Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bränd lergryta

  • new_options 9 mars 2008

    Jag gjorde Herrgårdstek i lergryta i går. Behändigt och gott, men...

    Efter det har min lergryta fått en ca 3 cm bred "rand" (kolsvart och fastbränd) i både lock och gryta.

    Någon som har något tips på hur jag får bort den?

  • azlan_lena 14 mars 2008

    hej:)
    skulle jag vara du så skulle jag lägga den i ljummet vatten ett tag , sedan ta lite "Svinto" o gnida lite försiktigt , det kommer lossna var så säker / lycka till

  • MatAnders 14 mars 2008

    Min är rejält bränd inuti och jag brukar bara göra rent med hett vatten, undrar om det inte skall vara så lite typ som inbrända wok pannor men rätta mig om jag har fel?

  • farmoringer 16 mars 2008

    Man ska ju alltid fylla lergrytan med varmt vatten när man tömt den. Då kan man ta några droppar diskmedel och diskborste. Efter ett tag kan grytan ändra färg då kan man fylla den med svagt ättiksvatten och låt den stå ca 1 timme i varm ugn. Skölj ur och förhoppningsvis har den fått tillbaka sitt ursprung..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.