Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Brynt köttfärs

  • flackagard 19 november 2009

    Med risk för att framstå som novisen vid spisen tänkte jag ge ett bryna-köttfärs-tips.
    För att få brynt yta på färsen lägger jag ner hela köttfärstjoket i pannan, saltar och pepprar, vänder efter en stund och bryner andra sidan. Sedan hackar jag sönder den. Färsen blir snabbare och bättre brynt tycker jag. Om nu någon tycker som jag att köttfärs annars kan bli ganska tråkig och smaklös.

  • boz1965 19 november 2009

    Skrivet av flackagard den 19 nov 2009

    Med risk för att framstå som novisen vid spisen tänkte jag ge ett bryna-köttfärs-tips.
    För att få brynt yta på färsen lägger jag ner hela köttfärstjoket i pannan, saltar och pepprar, vänder efter en stund och bryner andra sidan. Sedan hackar jag sönder den. Färsen blir snabbare och bättre brynt tycker jag. Om nu någon tycker som jag att köttfärs annars kan bli ganska tråkig och smaklös.


    Felet många gör är att lägga för mycket kött i pannan. Då kyls den av och köttet kokar i sin egen vätska istället för att stekas. Då blir färsen torr, smaklös och allmänt tråkig. Har man mycket färs att bryna är det bättre att göra det i omgångar.

  • jimboz 19 november 2009

    Jag tänkte passa på när vi ändå pratar Köttfärs..Varför har Coop en så grovmalen köttfärs ?
    När jag försöker steka den så är det lögn i helvete att få till det...Dom har en finmalen också om man nu är beredd att lägga 94:- kilot bara för att den är finmalen. jag har slutat köpa deras köttfärs då jag kan handla på Vivo för 54:- och den är finmalen. Jag ger mig attans på att coops innehåller mer vatten för den går inte att få brynt...
    Är det någon mer som har den erfarenheten.
    Jag ska tillägga att jag bor i Sthlm.

  • boz1965 19 november 2009

    COOP är dyra med det mesta. Det som började som en del av arbetarrörelsen (Solidar) för att folk med låg inkomst också skulle ha råd att unna sig något är numera superkommersialiserat och enbart inriktat på att generera så stor vinst som möjligt. Förr fick man t.o.m. återbäring om man samlade sina kvitton och var medlem. Nu? Tja... Se själv!

  • Erajscha 19 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2009
    Förr fick man t.o.m. återbäring om man samlade sina kvitton och var medlem. Nu? Tja... Se själv!



    Nu drar man sitt MedMerakort och "får återbäring" vid månadsskiftet.

  • boz1965 19 november 2009

    Skrivet av Erajscha den 19 nov 2009

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2009
    Förr fick man t.o.m. återbäring om man samlade sina kvitton och var medlem. Nu? Tja... Se själv!



    Nu drar man sitt MedMerakort och "får återbäring" vid månadsskiftet.


    Kontanter i handen? Det fick man förr.

  • flackagard 19 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2009

    Skrivet av flackagard den 19 nov 2009

    Med risk för att framstå som novisen vid spisen tänkte jag ge ett bryna-köttfärs-tips.
    För att få brynt yta på färsen lägger jag ner hela köttfärstjoket i pannan, saltar och pepprar, vänder efter en stund och bryner andra sidan. Sedan hackar jag sönder den. Färsen blir snabbare och bättre brynt tycker jag. Om nu någon tycker som jag att köttfärs annars kan bli ganska tråkig och smaklös.


    Felet många gör är att lägga för mycket kött i pannan. Då kyls den av och köttet kokar i sin egen vätska istället för att stekas. Då blir färsen torr, smaklös och allmänt tråkig. Har man mycket färs att bryna är det bättre att göra det i omgångar.

