Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

bra kökstips

  • osita 23 maj 2010

    Dela vitlöken på mitten och tag bort "hjärtat" på bägge sidor.
    Nu rapar man inte vitlök efter att man har ätit.

    Kokt ris:
    Ringla lite olja gärna olivolja virgen på botten av kastrullen, skala och skiva en vitlök, bryn denna i kastrullen, tag bort vitlöken, låt oljan vara kvar på botten, låt kallna lite, häll på vattnet till riset VAR FÖRSIKTIG SÅ ATT OLJAN INTE SKVÄTTER UPP!! koka upp vattnet, tillsätt riset och saltet som vanligt och koka som vanligt.

  • Jasiri 23 maj 2010

    Fel årstid kanske, men ändå... Efter jul tycks skinkan räcka i evighet och ny finns att köpa billigt i mängder. Om man tröttnar på julskinkan eller vill bunkra med billig mat så finns det ett enkelt sätt.

    Tärna skinkan och styckfrys tärningarna på en plåt i frysen. Efter en timme kan man lägga dem i en glasskartong i stället. Ta fram vid behov - till grytor, pyttipanna, pastasås, omelett, ugnspannakaka... Det finns hur många rätter som helst som vinner på en näve skinka eller två.

    Fungerar lika bra när man får kokt potatis över!

  • maxxess 29 maj 2010

    En tryckmarinerare (googla exempelvis Instant Marinater) gör att marinaden lättare tas upp av råvaran. Vad många inte inser är att det går att kombinera det gamla och nya. Lägg det som skall marineras i en platspåse som vanligt, pressa/sug ut all luft och lägg sedan påsen i tryckkärlet.. Fungerar vid mindre köttmängder som ryms i en påse, vid större mängder marinerar man i kärlet direkt.

  • jimboz 1 juni 2010

    Värm varmkorven i mikron 30-45 sekunder så får du en korv som smakar precis som om den vore kokt....

  • Glitterfia 2 juni 2010

    Vet inte hur många gånger jag köpt jäst för att baka sen rinner lusten av mig, jästen glöms bort och blir till små skrumpna paket och får tillslut kastas.
    Nu förvarar jag jästen i en glasburk med lock och den håller sig fräsch i månader.

  • Glitterfia 2 juni 2010

    Jag har haft en förmåga att alltid koka för mycket spagetti.
    Nu använder jag en våg och väger upp 100-125 g / port.
    (helt beroende på vad som serveras till, får hellre bli lite för mycket än att det blir för lite)

  • jimboz 3 juni 2010

    Skrivet av Glitterfia den 3 jun 2010

    Vet inte hur många gånger jag köpt jäst för att baka sen rinner lusten av mig, jästen glöms bort och blir till små skrumpna paket och får tillslut kastas.
    Nu förvarar jag jästen i en glasburk med lock och den håller sig fräsch i månader.


    Om du köper Torrjäst istället så kan du ta det lugnt ..

  • kekke46 14 juni 2010

    Dela vitlöken och stoppa ner i blommkrukan om du får bladlöss på blommorna

  • kekke46 14 juni 2010

    När jag fyller på mina kryddburkar med refil så tar jag en tratt enkelt utan spill

  • maxxess 18 juni 2010

    Om du har en micro med ångkok, prova att ångkoka billiga djupfrysta grönsaker som "ärter och majs" eller Haricots verts. Smaksätt med matfett och salt efter tillagning. Billiga djupfrysta grönsaker kan smaka riktigt, riktigt gott om de ångkokas.

  • redd 18 juni 2010

    Skrivet av KAROLO den 14 maj 2010

    Skrivet av tojve den 14 maj 2010

    socker gör under i brunsås :)


    Stämmer bra det - Funkar perfekt.
    Och när det gäller brunsås till oxstek får den extra fin smak av lite svart vinbärs gelé.


    Även lingonsylt är perfekt att förstärka smaken med, sött, surt + lite andra smaker som gifter in sig väldigt bra i brunsås eller kött över huvud taget för den delen.

  • maxxess 25 juni 2010

    Koka 2 portioner bulgur med en hel buljongtärning, rör i 1 msk god olja när det kokat klart. Bulgur smakar helt plötsligt supermums. Buljongen gör verkligen bulgur smaklig och det skall vara en hel tärning till 2 portioner.

  • Tokloke 26 juni 2010

    Vi har rätt mycket kalkavlagringar på vår köksbänk och då har jag en lite sprejflaska som jag fyllt med ättika och vatten (ca 20-30/70-80 av var) som jag sen sprejar på bänken och låter vara en liten stund, sen torkar jag av, blir som ny och inga repor!!!

    Använder även ättika när jag kalkar av kaffetbryggaren, och när jag vill ta ihjäl ogräset i grusgången.

    Går även att ha för att få bort blomflugor, en lite låg skål fyllt med lite vatten, lite ättika. lite vinäger och en droppe diskmedel.They loov it!

  • maxxa 26 juni 2010

    När min lille son skulle få smakportioner gjorde jag bl a köttgryta som jag hällde upp i bullformar och frös in. Det var ju en portion i varje form, lätt att lägga i en burk i frysen och lätt att ta med vid behov.

    När jag kokar potatis och steker kött och ska göra brunsås, tar jag alltid potatiskokvattnet till såsen.
    Det ger god smak.

  • frele1 26 september 2010

    Svinto, stålbollar och superduperdundermedel i all ära, mitt effektivaste rengöringsmedel heter fläcksuddare! En enkel vit svamp som med bara vatten tar bort i stort sätt ALLT. Vidbrända kastruller, vaxkritstreck, spis, diskbänk, insektsbombad bilruta, you name it. Finns att köpa bl.a. på ICA eller köp (billigare) på nätet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.