Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brödkryddor???

  • Isbjoorn 4 augusti 2008

    Hm, jag funderar på detta har sett flera krydd påsar som det står brödkryddor på.
    Och i vissa recept har jag sett att detta är en ingrediens.
    Har flera gånger tänkt att jag ska köpa en sådan påse och lägga till i mitt favorit bröd som jag brukar baka.
    (som inte innehåller några kryddor eller några konstigheter)
    Men har inte riktigt vågad detta eftersom att jag inte vet vad dom ger för smak? Om dom ger mycket smak eller lite, och om dom passar lika bra i söta bröd som osöta?
    Om de går bra att ha dom i tex. scones? eller andra frukost bröd. Eller om det passar bäst i matbröd?
    och isf, hur mycket krydda ska man ta :o 1 tsk? eller kanske det räcker med ett krm!?

    Själv har jag inte en aning :o så vore väldigt tacksam för svar!!:D

  • Kicki8 4 augusti 2008

    Brödkryddor används oftast i matbröd kollade lite på olika recept i en brödbok jag har och 2 tsk verkar vara vanligt till 5dl degvätska.
    Oftast är fänkål och anis med mm.
    Har även använt det när man bakar tunnbröd.

  • Limparion 4 augusti 2008

    Fänkål och anis brukar som sagt vara det som menas med brödkryddor, och de smakar ofta åt lakritshållet. Själv tycker jag inte det smakar nåt vidare, så jag skippar det. Känner jag för det bakar jag hellre med rosmarin, basilika eller oregano... Scones (och många andra bröd) blir goda med vitlök i.

  • grill 5 augusti 2008

    Jag tycker det är super gott till matbröd. Jag anväder det alltid.(Y)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.