  • Okänd 19 november 2009

    I förra veckans annonsblad från COOP Extra erbjöds kunderna att köpa skivad entrecote samt ryggbiff med kappa av märket "EJMUNDS" till det enastående priset 399:-/ kilo.
    Nötfärsen, väldigt grovmalen, från samma leverantör kostade 99:75/ kilo.
    Man kan undra vilka som köper detta kött?
    Vilken affär har råd att inte börja att snegla på köttkvarnen när bäst före-datumet närmar sig om det är rena rama fantasipriserna på köttet.
    För de kastar väl det inte i soptunnan?

  • Erajscha 19 november 2009

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2009

    Skrivet av Erajscha den 19 nov 2009

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2009
    Förr fick man t.o.m. återbäring om man samlade sina kvitton och var medlem. Nu? Tja... Se själv!



    Nu drar man sitt MedMerakort och "får återbäring" vid månadsskiftet.


    Kontanter i handen? Det fick man förr.


    Nej men man behöver inte heller samla alla kvitton under året.

  • Erajscha 19 november 2009

    Skrivet av jimboz den 19 nov 2009

    Jag tänkte passa på när vi ändå pratar Köttfärs..Varför har Coop en så grovmalen köttfärs ?
    När jag försöker steka den så är det lögn i helvete att få till det...Dom har en finmalen också om man nu är beredd att lägga 94:- kilot bara för att den är finmalen. jag har slutat köpa deras köttfärs då jag kan handla på Vivo för 54:- och den är finmalen. Jag ger mig attans på att coops innehåller mer vatten för den går inte att få brynt...
    Är det någon mer som har den erfarenheten.
    Jag ska tillägga att jag bor i Sthlm.


    Förmodligen för att det är billigare att inte köra ett varv till i malningsprocessen. Utomland hittar man ofta den här grövre färsen som ser ut som grytlappar i stekpannan... men den är värdelös att göra t.ex. köttbullar på.

    Nu vet jag inte på vilken sida av Sthlm du bor på men jag kan rekommendera Citygross, de har svensk finmalen färs till skapliga priser.

  • Gnurf 19 november 2009

    Kvalitet kostar Alltid (H) Nä, jag skojar bara....men det är devisen många använder sig av. Det finns inget linjärt samband mellan kvalitet och kostnad, ej heller exponentiellt vilket många hävdar. Man måste själv bilda sig en uppfattning, utbilda sig och aktivt söka efter kvalitet. Som gammal Marxist väljer jag snarare bort det som saluförs ultrakomersiellt, bra grejer säljer ofta sig själv. Det går att åstadkomma underbar mat med både färska lantkycklingar uppfödda på enbart ekologiska majskorn liksom med Willy´s egna kycklingfiléer....(Y)

    Men jag har stött på massor av föreställningar inom alla livets områden...vin, kaffe, kläder, träningskläder man bör ha i gymet, klädkoder man bör använda som chef när man rör sig på fabriksgolvet, klädkoder man bör använda på golfbanan. En gång drog jag ned brallorna ordentligt på en pretentiös vinsnobb som hävdade att vin under 70 kr/flaska är odrickbart. Riktigt skoj när han i en halvöppen vinprovning visade sig gilla parkbänksfavoriten Vino Tinto allra bäst och dessutom trodde att det var vinflaskan för 150 kr. Obetalbart (Y)

    (Har genomgående använt mig av fyra (4st) punkter i detta inlägg uteslutande för att irritera boz) :D

  • boz1965 19 november 2009

    Skrivet av Erajscha den 19 nov 2009

    ...Nej men man behöver inte heller samla alla kvitton under året.


    Det hade man inte behövt heller. Men man ska betänka att i den mån det fanns datorer (fanns eg. bara inom stat och kommun och i större företag) så fanns de iaf inte i några butiker. Därför var man tvungen att spara kvitton. Nu registreras alla dina köp, på ditt medlemskap med hjälp av medelmskortet och därmed borde en automatisering av återbäringen i form av "kontanter i handen" inte vara omständigare än att ge medlemsrabatter som bara kan användas i den egna butiken. Istället gör man allt för att låsa kunden till sin egen butik/kedja.

