Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Burkar för diverse ändamål.

  • rostigcykel 8 april 2011

    Hej!

    Har tänkte att köra igång två saker som båda kräver burkar. Har inte koll på något gällande burkar, vilka som gäller och varför tyvärr. Så tänkte se om någon här kunde hjälpa mig lite i rätt riktning.

    1. Vanilj-extrakt.

    Har fått tag på en 30 bönor billigt från ebay som jag tänkte dra i en burk tillsammans med en riklig mängd vodka. Vilken typ av burk skulle ni rekommendera för detta? Halv-liter - liter burkar ska det vara och det kommer stå en 3-6 månader++ till oändligheten mer eller mindre. Antar att det behövs ett tätslutande lock till dessa? Läst lite på egullet och där rekommenderar de flesta Mason jars men vad det innebär vet jag ej.

    2. Äppelmos

    När det gäller mos behövs det nå special-burkar eller räcker det med vanliga i plast, kan man skaffa några i glas utan att tänka på lockets täthet?

    Tackar på förhand för hjälp med detta, det börjar klia i fingrarna att få lite mos till frukosten o extrakt till drinkarna :))

    mvh Joakim

  • asasto 8 april 2011

    Bönor? Vanlij har inga bönor. Stora glasburkar borde annars funka.

    Är det inte lite tidigt för äppelmos? Bara vissa äppelsorter är lämpliga för sånt, och köpeäpplen brukar inte vara lämpliga, oranie är en sort som ger gott mos. Jag kokar mitt mos nästan utan socker så jag fryser in det i små plastburkar.

  • siggemums 9 april 2011

    Menar du vaniljstänger?

    Jag tror på flaskor till vodkan.

    Ett gammalt beprövat tips är att återanvända glasflaskor och syltburkar. Om du inte har några själv på gång så kan du säkert snabbt samla ihop ett litet lager med hjälp av släkt och vänner.

  • idea_ 9 april 2011

    Mason jars är amerikanska konserveringsglasburkar, borde funka med våra inhemska med snäpplock och gummipackning.
    När det gäller äppelmoset beror det på om du har mycket eller lite socker och om du tillsätter konserveringsmedel. Lättsockrat som ska frysas går med bra plastburkar, t.ex. finska isnalle som finns på Coop. Är det inte lika lättsockrat och ska stå i kylskåpet rekomenderar jag samma sort som till ditt hemgjorda vaniljextrakt (eller hur det nu stavas).

  • rostigcykel 11 april 2011

    Får ursäkta för missförståndet, det kallades för vanilla-beans på engelska ><

    Vet ej hur det kommer gå med köpe-äpplen men den som försöker lär veta!

    Tror jag införskaffar några "snäpplock och gummipackning.", om någon har nå tips på vart man kan få tag på sådana billigt så är det bara att flika in! Tills jag köper dessa blir det en liten sylt-burk som test :)

    Tack för hjälpen!

  • Cassiopeya 11 april 2011

    Har för mig att ÖoB har ganska bra syltburkar, kolla där :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.