssås framträder smakerna mycket bättre med 0.5-1 tsk strösocker.

  • Mistys 14 maj 2010

    Eller honung. Blev bjuden på en vegetarisk pastarätt av min måg som är kock. Han hade haft i honung. Godare pastarätt har jag sällan smakat kan jag säga. Alla smaker lyfte något enormt !

  • maxxess 14 maj 2010

    När man skall pressa vitlöksklyftor behöver man inte skala dem först.
    Skär bort de hårda ändbitarna och pressa sedan med skalet på.

  • tojve 14 maj 2010

    socker gör under i brunsås :)

  • The_mama97mia 14 maj 2010

    Jag kör kokt potatis med skal på i potatispressen, slipper ett moment när jag ska göra potmos.

  • maxxess 14 maj 2010

    Skalad rå potatis som är täckt med vatten håller sig i kyl flera dagar. En citronskiva i vattnet sätter ej smak men motverkar missfärgning. Potatis som blivit lite mjuk kan bli fast igen om den lagras skalad i kallt vatten.

  • The_mama97mia 14 maj 2010

    När du ska rengöra degskålen, fyll med kallt vatten först, det löser mjölresterna bättre än varmt som bara gör att det klistrar ihop sig än mer.

  • maxxess 14 maj 2010

    Ofta glöms peppar bort i matlagningen. Blanda 2 delar salt med 1 del malen vitpeppar i en liten skål. Gör sedan som kockarna i TV och ta en "nypa" när du skall "salta".

  • The_mama97mia 14 maj 2010

    Köpte 2 kg nötfärs idag, när man fryser in den är det smart att göra riktigt platta paket. Lätt att tina upp sen o tar mindre plats i frysen. Simpelt- jag vet.

  • margitkallgren 14 maj 2010

    En gammal regel när det gäller kokning av potatis.
    Före Jul skall den sättaspå i Kokande vatten-
    Efter JUl sättes på i kallt vatten.
    När potatsen är kokt och vattnet hällts av glöm inte att ånga av dem
    en stund på plattan. Margit

  • amoz 14 maj 2010

    Skrivet av maxxess den 14 maj 2010

    Socker är en mycket bra smakförstärkare. Prova att ha i en gnutta socker (utan att det blir sött) i din favoriträtt. I exempelvis köttfärssås framträder smakerna mycket bättre med 0.5-1 tsk strösocker.

    Fick lära mig av min mor att alltid ta i en gnutta socker i såsen för att just förstärka smaken.

  • maxxess 14 maj 2010

    Slå på ugnen en väldigt kort stund så att temperaturen blir runt 30C. Jäs degen i ugnen så undviker du drag och degar som jäser dåligt.

  • jimboz 14 maj 2010

    Ni som bakar er egen pizza och tycker degen fortfarande luktar jäst.. Kör min 3 metod så blir den okay men det är inget för den som har bråttom.
    Gör som receptet säger och jäs den samma tid som står i receptet , när degen jäst första gången blöt en handduk och lägg pizzadegen i denna, ställ i kylskåpet och vänta 1 timme. Nu har den jäst ytterligare så då knådar du den igen, ställ tillbaka degen i kylen. 1 halvtimme senare.så knådar du den och gör pizzan färdig.

  • LEDIVO 14 maj 2010

    Skrivet av tojve den 14 maj 2010

    socker gör under i brunsås :)


    Stämmer bra det - Funkar perfekt.
    Och när det gäller brunsås till oxstek får den extra fin smak av lite svart vinbärs gelé.

  • redd 15 maj 2010

    Backar du bröd och vill göra dubbel/fyrdubbel/etc. sats som inte får plats i ugnen samtidigt.
    1. Gör iordning hela satsen.
    2. Jäs enligt recept.
    3. Gör iordning 1plåt bröd och pressa ut gasen ur resten av degen och låt den jäsa.
    4. Gör iordning nästa sats är färdigjäst lagom till föregående sats åker ut ur ugnen.

    Samma teknik kan användas om man inte hinner ta hand om degen när den jäst klart, smaken förbättras för det mesta..
    Tekniken heter vikning och det går att hitta mer info om den på div. brödbloggar.

  • Becazinha 15 maj 2010

    Blir dina muggar missfärgade på insidan av te och kaffe? Ta lite salt och gnugga med disksvampen, färgen försvinner direkt. Funkar även i kaffebryggaren!

    Snart börjar säsongen med bananflugor. Låt en liten kopp stå framme i köket med hälften vatten, hälften äppelcidervinäger, till sist en droppe diskmedel för ytspänningen. Flugorna älskar detta!

    Bra tråd, jag gillar smidiga tips för hemmet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.