  • boz1965 19 november 2009

    Skrivet av Gnurf den 19 nov 2009

    ...(Har genomgående använt mig av fyra (4st) punkter i detta inlägg uteslutande för att irritera boz) :D


    Så lättirriterad är jag inte. Och jag brukar ha överseende med mindre vetande personer... ;-) (Sagt med glimten i ögat)

    Så länge du inte börjar särskriva (eller sär skriva) bara... :p

  • Gnurf 19 november 2009

    Är du inte!?? Man får lätt det intrycket.....var lite försiktig med de signaler som du komunicerar till omgivningen.....(L) Men Hallå alltså...eftersom jag gick i Sär skola så hävdar jag min rätt till Sär skrivning.....(L)

    Skrivet av boz1965 den 19 nov 2009

    Skrivet av Gnurf den 19 nov 2009

    ...(Har genomgående använt mig av fyra (4st) punkter i detta inlägg uteslutande för att irritera boz) :D


    Så lättirriterad är jag inte. Och jag brukar ha överseende med mindre vetande personer... ;-) (Sagt med glimten i ögat)

    Så länge du inte börjar särskriva (eller sär skriva) bara... :p

  • The_mama97mia 19 november 2009

    Eh... vi pratade om köttfärs va? Jag som ju är en oförtröttlig Lidl-fantast köper gärna Scans nötfärs, som är finmalen, så fort det är extrapris.
    För övrigt håller jag med boz, man får ta det vackert när man ska bryna köttfärs så den inte blir kokt ist f stekt. Lite i taget alltså...

  • Gnurf 19 november 2009

    Jo...lite i taget. Det är ett bra trix, gäller även för annat kött, fisk, fågel etc. För mycket i pannan så är risken stor att köttsaften tar över hela anrättningen...:o

  • Gnurf 19 november 2009

    MEN...jag har även ett flertal ggr testat varianten med att dra ner hela härligheten på en gång i pannan (då man inte har tid att stå hela tiden vid spisen)...ibland blir det jättebra resultat med välbrynt färs och torrt i pannan...andra ggr bara semibrynt och mer kokt resultat. Jag tror det beror på råvaran...ibland ett större vätskeinnehåll helt enkelt, dvs svårt att själv styra slutresultatet. :o

  • AnneNi 19 november 2009

    Jag bryner alltid färsen tillsammans med hackad lök. Dels behövs inget fett i pannan (något i den kombinatioen gör att det inte fastnar) och dels så blir löken brynt samtidigt och ger bra smak.
    Jag avskyr allt vad grovmalen färs heter och köper oftast min färs genom min svägerskas vän som är slaktare. Då kommer perfekt malen färs i frysta 500 g förpackningar. När detta inte finns att tillgå har jag haft lite problem, senast köpte jag färs på Bondens markad. Även denna var bra mald, så jag köpte på mig ett lager :-)
    Ett tips för att fördela färsen bra i pannan är att använda en hård lite platt visp. De kan vara lite svåra att få tag på har jag märkt, men hittar man en så är det guld värt tycker jag!
    Håller med ovanstaående att man inte bör ha för mycket färs i pannan, själv burkar jag oftast ha ca 300 g åt gången.
    Det var mina tips! Lycka till med alla färsrätter!

  • jimboz 19 november 2009

    Coops köttfärs ser ut som maskar..Det finns ju inget sunt förnuft i att ha den så grov..Jag tror att köttkvarnen blir årets Julklapp 2010....Jag köper en, så det så (Y)
    Som sagt jag köper inte köttfärs där längre..t om invandrar butiker har bättre köttfärs, det är ju Halal för böveln :)

  • WiolaH 19 november 2009

    (H) är ni Stockholmare allihop och köper köttfärs på samma ställe? Jag köper köttfärs på Coop på Väla utanför Helsingborg och har aldrig upplevt något problem med "grovmald " färs. För övrigt har jag inget emot grovmald färs, beror lite på vad man ska ha den till. Mammas köttbullar kanske bör vara gjorda av finmald färs förstås? Trots kommersialiseringen tycker jag Coop har bra kött.....(Y)

    WiolaH

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.