Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brunsås?

  • 28 april 2004

    Är det någon som har nå bra reccept på brunsås? Tycker att receptet som finns i dom traditionella kokböckerna inte smakar så bra...

  • evaldo 15 januari 2008

    Brunsås med soja, ostronsås och svamp
    Fräs svamp förslagsvis 1 dl torkad trumpetsvamp eller 12 skivade champinjoner i 50 gram smör. Pudra över 3 msk mjöl. Rör om i 1 minut. Tillsätt sky från steken och mjölk, motsvarande cirka 4 dl vätska, lite i taget. Rör om och tillsätt eventuellt 3 dl grädde. Smaksätt med cirka 2 msk soja och 2 msk ostronsås samt salt och peppar.

    Smalare brunsås med soja och svamp
    Se recept brunsås. Fräs svampen i 6 msk olivolja. Späd steken med cirka 6 dl vatten så att du får mer buljong. Pudra över 3 msk mjöl och rör om en minut. Tillsätt skyn från steken lite i taget under omrörning. Smaka av såsen med cirka 2 msk soja och 2 msk ostronsås samt salt och peppar. Blir såsen för tunn kan den redas med två tsk maizena utrört i kallt vatten.

  • MammaModesty 15 januari 2008

    Vill du göra en sås utan svamp eller annat i så gör jag så här:Först häller jag lite vatten i stekskyn sedan har jag vatten och mjöl blandat i en skål som jag vispar i långsamt när det börjar tjockna har jag i en skvätt vin (rött eller vitt spelar ingen roll) samt grädde/mjölk tills det blir en bra tjocklek på såsen sen har jag i ett par skvättar soya (jag använder inte mycket gillar ljus sås men vill man ha mörkare så ska man klart ta mer)

    ska du göra en brun sås utan stekskyn så är det bästa sättet att göra ett grundrecept men kanske ha i en skvätt vin samt testa sig fram med kryddor och framförallt ha inte i för mycket mjöl låt hellre såsen puttra några minuter extra så den får "koka ihop" så brukar smaken bli bättre annars lätt att man får en sås som smakar mjöl. en nypa socker i såsen ger också en annan smak.

    Lycka till (Y)

  • styvan 15 januari 2008

    Såg ni inte frågedatumet på denna insändare:D 28 april 2004... kanske lite sent att svara:p

  • evaldo 15 januari 2008

    Varför finns så kamla kvar om man inte ska svara på dem?

  • MammaModesty 15 januari 2008

    haha....:p inte kollade jag något datum.... såg ju att evaldo svarat så jag bara hakade på... men ser att det kanske behövdes en sådan här tråd iaf...

  • anluk 15 januari 2008

    Tycker också att gamla trådar borde rensas ut. Har tagit upp det flera ggr.

  • Amika 15 januari 2008

    Stek och krydda kött som du brukar och som passar er. Ta köttet ur pannan och blanda ner lite matlagningsgrädde, lite peppar, kanske eventuellt lite kött o grillkrygga. Droppa i lite balsamvinäger. Klart. :)

  • tilda 16 januari 2008

    Oftast är det smaksättningen i en vanlig grundsås som är lite tafatt. Gör en grundbrunsås men smaksätt med tex. en klick tomatpure´, lite vitlökspeppar eller sambal oelek. Ta nåt du gillar. Jag brukar ofta använda öl i brunsås för en mustigare smak.

  • Aspholme 16 januari 2008

    Jag bruner vetemjölet i smör, sedan så spär jag med vatten till lämplig konsisten, smaksätter med salt, köttbuljongtärning. Mums

  • Okänd 16 januari 2008

    Jag vispar i mjölet direkt i lite vätska i kastrullen(steksky eller grädde) spär på med mer vätska,soja,flytande buljong och ev.kryddor.Ibland använder jag buljongtärningar,beror på vad jag har hemma.Sen kan man tillsätta lite lingonsylt,lite gele om man vill.

  • Lena 16 januari 2008

    Jag brukar göra en vanlig vit sås som jag smaksätter med buljongtärnig (mörkoxbuljong) samt en dutt soja

  • anluk 16 januari 2008

    Godast sås blir det med "vanlig" grädde. Men annars är det ok med matlagningsgrädde, buljongtärning och lite av buljongen från stekningen av köttet om det finns någon sådan. Soja, salt och svartpeppar. Är ingen såsmästare, men min mamma är!

  • farmoringer 16 januari 2008

    Jag bottenreder alltid min brunsås. Alltså smälter smör eller margarin och blandar i mjöl. Späder med buljong eller vatten och buljongtärning. Kryddar med det jag vill ha. Beror ju på vad som serveras. Har sällan eller aldrig grädde i för det behövs inte eftersom man redan har fett i från början, tycker jag..Om det inte ska vara nån riktigt gräddsås förstås.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.