Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

bra kökstips

  • maxxess 15 maj 2010

    Färskpressad juice från ananas eller papya innehåller enzymer som mörar kött. Bra i marinaden, ger en lätt sötma också vilket ofta är välkommet till grillat. Såvitt jag vet finns inga andra lämpliga råvaror som mörar genom att enzymer bryter ned köttfibrer.

  • ally75 15 maj 2010

    Skrivet av maxxess den 15 maj 2010

    Färskpressad juice från ananas eller papya innehåller enzymer som mörar kött. Bra i marinaden, ger en lätt sötma också vilket ofta är välkommet till grillat. Såvitt jag vet finns inga andra lämpliga råvaror som mörar genom att enzymer bryter ned köttfibrer.



    kiwi ska ochså vara bra att möra kött med. Har inte testat det själv.

  • The_mama97mia 15 maj 2010

    japp kiwi ! bra tips, ofta kan du köpa kiwikorg för billig penning

  • LEDIVO 15 maj 2010

    Skrivet av Becazinha den 15 maj 2010

    Blir dina muggar missfärgade på insidan av te och kaffe? Ta lite salt och gnugga med disksvampen, färgen försvinner direkt. Funkar även i kaffebryggaren!

    Snart börjar säsongen med bananflugor. Låt en liten kopp stå framme i köket med hälften vatten, hälften äppelcidervinäger, till sist en droppe diskmedel för ytspänningen. Flugorna älskar detta!

    Bra tråd, jag gillar smidiga tips för hemmet!

    Blomflugsdödare

  • LEDIVO 15 maj 2010

    Skrivet av KAROLO den 15 maj 2010

    Skrivet av Becazinha den 15 maj 2010

    Blir dina muggar missfärgade på insidan av te och kaffe? Ta lite salt och gnugga med disksvampen, färgen försvinner direkt. Funkar även i kaffebryggaren!

    Snart börjar säsongen med bananflugor. Låt en liten kopp stå framme i köket med hälften vatten, hälften äppelcidervinäger, till sist en droppe diskmedel för ytspänningen. Flugorna älskar detta!

    Bra tråd, jag gillar smidiga tips för hemmet!

    Om ni vill kan ni spara ner receptet nedan i kokboken, så slipper ni hålla reda på tråden
    Blomflugsdödare

  • maxxess 15 maj 2010

    En bra tumregel när man gör vit sås är 35/35/50. 35 g matfett, 35 g mjöl, 50 cl mjölk. Sluta att chansa när du gör sås.. Gör rätt från början.

  • tojve 15 maj 2010

    Bechamelsås är toppen som grund för de flesta såser har jag insett. Funkar jättebra om man inte kan såser jättebra och inte vill lägga så mycket tid. Använder en skvätt flytande margarin i istället för fast (mäter det inte, bara häller i en klick liksom) för att snabba på allt och slippa kladda, men i övrigt grundreceptet från Vår kokbok och gör följande tillägg;

    För fisk: grönsaksbuljongstärning och citronpeppar, gärna lite citronsaft i också.
    För currykyckling: Curry och en tärning kycklingbuljong

    Bara att testa sig fram. Går fort och smakar finfint. :)

  • frele1 15 maj 2010

    Angående att lägga potatisen i kallt eller kokande vatten: när skiftar det från efter till före jul? Midsommar??

  • NilChr 16 maj 2010

    (Y)

    Skrivet av tojve den 14 maj 2010

    socker gör under i brunsås :)


    har du prövat att smaksätta såsen med en gnutta messmör och vinbärsgele´, smaka dig fram.Supergott!
    NilChr

  • siggemums 16 maj 2010

    Skrivet av frele1 den 15 maj 2010

    Angående att lägga potatisen i kallt eller kokande vatten: när skiftar det från efter till före jul? Midsommar??


    Jag gissar på att det handlar om att det ändrar sig när potatisen är färsk eller om den är sen förra sommaren.

  • Bumbis 16 maj 2010

    Kasta inte pengarna i sjön. Köp alltid vispgrädde, samma pris som matlagningsgrädde men om du späder ut den med mjölk så får du dubbelt så mycket. Mycket godare oxå och lätt att reda av med maizena.(Y)

  • maxxess 21 maj 2010

    Tog tipsen slut?

    När man bakar/knådar deg på rostfritt, glöm alla bekymmer med att få bort degrester. Köp en stålboll (Classes är inte fina, men ni fattar, det finns bättre.. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=237158)

    Häll vatten över hela bänken, låt lösa upp ett tag, spendera några sekunder med en stålboll och torka sedan av. Klart!

    Gröna kökssvmapar i all ära, en stålboll är oslagbar efter bak.

  • jimboz 21 maj 2010

    Repar du inte diskbänken då ?

  • maxxess 22 maj 2010

    Det blir lika repigt som din kastrull du vispar med ballongvisp i. Eller din rostfria skål, eller vilket kärl som helst som är rostfritt. Detaljstuderar man rostfritt som används i köket finns det miljarder repor, en stålboll gör ingen skada. Prova i ett kärl först om du tvivlar.

    edit: http://www.webbhotell.sll.se/Global/MediCarrier/Dokument/produktblad/61699.pdf

  • Eliza602 22 maj 2010

    Min nya bästa vän och hjälpreda i kök och badrum heter KLORIN POWER MOUSSE SPRAY :DD
    Jag lovar, ALLT blir skinande rent! Dock får man akta kläderna. Det bleker!

    Spraya till exempel på kaklet i badrummet. låt verka en stund och duscha eller torka av. Om du hade det rent innan kommer skillnaden att märkas.

  • Schnitt 22 maj 2010

    Isbergssalladstips!!!

    Äter det själv väldgt sällan, men om man ska göra en enorm sallad och behöver ett helt huvud så skölj som vanlig och nu kommer tricket - Slå roten hårt i bordet 1-2 gånger sen tar man bara tag om rotdelen som sticker ut och drar. Hela roten faller fint ut och man behöver inte skära!

    Enklare och snabbare :)
    Vet inte om det går att göra med kål, men prova!

  • jimboz 23 maj 2010

    Trött på skärbrädan som gömmer sig vid diskbänken ?
    Sandpappra den med ett slippapper och smörj in den med Parrafinolja och vips så blir den som ny.
    Vill du bli av med bakterier eller misstänker att den fått obehagliga hyresgäster så är det enkelt att göra rent den med Klorin...

  • littlejohn 23 maj 2010

    Gamla träskärbrädor med små sprickor går snabbt att få rena genom att strö salt över hela skärbrädan och skrubba in med en rotborste eller en ny diskborste. Låt stå i 20 min. Skölj och bakterierna är borta!

  • margitkallgren 23 maj 2010

    Färsk potatis sättes på i kokande vatten, Midsommar ett bra tips-Gammalpotatris i kallt vatten
    så enkelt är det. Margit

  • kekke46 23 maj 2010

    Hållbara citroner.
    Citroner möglar fort när de delas. När det blir en del över lägger
    jag den i en glasburk med lock och ställer i kylskåpet, frukten håller så
    minst tre veckor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.